Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2025-03-15 av Roffe, man, 77 år, Dalarnas län.
Jesu återkomst

Älskar vi Jesu återkomst? En viktig fråga vi alla får ställas oss.

https://flammor.com/jesus-kommer-snart-p3241.html

Svar på inlägg

sailias2
#1. Publicerat 2025-03-15 av sailias2
Ja Roffe! :)

Anders Gärdeborn anger årtal för När.. i häftet "Tajmingen av Jesu återkomst!". Och han tänker att det blir på försoningsdagen.

(häftet finns också att ladda ner som pdf)
BoazNovax
#2. Publicerat 2025-03-15 av BoazNovax
Älskar vi Jesu återkomst?
Vad menas konkret? Att vi ska gå och längta o hoppas att Jesus kommer väldigt snart, eller vad?

Jag tror att många av de som verkligen älskar Jesus, de är fullt upptagna med att vinna förlorade själar och utbreda Guds rike.
För dom,så får Jesu återkomst gärna dröja för: ”skörden är stor men arbetarna är få”.

För dem som inte vill arbeta, men gärna vill lämna den här miserabla världen, de kanske gärna sitter och hoppas på att Jesus kommer snart.

Bara en tanke, inte för att döma någon…
Roffe
#3. Publicerat 2025-03-16 av Roffe
Ja Roffe! :)

Anders Gärdeborn anger årtal för När.. i häftet "Tajmingen av Jesu återkomst!". Och han tänker att det blir på försoningsdagen.

(häftet finns också att ladda ner som pdf)
Sunshine
#4. Publicerat 2025-03-16 av Sunshine
Ja de gör jag! Tycker de är sånt hopp när man allt för sällan får hörs talas om Jesu återkomst, tänk när vi alltid ska få vara hos Jesus.. Finns inge bättre än de!!
Vingen
#5. Publicerat 2025-03-16 av Vingen
Gärdeborn skriver:
"Den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.

Betyder detta bibelcitat att Jesu återkomst kommer att ske överrumplande och utan förvarning? Ja, men bara för de oförberedda. De kloka förbereder sig genom att ta reda på när Jesus kommer tillbaka. Häftet är till för dem som vill tillhöra denna grupp.

Återkomsten kommer att ske 5999 år efter skapelsen."

Fast kan vi verkligen klubba året för Jesu återkomst när inte ens Jesus själv kan det? Endast Fadern vet, säger han.

Jesus säger såhär i fråga om vårt förhållningssätt till dagen D:

Var därför beredda också ni, (kristna) för i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen. matt 24

Han svarade dem: "Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har bestämt. Apg 1

Ja jag vet... vi vill veta, vi söker tidpunkt för återkomsten, åtskilliga kyrkor har genom åren fastslagit tid och stund, fast är det rätt? Ska människan veta när inte självaste himlen vet, endast Fadern.
Vingen
#6. Publicerat 2025-03-16 av Vingen
Älskar vi Jesu återkomst?
Vad menas konkret? Att vi ska gå och längta o hoppas att Jesus kommer väldigt snart, eller vad?

Jag tror att många av de som verkligen älskar Jesus, de är fullt upptagna med att vinna förlorade själar och utbreda Guds rike.
För dom,så får Jesu återkomst gärna dröja för: ”skörden är stor men arbetarna är få”.

För dem som inte vill arbeta, men gärna vill lämna den här miserabla världen, de kanske gärna sitter och hoppas på att Jesus kommer snart.

Bara en tanke, inte för att döma någon…
Ja det är ju en relevant tanke, ska vi längta och hoppas eller be att Gud dröjer....för syndarens skull..
Måste det vara antingen eller?
Hoppet och "hemlängtan" finns ju i frälsningen som en gudagåva, en förvissning om något bättre och evigt.
Samtidigt lever vi med hopplösheten omkring oss.. vi kan väl sprida detta hopp inom oss till de som lever i hopplöshetens värld, ge vår gåva vidare och visa vad den betyder för oss, och var denna hoppets gåva finns, vid korsets förlåtelse och försoning.

Vi kan väl leva i hoppet och samtidigt sprida det, till Jesu återkomst..

Tänker jag..
Vingen
#7. Publicerat 2025-03-16 av Vingen

Älskar vi Jesu återkomst? En viktig fråga vi alla får ställas oss.

https://flammor.com/jesus-kommer-snart-p3241.html
Ur länken:
Citat: Många pastorer tror inte längre på uppryckandet, trots att vi har tydliga bibelord som beskriver detta. Sånger om Jesu återkomst är bortglömda och sjungs inte längre och många kristna vet inga om detta bibliska ämne. slut citat

Left behind. Flygplan som störtar när den kristne piloten rycks upp. Tåg som spårar ur, fartyg på grund, av samma anledning. Bilar med dekaler: "Denna bil blir förarlös vid uppryckelsen" Tomma babykorgar och lekplatser..... är detta bibliskt.

Vi kan jämföra med syndafloden, världen blev ny genom vatten. Än en gång skall samma sak hända men då genom eld.
De som lämnades kvar, de otroende, vid syndafloden, dog alla i vattnet. Någon andra chans fanns icke säger Bibeln. Ingen ena förutom Noa och hans famlij, de troende, räddades och bars över vattnet. Vi kan kalla det Noas (de kristnas) räddning från döden, Gud stängde dörren och vattnet hade ingen makt över dem.
När världen för andra gången skall renas sker det genom Andens eld. Allt skall förvandlas, och de troende räddas till evigt liv, de otroende blir dömda till...liv och en andra chans? Nej till dom. Detta sker vid Jesu återkomst.

Att Jesu återkomst så sällan predikas kan bero på denna teologiska delning och synen på Jesu återkomst. Tidigare decennier predikades möjligheten att nå himlen eller helvetet, skörden.. vetet blev rensad från ogräs på en och samma dag, när Jesus kommer åter.
sailias2
#8. Publicerat 2025-03-16 av sailias2
Vid tiden för Jesu födelse anses det i Juda ha funnits en förväntan på Messias ankomst. Dessutom var det några som visste när. Och de kom långväga ifrån i precis rätt tid: de s.k. vise männen. Jag återfann nu en text av Allan Emrén, AllanE här på KD. Länk: Jesu födelse och Betlehemsstjärnan (Länge sen nu som jag läste något från Allan här. Hoppas du mår bra. Gud välsigne dig!)
Roffe
#9. Publicerat 2025-03-16 av Roffe
Vid tiden för Jesu födelse anses det i Juda ha funnits en förväntan på Messias ankomst. Dessutom var det några som visste när. Och de kom långväga ifrån i precis rätt tid: de s.k. vise männen. Jag återfann nu en text av Allan Emrén, AllanE här på KD. Länk: Jesu födelse och Betlehemsstjärnan (Länge sen nu som jag läste något från Allan här. Hoppas du mår bra. Gud välsigne dig!)

Allan Emrén - Jesu födelse del 1

https://www.youtube.com/watch?v=It9U1yhhcuw

Roffe
#10. Publicerat 2025-03-17 av Roffe

Tecken på Jesu återkomst

https://www.youtube.com/watch?v=xDPAlcdeCBY

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden