Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Gideon I
Skapat 2025-03-14 av Gideon I, man, 68 år, Örebro län.
Ordet vart kött
Johannes evangelium har kallats för "det andliga evangeliet" och inte utan skäl. Det anses vara skrivet av ett ögonvittne, "den lärjunge som Jesus älskade", en av Jesu närmaste förtrogna i den inre kretsen. Författaren var med när Jesus uppväckte Jairus dotter från de döda, på förklaringsberget och i Getsemane. Evangeliet är skrivet i ljuset av Jesu död och uppståndelse. Till skillnad från de andra evangelierna vänder sig Johannes till hela Kristi församling och hans evangelium innebär en fördjupning. Johannes går tillbaka till Jesu föruttillvaro : "I begynnelsen fanns Ordet" (1:1). Det är samma ord i den grekiska översättningen som används i första Mosebok: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" (1:1). I och med detta sätter Johannes tonen för hela sitt evangelium.

"Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har av Fadern, full av nåd och sanning" (Joh 1:14).

Den verklighet som dessa ord beskriver fick stor betydelse för den unga Kyrkan. En som reflekterade vidare var Augustinus, 354-430 e.Kr, som blev Västerlandets mest betydande teolog.

Svar på inlägg

Gideon I
#1. Publicerat 2025-03-14 av Gideon I
Augustinus återkom ofta till inkarnationen i sina julpredikningar. I en rad poetiska paradoxer beskriver han den:

"Herren, genom vilken allt blev till och som blev till ibland allt.
Han som uppenbarar Fadern och är moderns skapare.
Guds Son, född av Fadern utan mor, Människoson född av modern utan far.
Han är stor inför änglarna och liten inför människor.
Han är Ordet före all tid, han är Ordet som blev kött i tiden.
Han är solens frambringare, och han är frambragt under solen...
han uppfyller hela världen och han ligger i en krubba...
Han är avlad i jungfruns moderliv, men han är inte instängd där".
Gideon I
#2. Publicerat 2025-03-14 av Gideon I

Judarna ansåg att Jesus gjorde sig själv till Gud, fast han är en människa.

"Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. Min Far som gett mig dem är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand. 30 Jag och Fadern är ett."

Än en gång tog judarna upp stenar för att stena honom. Jesus sade till dem: "Jag har visat er många goda gärningar från Fadern. För vilken av dem tänker ni stena mig?" Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa."

Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar – och Skriften kan inte upphävas – hur kan ni då säga till mig som Fadern har helgat och sänt till världen att jag hädar, därför att jag sagt: Jag är Guds Son? Om jag inte gör min Fars gärningar, så tro mig inte. Men om jag gör dem, tro då på gärningarna om ni inte kan tro på mig. Då ska ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern."( Joh. 10:27-38)
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden