Sunshine säger: Godmorgon! :) Önskar er alla en fin trevlig lördag! Hoppas vi hörs! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2025-01-28 av Rosie, kvinna, 82 år, Örebro län.
Jesus ord
Hej! Jesus sade, att han icke kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.

Här får vi ej bara se orden: icke kommit för att döma.

Ja visst är det sant! Gudasonen kom till världen för att frälsa oss alla! Genom honom finnes det förlossning och befrielse från död och synd!

MEN vi måste ta till oss hela Bibelns ord och göra Guds heliga vilja i det nya förbundet till en levande verklighet!

Jesus säger i Joh 9:

TILL EN DOM HAR JAG KOMMIT TILL VÄRLDEN, för att de som inte ser skall se och för att de som ser skall bli blinda.

Hur går då Bibeln ihop?

Joh 3:

Ty så älskade Gud världen att han UTGAV sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. INTE SÄNDE Gud sin Son till världen FÖR ATT DÖMA VÄRLDEN utan för att världen skulle BLI FRÄLST GENOM HONOM. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. Och detta är domen: ljuset kom till världen, och människorna ÄLSKADE MÖRKRET och INTE LJUSET, eftersom deras gärningar var onda.

Jesus sändes till jorden för att frälsa människorna, domens dag var icke kommen ännu. I så fall hade det varit ute med oss alla. Nej Jesus sändes av förbarmande och kärlek från Fadern, till oss syndares frälsning!

MEN orden Jesus talade var GUDS ord, och hans ORD dömer var människa som icke tar emot Gudasonen och lyder honom.

Jesus sade sen: Fadern älskar Sonen, och ALLT har han lagt i hans hand. Den som INTE LYDER SONEN skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.
Joh 3

Jesus säger även nåt som kan verka vara mycket motsägelsefullt, ty Gud är ju KÄRLEKEN:

Tro INTE att jag har kommit för att SKAPA FRED PÅ JORDEN. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att SKILJA en son från sin far, en dotter från sin mor, och en sonhustru från sin svärmor, och en man FÅR SINA EGNA TILL FIENDER.

Sen säger Jesus direkt efter:

Den som älskar sin far eller mor MER ÄN MIG, är mig INTE VÄRDIG, och den som älskar sin son eller dotter MER ÄN MIG, är mig INTE VÄRDIG. Den som inte tar sitt kors och FÖLJER MIG är mig INTE VÄRDIG. Den som finner sitt liv skall MISTA DET, och den som MISTER SITT LIV FÖR MIN SKULL SKALL FINNA DET.

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2025-01-28 av Rosie
Hej igen! Det här hör ihop med förra texten:

Gud som är kärleken, den rena heliga kärleken, kommer till jorden med ett andligt svärd, som åtskiljer ande och själ, märg och ben och avslöjar och blottlägger människans uppsåt och tankar.

Det andliga svärdet är: Guds ord. Ef 6 mm.

När människan bliver gripen av Jesus kärlekseld och liv inom sig kan hon icke annat än följa honom i allt, ty Jesus vilja har blivit hennes djupaste vilja. Då tvingas hon, genom sin kärlek och kärlekslydnad till Jesus att taga ställning emot vem det än må vara. Andliga strider mellan släktingar, familjemedlemmar och vänner kan då komma, ja de kommer om de ej vill bliva födda på nytt av Jesus.
Är då Gudasonen emot vår kärlek till den jordiska far och mor, dotter och son? Nej nej!
Gudasonen talar om avgudadyrkan: när vi sätter dyrkan och kärlek till annat FÖRE treenige Gud, MER än till Gud!
Det svärdet Jesus kom med skapade konflikter, ja på liv och död. Jesusföljarna hatades och förföljdes för Jesus namns skull.

Hur tänker du kring Jesus ord? Finner du dem outhärdliga och orättvisa? Tänker du: jag kommer alltid älska mina barn mest av allt? Eller mor el far?

Glöm ej detta: Guds kärlek genom Kristus Jesus är så helig ren och stark att den kommer föröka din kärlek till far och mor eller dotter och son! Du kommer älska dem ÄNNU mer när Guds kärlek får vara drivkraften från ditt innersta väsen.

MEN din kärlek och lydnad till Jesus kommer även att leda till en förtroendekris där det finnes krav på dig att lyda, älska och finnas för far och mor eller dotter och son MER än Gud och FÖRE Gud! Där måste du välja sida. Där finnes det andliga svärdet om de ej vill tillhöra Jesus de med. Där finnes bristen på fred om det bliva en konflikt mellan Jesusföljare och världsmörkerföljare. Vi skall HÅLLA fred så långt det bero på oss, älska så långt det bero på oss. Men vi kan icke taga ansvar för andra människors ovilja gentemot Jesus. Men vi älska dem ändå, med Guds heliga kärlek.

Kärlekens källa och ursprung: treenig Gud, kan vi icke klara oss utan! Älskar vi ej Kristus Jesus mer än allt, ja då har vi lämnat KÄLLAN till livet och kärleken. Då pytsar vi ut kärlek när det passar oss, till vilka som passar oss själva, när det passar oss. Vår vilja har blivit avguden vi följer mest.

Bibeln säger:
Gudasonen sändes till världen för att frälsa den!
Guds ord dömer den som hör dem men icke vill taga emot dem!
Den som tror på och tager emot Gudasonen har evigt liv!
Den som lyder Gudasonen skall se livet!
Den som älskar Gudasonen mer än alla andra är honom värdig!

Vi kan icke taga ut ett enstaka ord och göra det till en grundsten. Hela Bibeln måste bli enig i förståelse av Guds vilja. Annars lider vi brist och får felaktig kunskap att f&
Rosie
#2. Publicerat 2025-01-28 av Rosie
Hej igen! En bruten mening igen. Den skall vara på slutet:

att följa och tro på.

Vi får icke göra sötebrödsevangelium till sanning! Det är ett evangelium som är lättsmält och lättåtkomligt och lockande i sin sötma, utan salt och eld som bränner bort slaggen.

I kärlek: Rosie
Rosie
#3. Publicerat 2025-01-28 av Rosie
Hej igen! Jag behöver nog förklara sötebrödsevangelium med ex:

Sötebrödsevangelium:

Du bliver frälst för evigt bara av att tro att Jesus är Guds son, och att han tagit alla dina synder.

Har du blivit frälst så kommer du alltid att förbli frälst.

Jesus dömer ingen. Jesus kom ej för att döma.

Det räcker med att tro. Och sen leva utifrån vilka känslor man har.

Det som ser gott ut är gott.

Kärleken mellan människor har många ansikten. Kärleken är viktigast för Gud.

Man gör så gott man kan. Gud förstår det.

Man skall följa sitt egna hjärta och vilja i allt, då bliver man lycklig.

Är man snäll, tolerant och accepterande är man en kärleksfull inkluderande kristen. Det vill Gud alltid.

Vi skall tänka positivt och vara positiva. Ej tala om synd och dom och djävulen och negativa saker man bliver deppig av.

Alla våra beteende är mänskliga, därför får vi behålla dem. Det förstår och accepterar Gud.

Gud har skapat begären i våra kroppar och själar, annars skulle vi ej ha dem. Då får vi även följa dem för Gud.

Hela Bibeln går ej att följa i vår tid, allt är ej aktuellt för oss. Vi behöver sålla ut det som passar oss i vårt moderna tänkande och samhälle.

Vi måste bry oss om massor av världsliga saker också, vi lever ju i världen och har fått den av Gud.

När vi vilar måste vi få ha lite roligt också. Vi måste få göra det andra gör, ifall inget skadar nån.

Vi måste få ha sex och relation med vem vi vill, ifall det ej skadar nån. Gud har skapat sex och vill vi skall följa våra känslor.

Ja ni förstår vart det barkar hän, sötebrödsevangeliet! Det var blott några exempel av alla som finnes. Andemeningen: följ dig själv, din egna vilja, det dina känslor alltid vill, följ det lätta, roliga som DU tycker om och se Jesus som en kärleksfull man som kom för att predika blott kärlek och den kärleken är så förstående och stor att han älskar dig vad du än vill, säger och tar dig för. Och han har ej hjärta att avvisa dig på domens dag. Hans nåd är oändlig står det, vad du än gör och icke gör.

På liknande sätt kan människan tänka. Och i varianter av exemplen.
Sötebrödet är bakat av: avguderiets socker, jäst genom världens mörker, gräddat i kötttets ugn.

Hoppas nåt av det jag skrivit väckt tankar, som leder till sökande av vår helige Guds vilja, omvändelse, helöverlåtelse och en frälsning och ett liv i Kristus Jesus som bliver både i eld och Ande här och nu och bestående i evigheter amen!

I kärlek: Rosie
Rosie
#4. Publicerat 2025-01-28 av Rosie
Hej igen! Hur mången kristen tror icke, att bara för de tror Jesus är Guds son som tagit alla synder så tror de därmed att allt är klappat och klart och att blott detta ÄR: att FÖLJA Jesus?

Man tager för givet, att härefter är allt man känner från Anden som bor i människan. Man skall icke behöva göra nåt mer.

FÖLJA Jesus är det Jesus säger själv: Joh 10, Den gode Herden.

Jesus GÅR FÖRE, fåren FÖLJER efter. Han för dem rätt med sin röst, och de känner alla igen hans röst och GÖR DÄREFTER, efter honom och hans vilja.

Det handlar icke om att blott komma igenom en port, sen har man hört färdigt, man är räddad.

Det handlar om att fortsätta vilja följa Herden, resten av livet. Vilja höra Herdens röst och ledning resten av livet.

Den som tror den alltid är uppkopplad till Kristi Ande dygnets och årets alla timmar, ja den har icke sett och förstått kampen mellan Anden och vårt kötts vilja.

En ingivelse i köttet kan kännas verklig för den som icke lärt sig känna skillnad på ande och kött, och ej heller vill söka Guds vilja i Guds ord: Bibeln.

Kan Jesus leda kristna att göra tvärtemot Guds ord: Bibeln? Nej aldrig!

Hos Gud finnes ej förändring i personlighet, hans heliga vilja är tidlös. Han utvecklas icke, ty han är alltid fullkomlig. Sen blir det skillnad på förbunden, det gamla och nya, men icke på helighet och sanning!

Hur läser du Guds ord: Bibeln? Som en bok, med ditt förstånd allena? Då blir boken svårtydd, ja det går ej se de andliga djupen från Gud.

Anden leder ej automatiskt en kristen i var detalj var dag. Då finnes ej det krig Bibeln talar om. Din hjärna är ej omprogrammerad av Gud, nej men dina sinnen kommer förnyas efter pånyttföelsen, steg för steg, så du blir mer och mer Kristuslik även I tankar och sinne. Det sker OM du tillåter Kristus förändra dig, OM du vill döda köttets gärninga genom att låta Kristi Ande vinna kampen om ledningen av dig. Det sker blott om du tillåter det. Gud har ej en tvångsmaskin.

Största faran för en kristen ligger i att tro sig ständigt vara ledd av Anden på ett förprogrammerat sätt, så allt du gör och känner och tänker förmodas komma från Andens vilja och ledning.

Den förskottsutbetalade nåden, som skall täcka allt resten av livet, vad vi än gör och väljer, den tillhör samma fara! Ty tror vi nåden är som en automatisk utbetalning oavsett allt annat, och samtidigt tror att vi jämt är ledda av Anden, ja varför skulle då människan granska sig själv mer, söka Guds vilja mer, helgas mer? Hon tror sig ju redan vara färdig, klar och säker? Gudsfruktan behöves ej mer. Ej heller omvändelse från fall, ty hon ser fallen som oviktiga.

Du kanske ej ens förstått att du fallit, ty du vet ej Guds vilja, söker den ej i Bibeln, och slår dövörat till mot den Ande du alltid tror leder dig, även när du syndar?

Ser ni faran?

Hälsn Rosie
Sunshine säger: Godmorgon! :) Önskar er alla en fin trevlig lördag! Hoppas vi hörs! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden