Kapten säger: Jaha, solstrålen började med nätdejting 2002, utan napp än, dystra perspektiv eller hur bröder o systrar… ett jagande efter vind sa predikaren…
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2012-08-17 av Anonym.
Våra sociala bemötanden
Relationer har vi till allt... Människor, föreningar, kyrkor, professionella som privata representanter.. Men hur bemöter vi varandra?

Det sägs att vi svenskar har blivit mer och mer oartiga mot varandra. Vi tackar ja till olika arrangemang men uteblir utan att förklara oss...Ringer inte inom två dagar och tackar för senast. Återgäldar inte en bjudning... Middagar, partyn där värdfolket bekostat en meny käns allra värst. Vi säger knapt ordet "Tack" efteråt eller föreslår en återbjudning! Ja nog är kristna hungriga allt...

Jag trodde som kristen att det skulle vara vänligare och mer kärlek inom församlingen, mer "följ med mig hem på middag i dag" efter söndagsgudstjänsten. Men inte...Har ofta sett hur ensamma män och kvinnor kommit till kyrkan...men även att de gått hem efteråt lika ensamma. Hur givande är det? Söndagmiddag ständigt i ensamhet? Mötte en jämnårig kvinna från USA för ett par veckor sedan och hon berättade att hon kände sig väldigt olycklig och ignorerad där hon satt ensam på kyrkbänken för inget talade till henne, något hon fann otrevligt.... De sa bara "Hej" eller nickade och log... Så kom jag och jag satte mig bredvid henne, hälsade och presenterade mig...Hon fann mig unik! Jag hörde genast hon var från USA så jag berättade lite kort om gudstjänsten och inviterade henne sedan till kaffet... Dagen utvecklade sig till lunch på stan och ett musiebesök samt att jag inviterade henne till mitt hem innan återresan till USA. Jag har fått en vän för livet och är nu bjuden till hennes vackra hus utanför Wasinghton...på obestämd tid. Hon skall guida mig till Obama m flera ...kanske även åka tåg med mig genom USA...

Jag finner det här vara ett fullständigt normalt bemötande som vi alla borde ha (tilltala, samtala, introducera...och kanske även bjuda hem enl förmåga) samt själva uppleva i nya relationer. Men varför är kristna så oerhört "fientliga och misstroende" i sitt sätt att vara? Ofta även stöddiga och högdragna?? Man får en känsla iblande att de är förmer...och totalt ointresserad av min nya bekantskap och tilltalar i så fall enbart av nåd till mig stackars okända varelse... T o m kaffet dricks i slutna små sällskap och man undviker nya på ett skrämmande sätt. Själv söker jag alltid upp nya okända och menar att det är med dem jag bör dricka mitt kaffe för att introducera dem i det de behöver hjälp i..Jag gläds i att bistå! Skulle jag närma mig ledningens bord så bemöts jag med..."Kom bara inte hit, vi vill inte du sätter dig hos oss...". Såå..jag är en "katt in bland hermelinerna"? Varför? Varför? Varför dessa undvikande beteende hos Guds älskade? Borde vi inte sprida Guds ande bland oss...Kärle

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2012-08-17 av Anonym
Bra skrivet
Anonym
#2. Publicerat 2012-08-17 av Anonym
Ja, det var bra skrivet... Intrycket man kan få är att så fort man tryggat sitt eget (sina egna relationer, t ex vad gäller partner eller vänner) så bryr man sig inte om dem som står utanför relationer. Detta kan ju ske i form av att "man inte ser", eller inte "låtsats ser" att somliga är utanför. Beklagligt!
Anonym
#3. Publicerat 2012-08-17 av Anonym
Mycket bra skrivet, men det finns nog flera orsaker än att människor är självgoda och sig själva nog.
Många är blyga och vågar inte ta kontakt, det kan lika gärna bero på låg självkänsla.
Andra är trötta och slitna och orkar inte med nya kontakter.

Jag har själv varit där, då kom jag sent och gick tidigt för jag ville inte prata med någon. Att stanna på kyrkaffe var sällsynt och isåfall bara om jag hade nån nära vän med mej.

Men att bli sedd när man kommer till kyrkan är viktigt och det behövs att vi hjälps åt, alla som orkar och kan!
Anonym
#4. Publicerat 2012-08-17 av Anonym
Många är blyga och vågar inte ta kontakt, det kan lika gärna bero på låg självkänsla.
Andra är trötta och slitna och orkar inte med nya kontakter.
Absolut!! Även jag har en blyg grundpersonlighet... och kanske just därför jag ser det jag ser...komma sent och gå tidigt..det käner jag igen! Men jag började då spela teater..med framgång...och spelade så i olika sammanhand rolen av den jag VILLE vara och inte bara den jag VÅGADE vara, vilket blev en stor skillnad.. Från att gått och strukit kring väggarna i ett öppet forum vågade jag t o m gå över ett stort golv där det fanns fullt med folk som tittade...Jag hade då övervunnit kampen om mig själv! Jag blev FRI!

Som en Jesu lärjunge upplever jag mig ständigt beredd till nya kontakter.. Jesus ger mig kraften jag behöver! Be om kraft och styrka att orka vara en Kristi lärljunge och du har den!
Anonym
#5. Publicerat 2012-08-18 av Anonym
Huvudet på spiken. Vi behövs vi som vågar ifrågasätta när vi finner något som avviker från vad vi hoppas ska finnas hos varandra och kristna i synnerhet.

Arrogans, översitteri och uteslutande är inte något som hör hemma i en församling.

:-)
Anonym
#6. Publicerat 2012-08-22 av Anonym
Strålande att någon tar bladet från munnen. All cred
Anonym
#7. Publicerat 2012-08-23 av Anonym
Mycket bra skrivet - tack för en fin text.

Det är ifråga om det här som vi kristna borde bryta mot mängden, men vi fortsätter vara väldigt "svenska" även i våra kyrkor.

Denna tillknäppthet lägger förstås även sordin på Missionsbefallningen. Det är inte konstigt att antalet kristna i landet minskar när vi inte ens förmår att visa gästfrihet i våra kyrkor.

Minns första gången jag och frun gick till kyrkkaffet i vår församling - detta var innan vi gått med. Vi bestämde oss för att sätta oss vid ett bord ensamma och se vad som hände. Det dröjde inte många minuter innan bordet var fullt med folk som var nyfikna och gästfria mot oss.
Så ska det gå till. Önskar bara att vi ökade i antal också...
Anonym
#8. Publicerat 2012-08-23 av Anonym
Tack Bergfalke för ditt svar...kunde inte annat än småle när jag läste följande rader...
Minns första gången jag och frun gick till kyrkkaffet i vår församling - detta var innan vi gått med. Vi bestämde oss för att sätta oss vid ett bord ensamma och se vad som hände. Det dröjde inte många minuter innan bordet var fullt med folk som var nyfikna och gästfria mot oss.
Så ska det gå till. Önskar bara att vi ökade i antal också...
Eftersom jag var oftast var "osynlig" där jag gick med mitt kaffe och tilltugg i kaffesalen bland alla skrattande och pratande medlemmar...och inte såg någon plats ledig bland dem, så beslutade jag mig en gång för att göra ett "experiment" jag med och se vad som hände...för jag var på inget sätt sist in i kaffesalen...fler skulle komma!

Jag satte mig vid ett tomt bord med plats för sex personer...Folk kom.. En efter en plockades stolarna bort från mitt bord..."Är den ledig?" Javisst! Varsågod!, svarade jag och log..i tron att få sällskap. Men den som frågade tog stolen och gick till ett annat bord...till slut fanns bara en stol ledig och en ung man frågade om han fick ta den..."Javisst" sa jag, "men bara om du sätter dig här med mig...", sa jag. Men han verkade inte förstå allvaret i min kommentar utan tog skrattande stolen till bordet bredvid...Jag drack mitt kaffe ensam den dagen och gick därefter...

Jag ser det här som oerhört oartigt, brist på social kompetens att inte utan direkta påpekanden förstå att: Så här gör man bara inte...
Anonym
#9. Publicerat 2012-08-23 av Anonym
Nej, så går man inte! Vi MÅSTE bli bättre o ta hand om varandra i kyrkorna, hur skall vi annars bli trovärdiga?
Anonym
#10. Publicerat 2012-08-23 av Anonym
Jättebra att ta upp detta med bemötande som är så viktigt,och som kan bli så fel att man aldig går till en kyrka igen på grund av att ingen ser
jag tycker.det är viktig att berätta för församlingsledningen vad man upplever,förhoppningsvis kan det hjälpa.
Stor eller liten församling,skiljer det sig på bemötande,tro.?
ska ju inte ha betydelse förståss,men tanken kom.

jag är tacksam att min församling ser människor,och det ger ringar på vattnet.
Kapten säger: Jaha, solstrålen började med nätdejting 2002, utan napp än, dystra perspektiv eller hur bröder o systrar… ett jagande efter vind sa predikaren…
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden