Zoe2022 säger: 2Kristus har förenat människor från alla nationer med sig själv och med varandra i sin kyrka. 3Kristna måste leva som nya människor. <3 <3<3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2015-11-09 av Anonym.
Sverige.
När jag växte upp på 70 och 80 talet så kunde man gömma nyckeln till hemmet under dörrmattan när man lämnade hemmet på landet. Inget hände, ingen som gjorde inbrott.
På 80 talet kunde jag springa runt som jag ville i den ökända förorten i Stockholm. Mina föräldrar behövde aldrig vara oroliga att det skulle hände mig nått.
På 80 talet fick äldre den hjälp de behövde, både i hemtjänsten och på ålderdomshemmet.
På 70 talet kunde man få jobb även fast man saknade utbildning.
På 80 talet kom alla som ville in på gymnasiet.

Varför har allt blivit så mycket sämre i Sverige sedan 90 talet?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2015-11-09 av Anonym
Det handlar inte längre om människans bästa, utom om girighet och politiska danser.

Men det störasta problemet är att svenskarna har stött ut Gud ur nästan allt, och där Gud inte där är förödelse.
Anonym
#2. Publicerat 2015-11-09 av Anonym
När jag växte upp på 70 och 80 talet så kunde man gömma nyckeln till hemmet under dörrmattan när man lämnade hemmet på landet. Inget hände, ingen som gjorde inbrott.
På 80 talet kunde jag springa runt som jag ville i den ökända förorten i Stockholm. Mina föräldrar behövde aldrig vara oroliga att det skulle hände mig nått.
På 80 talet fick äldre den hjälp de behövde, både i hemtjänsten och på ålderdomshemmet.
På 70 talet kunde man få jobb även fast man saknade utbildning.
På 80 talet kom alla som ville in på gymnasiet.

Varför har allt blivit så mycket sämre i Sverige sedan 90 talet?
Det är fel i grundtänket, i vad som påverkat hur samhället styrs och leds. Hela doktrinen i samhället är galen. Som Eliav säger: ytterst är det avsaknad av att tillbe Herren.

Sedan finns ju andra faktorer. Saker har utvecklats sedan 70-talet, och jag är av den uppfattningen att vi inte ska gå tillbaka "bara för sakens skull". Här behövs andra lösningar än att skapa jobb som egentligen inte behöver utföras.

Som exempel: Man har börjat tala om BNP istället för BNP/capita.
BNP är ett bra mått på hur företagen har det.
BNP/capita är ett bra mått på hur folket har det.

(finns sedan givetvis annat som spelar in).
Anonym
#3. Publicerat 2015-11-09 av Anonym
https://www.youtube.com/watch?v=bJ4rpH4wLMQ

"Fråga inta vad ditt land kan göra för dig, fråga istället vad du kan göra för ditt land"

Här blir homogenitet viktigt. Att alla känner att vi sluter upp bakom någonting. Givetvis bör detta något vara någonting som leder framåt till något bra.

Någonstans kring 90-talets början gick det väldigt snett på den punkten. Invandringen tog fart (mångkulturen), och individualism blev allt vilktigare (som jag uppfattar det).

Nu spånar jag dock... är ingen vetenskap direkt ;-)
Anonym
#4. Publicerat 2015-11-09 av Anonym
När jag växte upp på 70 och 80 talet så kunde man gömma nyckeln till hemmet under dörrmattan när man lämnade hemmet på landet. Inget hände, ingen som gjorde inbrott.
På 80 talet kunde jag springa runt som jag ville i den ökända förorten i Stockholm. Mina föräldrar behövde aldrig vara oroliga att det skulle hände mig nått.
På 80 talet fick äldre den hjälp de behövde, både i hemtjänsten och på ålderdomshemmet.
På 70 talet kunde man få jobb även fast man saknade utbildning.
På 80 talet kom alla som ville in på gymnasiet.

Varför har allt blivit så mycket sämre i Sverige sedan 90 talet?
Försök inte nu Ester eller är det minnet som sviker lite! Du kan vara tacksam att du inte växte upp ännu tidigare.
Anonym
#5. Publicerat 2015-11-10 av Anonym
Försök inte nu Ester eller är det minnet som sviker lite! Du kan vara tacksam att du inte växte upp ännu tidigare.
Jag vet inte var i Stockholm du bor, men trodligen i ett mera fördelaktigt område.
Här där jag har bott de senaste tjugo åren har jag märkt en skillnad.
Från en stillsam lugn idyl till skottlossningar mitt på dagen bland människor.

Visst man kan påstå att människor som tycker det var bättre förr ljuger. Men sanningen är att våldet blir mer avtrubbat.

Nått galet är det med samhället och det är att samhället sviker på många plan.
Människor behöver mer än kläder och mat, dom behöver trygghet.

Sen klarar inte grundskolan av att låta alla elever gå ut nian med fullständiga betyg. Utan fullständiga slutbetyg kommer man inte in på ett nationellt gymnasieprogram, utan man måste först läsa upp sina ämnen.

Dom allra flesta arbeten idag kräver utbildning och erfarenheter.

40 talisterna har haft det bra på många sätt, de flesta har haft jobb och även kunnat köpa ett eget boende, tack vare mycket förmånliga lån, som yngre generationer var tvungna att betala för.
Anonym
#6. Publicerat 2015-11-10 av Anonym
Droger tror jag är ett av svaren. På åttiotalet hade vi på gymnasiet en man som var alkoholist i rehab som pratade om sitt liv. På en direkt fråga svarade han att det fanns då enbart droger i vissa rika grupper. Sedan expoderade det hela och är idag helt skrämmande. Ett "släkt i släkt" hade drogproblem och det jag såg då skrämde mig verkligen. Hen är idag död av en överdos. En annan jag känner till rånar och lever ett kriminiellt liv. Att vara på campingen är inte bra för hälsan då många samlas där med olika drog, alkoholproblem. T.o.m. socialen placerar folk där.

Sedan är internet inte enbart gott som allt annat. Människor träffas med likasinnade på nätet. Om man är pedofil, sodomist eller vill elda upp asylboenden hittar man varandra. Och kan planera. Jag såg en gång en tjej förövrigt som inte fick sin vara som hon handlat på FB. Hon skrev om det i en FB grupp där man varnade för dylika. Sedan dök killen upp och satte ut hennes föräldrars adress, hennes adress och personnummer mm och uppmanade andra att handla varor på hennes personnummer. Och ett nöt frågade "hur gör jag då?". Kusligt. Ungdomar blir mobbade på nätet. Näthat. Och då har jag inte ens tagit upp darknet.

Sedan antar jag att Öresundsbron förändrat saker för oss i Skåne åtminstone. Hembränningstiderna är över, nu kör man med skåpbilar och handlar. Smuggelscigaretter. Ett innovativt sätt att dölja att man ska i fängelse för dylika är att berätta att man ska på semester. Detta har hänt i verkligheten. Hundar som avlivas på plats om de kommer på det. Och ligor som kör runt med den berömda skåpbilen och stjäl och sedan säljer i hemlandet. En äldre dam råkade ut för att hon vaknade och då hon kom upp var det rånare i hennes hem. Hon klarade sig men fick flytta från hemmet då hon inte kände sig trygg längre.

Sedan är det problemet med vissa områden, men eftersom KD är fyllt med sådana trådar och jag snart känner mig deprimerad över ämnet, så avstår jag ifrån att fördjupa mig i det hela.

Jag nöjer mig med att konstatera att filmen "Tillbaka till framtiden" som jag såg på bio enligt recensenter skulle varit mycket mörkare i framtidskildringen om den gjorts idag. Sedan tycker jag att efter 11/9 attacken förändrades mycket till det sämre. Och inte är det bättre med Rysslands annektering av Krimhalvön. Så jo, det var bättre förr. Så det så! ;)
Sebastian
#7. Publicerat 2024-06-28 av Sebastian
När jag växte upp på 70 och 80 talet så kunde man gömma nyckeln till hemmet under dörrmattan när man lämnade hemmet på landet. Inget hände, ingen som gjorde inbrott.
På 80 talet kunde jag springa runt som jag ville i den ökända förorten i Stockholm. Mina föräldrar behövde aldrig vara oroliga att det skulle hände mig nått.På 80 talet fick äldre den hjälp de behövde, både i hemtjänsten och på ålderdomshemmet.På 70 talet kunde man få jobb även fast man saknade utbildning.
På 80 talet kom alla som ville in på gymnasiet.

Varför har allt blivit så mycket sämre i Sverige sedan 90 talet?
Svarige är fortfarande världens bästa land att leva i Jag har bott i Stockholm 48 år.Flyttade hit från tornedalen och kan inte säga att Stockholm är den bästa staden i Sverige men landet Sverig har mycket att ge bara man är själv beredd på att ge mycket tillbaka.Vi ska betala statt så att fler ska få de bättre.Har jobbat inom äldrevården.Bra jobb som jag trivs med.Människor har alltid varit likadana och betett sig på samma sätt.Alla äldre är inte så man kan föreställa sig.De har fått den hjälp som de ska ha.Jag har träffar otrevliga och direkt vidriga äldre som inte uppskattat det att det finns människor som vill hjälpa dem.Anhöriga till dem ska man inte prata om.
Människor kan man inte ändra på utan bara sig själv.Vad som har blivit sämre?Det har ingenting med religion och Gud att göra om något har blivit sämre.Kontakter mellan människor har alltid varit detsamma.Numera kan man sköta det mesta via mobilen.På 70-talet fanns inga mobiler.Man är inte beroende av att ha småmyt i fickan om man ville ringa från en automat..Jag kan inte se att allt har blivit sämre
Zoe2022 säger: 2Kristus har förenat människor från alla nationer med sig själv och med varandra i sin kyrka. 3Kristna måste leva som nya människor. <3 <3<3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden