annso säger: Hej finns det nån seriös kille/man som söker efter seriöst som vill skriva med mig och lära känna mig
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2025-01-30 av Anonym.
Vill Gud alltid återskapa familj?
Skulle vilja höra era åsikter gällande detta scenario. Blir en lång läsning men kanske någon orkar.

Ett par skiljer sig i somras. Mannen religiös, frun gått ifrån Gud helt. Båda har misskött äktenskapet. Det är frun som ansöker om skilsmässa, som går igenom med mycket bråk och smärta. Paret kan inte prata med varandra under några månader. Mannen träffar en ny kvinna i början på höste, hon ska vara kristen men är bisexuell, kärlek och planer om snar giftermål uppstår. I slutet på november börjar paret prata igen och märker att det kommer fram mycket känslor och längtan efter varandra. De kan inte hålla sig ifrån varandra, men mannen vill samtidigt inte släppa den nya kvinnan. Han kan dock inte heller släppa ex-frun, och hon honom, då de aldrig varit så nära känslomässigt innan och aldrig kunnat kommunicera på ett så djupt sätt. De har blivit kära på nytt och älskar verkligen varandra.

Frun brakar ihop när hon inser att mannen har inga planer på att lämna den nya kvinnan, de båda älskar också varandra och mannen har fått upleva mycket positivt från henne, sådant han aldrig fått uppleva förr. Frun försöker att ta avstånd från relationen med mannen flera gånger men faller varje gång när mannen tar kontakt med henne. De har även ett mycket passionerat sexliv, också något de inte upplevt förr på samma sätt. Väl på botten kommer frun tillbaka till tron och ropar dagligen till Jesus att hela och återställa familjen, då det även finns två barn - 11 och 13 år gamla.

Mannen kan inte välja och mår mycket dåligt. Frun anser att Guds vilja borde vara att återställa familjen nu när förutsättningarna äntligen finns. Mannen anser att han har lovat den andra kvinnan för mycket, att det är hemskt och orättvist att såra henne på det viset, han har även haft ett passionerat sexliv med kvinnan, parallellt med ex-frun. Båda kvinnorna vet om varandra. Samtidigt kan mannen inte släppa ex-frun och alla känslorna mot henne. Han vill ha båda, är för svag för att välja.

Frun är villig att göra allt hon kan från hennes sida för att familjen ska byggas upp på nytt, den nya kvinnan har inga planer på att backa, utan lägger in nya växlar för att säkra sin plats hos mannen. Hon lyckas t ex bli gravid, men får ett missfall. Vid det här laget har de haft oskyddat sex igen och det finns möjlighet att hon är gravid. Dock för tidigt att veta.

Frun tänker att Gud borde vilja återskapa kärnfamiljen, att Han vill laga det som går att laga, även för barnens skull. Dock är det ju kört om kvinnan har lyckats att bli gravid. Mannen vill inte höra Guds ord vid det här laget, inte heller prata med någon inom kyrkan, då han inte vill höra svaret. Det är ett fryst läge och alla mår mycket dåligt. Även den andra kvinnan ska vara kristen, men det gör ingen skillnad för henne när det gäller mannen.

Hur som helst, frågan jag vill ställa är, vad tror ni Gud hade velat i denna situation? Vill han alltid återställa en familj? Är kvinnan gravid så är det ju kört för frun, men om hon inte är det? Jag förstår att alla borde egentligen backa och söka Gud och hans vilja var för sig. Kvinnan och mannen har dock inga sådana planer, och frun känner sig därmed rejält hjälplös. Mannen bor i dagsläget själv, men det planeras bröllop med kvinnan.

Svar på inlägg

Inget svar för ögonblicket.
annso säger: Hej finns det nån seriös kille/man som söker efter seriöst som vill skriva med mig och lära känna mig
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden