Zoe2022 säger: Alltid ödmjuka och milda. Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek. Efesierbrevet 4:2.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-11-06 av Anonym.
Psykopat
Ingen rolig tråd kan jag tänka mej! Det verkar inte finnas någon diagnos som heter psykopat, psykopat har aldrig varit en psykiatrisk diagnos enligt wikipedia.
Jag är nte helt säker men jag tror mej ha träffat några genom livet.
En höll på att skrämma livet ur mej då han uttalade att han skulle skjuta en del människor om det hände hans släkting något. Människor som i nyktert tillstånd hotar och skrämmer folk är de möjligen psykopater?
Även personliga hot har jag råkat ut för.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-11-06 av Anonym
Ingen rolig tråd kan jag tänka mej! Det verkar inte finnas någon diagnos som heter psykopat, psykopat har aldrig varit en psykiatrisk diagnos enligt wikipedia.
Jag är nte helt säker men jag tror mej ha träffat några genom livet.
En höll på att skrämma livet ur mej då han uttalade att han skulle skjuta en del människor om det hände hans släkting något. Människor som i nyktert tillstånd hotar och skrämmer folk är de möjligen psykopater?
Även personliga hot har jag råkat ut för.
Det finns väl vissa kriterier för att betecknas som psykopat. Jag tittade på ett program om en man som var det. Han trakasserade filmaren när kameran var av, till slut lyckades filmaren få med det på film. Filmaren skakade i hela kroppen och hade men efteråt. Mannen verkade mycket nöjd med att lyckas "bra" ifråga om att få bevis på att han var psykopat. Han verkade njuta av det. Empati verkade inte finnas för honom.

Jag råkade ut för en kille i skolan på högstadiet. Som var på mig som en orm. Han berättade om att han kört ett marsvin genom en mangel. Faktum är att jag tror på honom. Empati var inte hans linje. Sedan har jag råkat ut för människor med problem, men det har gått att förklara med sjukdommar, vanlig ondska eller annat. Det stod 4 % beräknades vara psykopater, så det är inte så många tack och lov. Mannen som dödade Engla, Pernilla undrar jag om det inte är en psykopat.

Egentligen är det en fråga för FinaNala, men hon försvann igen. DayByDay finns här, men hon skriver aldrig i forumet.
Anonym
#2. Publicerat 2014-11-06 av Anonym
En annan benämning är sociopat. Eftersom jag har jobbat inom psykvården har jag också träffat ett antal psykopater (på den tiden kallades de för det). De finns nog ute i samhället också. Vill minnas att jag har läst någonstans att det finns företagsledare som kan gå över lik för att få sin vilja igenom, som manilupalitiva och känslokalla. Säkerligen finns dessa människor lite varstans.
Anonym
#3. Publicerat 2014-11-06 av Anonym
Det är inte så att en psykopat njuter av andras olycka eftersom den inte kan sätta in sig i den andres lidande.
Därför är det en bra egenskap bland företags ledare.
Anonym
#4. Publicerat 2014-11-07 av Anonym
Jag är här :)

Psykopati är inte en psykiatrisk diagnos. Termen används för individer som uppfyller kriterierna för 3 personlighetsstörningar, nämligen antisocial personlighetsstörning, narcissistisk personlighetsstörning och emotionell instabil personlighetsstörning. Gemene man tror jag dock sätter likhetstecken mellan psykopat och antisocial personlighetsstörning.
4% låter väldigt högt, min gissning är att det är en alltför hög uppskattning. Sociopater är till skillnad från psykopater inte farliga rent fysiskt.
Anonym
#5. Publicerat 2014-11-07 av Anonym
Nala skrev:
Jag är här :)

Psykopati är inte en psykiatrisk diagnos. Termen används för individer som uppfyller kriterierna för 3 personlighetsstörningar, nämligen antisocial personlighetsstörning, narcissistisk personlighetsstörning och emotionell instabil personlighetsstörning. Gemene man tror jag dock sätter likhetstecken mellan psykopat och antisocial personlighetsstörning.
4% låter väldigt högt, min gissning är att det är en alltför hög uppskattning. Sociopater är till skillnad från psykopater inte farliga rent fysiskt.
Hej min vän Nala! :-) Trevligt att se dig på KD:s forum. :-) Psykopati är inte en psykiatrisk diagnos idag, men visst har det väl varit en psykiatrisk diagnos förr, eller tar jag miste där? Jag har för mig att jag läst någonstans, att det har funnits speciella "psykopatsjukhus", avdelningar där endast psykopater (tvångs)vårdades. Jag tänker också på den tiden, då psykodynamiska förklaringsmodeller var förhärskande. Den gamle Freud delade ju upp människans psyke i överjaget-jaget-detet. Psykopati blev då en polär motsats till neuros. Psykopater hade enligt denna modell ett svagt överjag och ett starkt det, medan neurotiker hade ett starkt överjag och ett svagt det. Människor med borderline, d.v.s. emotionell instabil personlighetsstörning, kännetecknades främst genom att vara jagsvaga. Enligt denna modell behövde en psykopat alltså inte nödvändigtvis vara borderline, vilket hen däremot måste vara enligt dagens diagnoskriterier, ifall jag har uppfattat det du skrev ovan korrekt. /Mvh
Anonym
#6. Publicerat 2014-11-07 av Anonym
Jag vet vad det innebär att råka ut för någon med störningen. En iskall, beräknande person men utåt sett trevlig och charmig. Saker började hända när ingen annan var i närheten, förtäckta hot och även fysiska "attacker".
Ingen trodde att det var så illa tills ett par andra personer råkade bli vittnen.
Anonym
#7. Publicerat 2014-11-08 av Anonym
Hej min vän Nala! :-) Trevligt att se dig på KD:s forum. :-) Psykopati är inte en psykiatrisk diagnos idag, men visst har det väl varit en psykiatrisk diagnos förr, eller tar jag miste där? Jag har för mig att jag läst någonstans, att det har funnits speciella "psykopatsjukhus", avdelningar där endast psykopater (tvångs)vårdades. Jag tänker också på den tiden, då psykodynamiska förklaringsmodeller var förhärskande. Den gamle Freud delade ju upp människans psyke i överjaget-jaget-detet. Psykopati blev då en polär motsats till neuros. Psykopater hade enligt denna modell ett svagt överjag och ett starkt det, medan neurotiker hade ett starkt överjag och ett svagt det. Människor med borderline, d.v.s. emotionell instabil personlighetsstörning, kännetecknades främst genom att vara jagsvaga. Enligt denna modell behövde en psykopat alltså inte nödvändigtvis vara borderline, vilket hen däremot måste vara enligt dagens diagnoskriterier, ifall jag har uppfattat det du skrev ovan korrekt. /Mvh
Hej vännen :)
Jag borde läsa på lite om psykiatrins historia märker jag. Jag kan inte svara på ovanstående. Jag kan förvisso en del psykodynamisk teori, Freud och psykoanalysen är jag dock inte så förtjust i så jag har inte läst särskilt mycket om det. Och det skiljer ju en hel del mellan tidig psykoanalys och dagens psykodynamiska tradition.
Anonym
#8. Publicerat 2014-11-09 av Anonym
Även otrevlig även då han är glad.
-Tyvärr finns dom

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19825720.ab
Mobilix
#9. Publicerat 2024-06-19 av Mobilix
Ingen rolig tråd kan jag tänka mej! Det verkar inte finnas någon diagnos som heter psykopat, psykopat har aldrig varit en psykiatrisk diagnos enligt wikipedia.
Jag är nte helt säker men jag tror mej ha träffat några genom livet.
En höll på att skrämma livet ur mej då han uttalade att han skulle skjuta en del människor om det hände hans släkting något. Människor som i nyktert tillstånd hotar och skrämmer folk är de möjligen psykopater?
Även personliga hot har jag råkat ut för.
Det finns många läkare som är direkt olämpliga till sitt yrke.Jag besökte en läkare och hade berättat om hur jag mådde.Inga stora saker men utan att jag visste så hade läkaren skrivit en diagnos "psykos" i min journal.Jag träffade an annan läkare lite längre fram som blev riktigt upprörd över vad hans kollega hade skrivit.En läkare är inte någon psykolog.Diagnosen togs bort direkt.Farligt att använda så lättvindigt diagnoser om man inte vet vad diagnosen betyder.Läkare som jag träffat innan skrev ut mediciner som var helt fel.
Zoe2022 säger: Alltid ödmjuka och milda. Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek. Efesierbrevet 4:2.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden