Logga in
Ange ditt användarnamn och lösenord:
Användarnamn
Användarnamn saknas
Lösenord
Lösenord saknas
Meny
Översikt
Sök
Megafon
Forum
Appar
Om
Bli medlem
Logga in
74 Inloggad nu
Sveriges största mötesplats för kristna
Logga in
Bli medlem
DKLennarth säger:
Hej, jag har nu ordnat en bild på min profil. Jag söker vänner här så hör gärna av er till mig. Välkommen!
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
Forum
>
Religion och tro
> Diskussion
Skapat 2025-01-27 av
Rosie
, kvinna, 82 år, Örebro län
.
Är tron en privatsak?
Hej! Frank Mangs: "Då jag fick tillfälle att i TV svara på väsentliga frågor om min kristna tro, var det många som hörde av sig och ville veta mer. Den här boken ger Dig mina svar på en del frågor som kanske också Du ställer."
"Är tron en privatsak?
utdrag ur boken "Fungerande liv". Harriers Bokförlag AB, 1986.
"Gudsförhållandet en privatsak?
Fråga: Jag anser att mitt gudsförhållande helt och hållet är en privatsak mellan Gud och mig. Och jag kan inte förstå varför jag inför andra människor skall torgföra någonting som för mig är heligt.
Svar från F Mangs:
Det är sant att en människas gudsförhållande är en privatsak mellan henne och Gud. Precis som den begynnande kärleken är en privatsak mellan två unga människor. Men vad som är normalt i sin begynnelse är inte alltid normalt i det långa loppet.
Eller tänk efter! Vad skulle vi säga om det där paret, som fattat så pass stort tycke för varandra att de i hemlighet håller ihop, inte bara år efter år utan i årtionden, medan de är dödligt rädda för att låta någon annan människa veta om det? Antingen skäms han för henne eller också skäms hon för honom. Eller också vill de båda två ha ryggen fri för att kunna knyta förbindelser på annat håll, om de skulle få en chans. Men normalt är det inte.
Nu använder faktiskt Bibeln bilden av en trolovning, då den talar om Jesus och de människor som hör honom till:
- Jag har trolovat eder med Kristus, och ingen annan, för att kunna ställa fram inför honom en ren jungfru. 2 Kor. 11:2.
Uppgörelsen mellan den levande Kristus och den sökande syndaren kan ske i yttersta hemlighet och i absolut ensamhet. Men följderna av uppgörelsen kan inte gärna döljas för omvärlden. Ty här är det inte enbart fråga om två individer, som ger varandra heliga löften. Utan det är fråga om att den levande Kristus tar sin boning hos den som svarar ja på hans heliga erbjudanden.
Om denna verklighet säger Paulus: "Kristus lever i mig". Och då han, som omtalar sig själv både såsom det fullkomliga ljuset och en förtärande eld, tar sin boning i en människovarelse, blir det förfärligt svårt att dölja vad som har hänt.
Och här är det inte alls fråga om att "torgföra" någonting som är heligt, utan det är bara fråga om att bli vad Jesus sade att hans vänner skulle vara. Nämligen världens ljus. Människor, som genom sitt väsen strålar ut något av den verklighet de bär inom sig. Och detta kan ske både genom en kristen vandel och ett levande vittnesbörd.
Svara
|
Citat
|
Rapportera
|
Övervaka
Svar på inlägg
#1. Publicerat 2025-01-27 av
Rosie
Hej igen! Resten av svaret:
Jesu Kristi religion är av sådan art, att den måste fram i ljuset om den skall fungera normalt.
Hur skulle det förresten ha gått med Jesu religion om de människor, som upplevde pingstens under, sett på varandra och sagt:
- Nu har vi det så underbart i vårt gudsförhållande som vi någonsin kan få det. Vi upplever ju själva himlen inom oss. Men det här är någonting så heligt och fint, att vi måste behålla det för oss själva. Ty går vi ut och talar om vad Gud har gjort, så kommer säkert somliga att driva gäck med oss och tala illa om vår pingstupplevelse.
Men elden som brann inom dem gjorde ett sådant handlande absolut omöjligt. De kunde inte behålla gåvan för sig själva. De kunde inte förtiga vad de hade hört och sett. De måste tala, även om de mötte hån och spe och om somliga sade att de var druckna av sött vin.
Om de eller deras efterföljare kunnat tiga, då hade vi i dag inte haft någon kristendom i vår värld. Och då hade det inte funnits möjlighet att ens i hemlighet uppleva frälsningens under genom Jesus Kristus.
Om jag bakom min kristna tro och mina heligaste erfarenheter har en hel rad av martyrer och levande vittnen, vilken rätt har då jag att fälla ner dammluckan för den levande strömmen, då den har nått mitt liv?
Paulus skrev förresten så här:
- Då vi alltså veta vad det är att frukta Herren, söka vi att "vinna människor". 2 Kor. 5:11Det betyder inte nödvändigtvis att vi kommer att tala en massa ord. Men det innebär att vi på något sätt vill vara med att främja Kristi verk i en värld, som är i den ondes våld. Och det har vi inte möjlighet till om vi låser in vår kristna tro i vårt eget innersta.
Vi kan förresten utan att göra våld på andemeningen vända på det paulinska ordet och säga: Söker vi inte att vinna människor, så vet vi inte heller vad det innebär att frukta Herren."
Hälsn Rosie
Svara
|
Citat
|
Rapportera
DKLennarth säger:
Hej, jag har nu ordnat en bild på min profil. Jag söker vänner här så hör gärna av er till mig. Välkommen!
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
annons
annons
Dejtingsidan för dig
|
Så skapar du en attraktiv profil
|
Så får du en bra date
|
Bli personen alla vill dejta