Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Peter W
Skapat 2025-01-28 av Peter W, man, 50 år, Stockholms län.
Pengar och äktenskap...
Har under en tid försökt att träffa en kristen kvinna för ett eventuellt äktenskap. Men så fort de får veta att jag är sjukpensionär pga att jag hade oturen i livet att ha en massa medicinska problem sen födseln så vill de inte fortsätta att träffas. Allt handlar bara om att man måste vara välutbildad och rik för att få lov att gifta sig med en kristen kvinna..
Jag är själv kristen kännde därför att det vore underbart att dela livet med en trevlig kristen kvinna. Men så blir det alltså inte...
Mina vänner som inte är kristna alls tycker att det är helt sjukt att kristna kvinnor tänker som de gör.
De frågar mig ofta varför jag absolut måste ha en just en kristen kvnna att gifta mig med... Vad ska jag svara på det????

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2025-01-29 av BoazNovax
Har under en tid försökt att träffa en kristen kvinna för ett eventuellt äktenskap. Men så fort de får veta att jag är sjukpensionär pga att jag hade oturen i livet att ha en massa medicinska problem sen födseln så vill de inte fortsätta att träffas. Allt handlar bara om att man måste vara välutbildad och rik för att få lov att gifta sig med en kristen kvinna..
Jag är själv kristen kännde därför att det vore underbart att dela livet med en trevlig kristen kvinna. Men så blir det alltså inte...
Mina vänner som inte är kristna alls tycker att det är helt sjukt att kristna kvinnor tänker som de gör.
De frågar mig ofta varför jag absolut måste ha en just en kristen kvnna att gifta mig med... Vad ska jag svara på det????
Du får säga att det står skrivet att vi som troende inte ska ”gå som omaka par i ok med dem som inte tror”
Tror säkert du kan hitta någon, men man kan behöva tålamod ( och tro)

Från kärnbibeln:
”Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror.
[Paulus syftar troligen på 5 Mos 22:10 som talar om att inte plöja med oxe och åsna tillsammans. Det är en av flera praktiska exempel som illustrerar israeliternas avstånd till andra folk och deras onda vanor. Bilden beskriver något som inte drar jämnt, en kristen ska inte gå in i en nära relation och samarbete med en otroende. Äktenskapet är ett sådant område där denna princip gäller, se även 1 Kor 7:10-16. Ett annat är kompanjonskap i affärsvärlden. Nu följer fem frågor som alla har det självklara svaret ingen/inget.]
Vad har rättfärdighet med orättfärdighet att göra, eller vad har ljus gemensamt med mörker?
Vilken enhet (harmoni, samstämmighet) har den Smorde (Messias, Kristus) med Beliar [judiskt namn på Satan, ordagrant ”den värdelöse”], eller vad kan den som tror dela med den som inte tror?
Vilken gemenskap kan det vara mellan Guds tempel och avgudarna (avbilderna) [2 Mos 20:4]?
Vi är den levande Gudens tempel, för Gud har sagt: ”Jag ska bo hos dem och vandra bland dem och vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.”
Därför säger Herren: ”Gå ut från dem och skilj er från dem, och rör inte vid något orent. Då ska jag ta emot er.” [Jes 52:11Hes 20:41] ”Jag ska vara er Fader och ni ska vara mina söner och döttrar, säger Herren den Allsmäktige.” [2 Sam 7:14]”
??2 Korintierbrevet??6?:?14?-?18??SKB??

Rosie
#2. Publicerat 2025-01-29 av Rosie
Hej kära du Peter! Det är beklagansvärt, det du skriver om kristna kvinnor. Det skall ej vara som du skriver, det är ytligt och världsligt bedömt av kristna.

Mången kristna lever idag med halva hjärtat ute i världen, en fot i var värld. Drömmar, längtan, strävan, krav kommer ej ur efterföljande av Jesus, utan efterföljande av sig själva och den egna viljan får råda.

Hur har du sökt kärleken, kvinnorna? Vad bedömer du själv efter? Det inre? Hur mycket de följer och älskar Jesus? Då finnes större möjligheter att bliva och förbliva lycklig i ett äktenskap.

Jag instämmer med Guds ord mannen innan bifogat till dig! De är sanningen.

Celibat, ett liv utan sex med nån, är ej ett liv i frustrationen ifall hela hjärtat älskar Kristus Jesus. Han ger ett fullgott liv till oss med all sin kärlek och sina välsignelser. Besvikelser sätter sig i de själiska tankarna. Men följer vi anden, ser allt vi har att vara tacksamma över, kommer en salighet och frid som sen får all besvikelse att ge vika.

Ifall Gud vill, kommer han leda dig samman med en gudfruktig kvinna, när det är rätt tid. Ibland prövar Gud oss. Vår tro, tålamod, tankar, vilja, tillit, vad och vem vi älskar mest, först.

Gud välsigne dig i din vandring med honom! Tänk på: ett nej eller vänta, från Gud, kan betyda: han skonar dig från bedrövelse och olycka.

Hälsn Rosie
Rosie
#3. Publicerat 2025-01-29 av Rosie
Hej igen! Jag vill ge dig ett bibelord:

En människa ser det som är för ögonen, men Herren ser till hjärtat. 1 Sam 16

Bor Herren i människan, ja då har hon el han Herrens värderingar.

Hälsn Rosie
Kapten
#4. Publicerat 2025-01-29 av Kapten

Så är det, kvinnor söker inte så sällan pengar, rika killar, de förmedlar det på olika sätt bara, vet inte om män gör detsamma, men antar att de inte gör det (lika ofta iaf), antagligen är det baserat på biologi, där det finns en uppsjö av exempel på kvinnor som valt en dubbelt så gammal Gyllenhammar/Trump för pengarna, bara pengarna (och tryggheten), medan männen bara vill ha en flickvän/kvinna/hustru, inte hennes pengar. Jag bryr mig inte ett dugg om min tilltänkta tjejs ekonomi, jag vill inte ha hennes pengar utan henne, och ekonomi kan ändras, men tjejer efterfrågar ofta i sina presentationer "ordnat liv, "ordnade förhållanden", ”ordnad ekonomi”, ”fast jobb”, ”inga problem” och andra sådana uttryck och så har det alltid varit, mannen vill ha kvinnan, medan kvinnan ser till även materiella attribut. Läser inte mäns profiler så jag vet inte om män söker kvinnor med plånbok. Både män och kvinnor har ibland skyhöga tankar om sig själva, och jag vill inte rangordna, men utifrån mönstret att det är männen som jagar/uppvaktar sig fördärvade på prinsessor på ärtorna skulle jag säga att det är kvinnorna som har högst tankar om sig själva. Tjejerna på Happy pancake är klart mest odrägliga. Och ja, tänk på evigheten och gå inte i omaka par med en otroende. Väntan är olidlig, tomheten är stor, men i evigheten får vi kompensation. Vänta på Herren. Och du behöver inte svara dina okristna vänner, du har ingen redovisningsskyldighet inför dessa.

Peter W
#5. Publicerat 2025-02-12 av Peter W
Kapten!

Jag tackar dig för ditt inlägg. Ja tyvärr så letar nästan alla kvinnor efter män med pengar. Typ Gyllenhammar eller Trump. Pengar och en stark ekonomi signalerar ju också en riktig man som kan ta ansvar och få något gjort, Både för sig själv och sin arbetsplats och samhället. Det är ju det en kvinna vill se och ha. Så tror jag att det är dom tänker i strora drag. När man som jag blev född med en massa medicinska problem och blev mot sin vilja sjukpensionerad för så där 30 år sen för att ingen arbetsgivare ville anställa en så blev det ju som det blev. Visst har man haft kvinnor, Men mest de som vart psykisk sjuka eller gått på droger eller alkohol eller haft andra sociala problem.

Men om man som kristen och frälst vill ha en fin och en klok hustru och saknar pegar och bra jobb mm.. Så har man ju genest problem. Såg en video på youtube om en pastor från USA som berättade att man skulle hålla sig helt borta från onani och sex innan man gifter sig med en kvinna. Sex ska bara vara innom äktenskapet om man är kristen. Så min nästa fråga är då om man då aldirig i livet får den där fina kristna frun.. Är det inte bättre att bli katolik och försöka bli en präst eller munk i stället för att lyda Herren?

Anonym
#6. Publicerat 2025-02-12 av Anonym
Känslan är att du är uppgiven och fastnat i negativa mentala spår själv.
Och då drar man till sig likasinnade människor som dras till din låga energi.

Ett tips är att börja med dig själv. Höj din egen vibration. Aktivera mera kärleksenergi i dig själv.
Det är lättare sagt än gjort men man får öva. Man måste träna på det också för att bli bra.

Tex, börja medvetet med att hälsa på städpersonal i butiker, le åt kassapersonal, fråga om nån behöver hjälp. Märk gensvaret.

Anmäl dig som volontär i secondhand-butiker, stadsmission, djurskyddet mm. Även om det inte är kristet sammanhang kan du ändå stöta på själsvänner var som helst. Som kan leda dig vidare till "rätt kvinna".
Och sluta genast tänka negativt om dig själv =)

God works in mysterious ways.

Lycka till!
Kapten
#7. Publicerat 2025-02-12 av Kapten
Känslan är att du är uppgiven och fastnat i negativa mentala spår själv.
Och då drar man till sig likasinnade människor som dras till din låga energi.

Ett tips är att börja med dig själv. Höj din egen vibration. Aktivera mera kärleksenergi i dig själv.
Det är lättare sagt än gjort men man får öva. Man måste träna på det också för att bli bra.

Tex, börja medvetet med att hälsa på städpersonal i butiker, le åt kassapersonal, fråga om nån behöver hjälp. Märk gensvaret.

Anmäl dig som volontär i secondhand-butiker, stadsmission, djurskyddet mm. Även om det inte är kristet sammanhang kan du ändå stöta på själsvänner var som helst. Som kan leda dig vidare till "rätt kvinna".
Och sluta genast tänka negativt om dig själv =)

Heh, nä, tror inte du ska behöva leta tjejer på loppis eller bland städpersonal eller tro att du ”fastnat i negativa mentala spår själv”. Det kanske däremot Tesz har som utan anledning blockerar folk på KD och kanske skulle behöva höja sin egen vibration, låter lite kinky, eller hedniskt, bara hedonister talar om ”energi” på detta sätt. Hon bara hånar dig. Ta inte råd från såna. Och nej, du tänker inte ”negativt om dig själv” utan du är bara vettig och vill bara ha ett vettigt liv. Du är inte ensam, om det hjälper, föga antar jag.

Kan tillägga att tjejer ofta framhåller iaf på HP att de är mycket ”självständiga”, "har allt" och "inte behöver något", har inga behov (och egentligen inte har några känslor) men kan tänka sig att hitta den ”sista pusselbiten” i sitt redan ”självständiga” och kompletta liv, men såna ska man rata, Sola gratia som hängde här ett tag hade en bra utläggning på sin blogg när såna fanns på egna profilsidor, det handlade om att man i ett förhållande är beroende av varandra, inte självständig, många emanciperade tjejer saknar kontakt med det mesta inom och utom sig, inget att ha. En å annan sån tolkar gärna det både du och jag skriver som "negativt", och belägger bara tesen att de saknar kontakt med det mänskliga, naturliga, äkta.

Anonym
#8. Publicerat 2025-02-13 av Anonym
Citat från Kapten:

Heh, nä, tror inte du ska behöva leta tjejer på loppis eller bland städpersonal eller tro att du ”fastnat i negativa mentala spår själv”. Det kanske däremot Tesz har som utan anledning blockerar folk på KD och kanske skulle behöva höja sin egen vibration, låter lite kinky, eller hedniskt, bara hedonister talar om ”energi” på detta sätt. Hon bara hånar dig. Ta inte råd från såna. Och nej, du tänker inte ”negativt om dig själv” utan du är bara vettig och vill bara ha ett vettigt liv. Du är inte ensam, om det hjälper, föga antar jag.

Kan tillägga att tjejer ofta framhåller iaf på HP att de är mycket ”självständiga”, "har allt" och "inte behöver något", har inga behov (och egentligen inte har några känslor) men kan tänka sig att hitta den ”sista pusselbiten” i sitt redan ”självständiga” och kompletta liv, men såna ska man rata, Sola gratia som hängde här ett tag hade en bra utläggning på sin blogg när såna fanns på egna profilsidor, det handlade om att man i ett förhållande är beroende av varandra, inte självständig, många emanciperade tjejer saknar kontakt med det mesta inom och utom sig, inget att ha. En å annan sån tolkar gärna det både du och jag skriver som "negativt", och belägger bara tesen att de saknar kontakt med det mänskliga, naturliga, äkta.

Och Kapten har ingen aning om varför alla kvinnor han kommer i kontakt med blockerar honom.
Inte heller förstår han varför han inte kan träffa en kvinna.
Övertygad om att det är glasklart för alla kvinnor här och för de flesta män också.
Kapten
#9. Publicerat 2025-02-15 av Kapten
Och Kapten har ingen aning om varför alla kvinnor han kommer i kontakt med blockerar honom.
Inte heller förstår han varför han inte kan träffa en kvinna.
Övertygad om att det är glasklart för alla kvinnor här och för de flesta män också.
Hehehe, scammern "Tesz" har lämnat KD.
Sebastian
#10. Publicerat 2025-02-17 av Sebastian
Tycker inte att den du söker behöver vara kristen.I religiösa kretsar finns så mycket konstiga föreställningar om det mesta.Lägg inte så står vikt på det som inte har med äkta kärlek att göra.Att koppla ihop pengar med kärlek och relation är inte det bästa.
Det finns garanterat någon som vill leva ihop med dig.Du ser trevlig ut och skriver fint så det är underligt att inger har redan upptäckt dig.Ge inte upp.Det vikga är att du älskar dig själv.Trivs man med sin ensamhet så så kan man trivas med tvåsamhet.Tänk på att du har ett värde som person.Tänk också på att du inte ska eller behöver bli ihop med någon bara för att slippa vara ensam.Ensamhet och att leva ensam är två olika saker.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden