Logga in
Ange ditt användarnamn och lösenord:
Användarnamn
Användarnamn saknas
Lösenord
Lösenord saknas
Meny
Översikt
Sök
Megafon
Forum
Appar
Om
Bli medlem
Logga in
63 Inloggad nu
Sveriges största mötesplats för kristna
Logga in
Bli medlem
Sunshine säger:
Godmorgon! :) Önskar er alla en fin trevlig lördag! Hoppas vi hörs! :)
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
Forum
>
Religion och tro
> Diskussion
Skapat 2025-01-25 av
Rosie
, kvinna, 82 år, Örebro län
.
Beteende och sjukdom
Hej! Ja: Gud är full av nåd och barmhärtighet! Han vill hjälpa oss, hans älskade barn. När vi söker hans vilja och rätta vägar.
MEN vad har vi för beteende, som hans barn, om vi lever på sätt som bryter ned oss och andra?
Ex: Vi dricker alkohol el röker så sjukdom drabbar oss pga förgiftade organ. Sen bönar och ber vi Gud helbrägdagöra oss från sjukdomen vi förskaffat oss ja kanske blir bittra på Gud om han icke hjälper oss.
Ex. Vi frossar och skaffar oss välfärdssjukdomar, ja frossar till graden att vi ej heller anser oss kunna hjälpa andra med pengar odyl. Vi frossar i vårt överflöd tills vi ej har pengar kvar, ej heller hälsan kvar. Så bedjer vi till Gud: hjälp mig ekonomiskt! Ta bort mina sjukdomar!
Har då Gud rätten att säga: Jag gav dig en fantastiskt stark och fin kropp. Jag gav dig min Ande till ledning, ja ett förvandlat sinne och hjärta. Vad gjorde du med det? Varför avhåller du dig icke från allt som bryter ned mina gåvor till dig, ja bryter ned ditt liv? Nu vill du jag skall fixa till allt åt dig, allt du vetat om som varit fel?
Stressar vi oss sjuka, frossar oss sjuka, super och röker oss sjuka, kan vi då behöva en omvändelse först från de beteenden som bryter ned Guds gåva till oss: vår kropp, vår själ, vårt liv? Istället för blott ett bönesvar om befrielse från det vi själva skapat oss. Nuförtiden lider vi ej brist på fakta om människokroppen och sjukdomar. Nej bristen ligger på andligt plan i stället, och brist på bibelförankring och vilja till helgelse och överlåtelse.
Ett till ex. Vi kan icke vänta med giftermål, vi slår dövörat till mot Gud och väljer nån vi ej skulle ha valt. Gud har visat det på alla tydliga sätt. När giftermålets tyngder och problem och mörker uppenbarat sig till slut ropar vi till Gud om befrielse från det vi gått in i.
Vi MÅSTE börja lyssna på Kristus Jesus! Och följa hans röst. Icke göra tvärtemot. Jesus säger i Joh att de som tillhör honom FÖLJER honom och HÖR hans röst, och INGEN skall nånsin kunna rycka dem ur Guds händer. Men om vi icke hör, icke följer, icke älskar honom: älskar vi då oss själva över allt annat och hör vår röst och gör vår vilja före allt annat? Då kan nån rycka oss ur Guds händer, ty vi hör ej och följer ej och älskar ej! Vi har då valt bort Guds väg, ja Guds Ande väljer vi bort och sätter långt ned på listan. Vi höjer oss upp över Gud själv. Låt det aldrig ske i ditt liv!
I kärlek: Rosie
Svara
|
Citat
|
Rapportera
|
Övervaka
Svar på inlägg
#1. Publicerat 2025-01-25 av
Rosie
Hej igen! 1 Kor 6: Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått av Gud. Ni tillhör INTE er själva, ni är köpta till ett högt pris. ÄRA då Gud med er kropp!
Står du inför ett val, fråga dig själv: Ärar det Gud eller ärar jag min egna vilja?
Är du sugen på nåt, fråga dig själv: Ärar det Gud eller ärar det min egna vilja?
Stärker det min kropp, el bryter det sakta ned min kropp?
Leder det till mer helgelse el bort från Guds heliga vilja?
Har jag valt en enda el t.o.m. halv bibelvers att stödja mig på, tex: allt är tillåtet, el har jag sett genom ALL undervisning att nej det är icke välbehagligt för Gud och Guds tempel på jord: min kropp, det ger EJ Gud all ära?
Ja ställ dig frågor utifrån Guds heliga vilja och Jesus och apostlarnas undervisning. På så sätt tar du praktisk del i all god kunskap från Herren, du prövar allt och ser om det bliver välbehagligt för Gud. Vi undviker då mycken onödig möda och vånda och gläder och ärar även Herren.
Villiga ödmjuka hjärtan leds alltid rätt av Herren. Brister vi, ja faller kommer Herren och reser oss upp, säger: Nu lärde du dig nåt, tänk på det härefter, låt mina bud ständigt vara i dina tankar så snavar du ej så lätt. Är min vilja alltid inför dina ögon, och du älskar mig av allt du är och har ja då skall min nåd aldrig vika ifrån dig!
Hälsn Rosie
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#2. Publicerat 2025-01-25 av
Huldah
Bra tankar! Ligger mycket i!
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#3. Publicerat 2025-01-25 av
Roffe
Bra tankar! Ligger mycket i!
https://dblm.se/ett-riktigt-bibelstudium/
Svara
|
Citat
|
Rapportera
Sunshine säger:
Godmorgon! :) Önskar er alla en fin trevlig lördag! Hoppas vi hörs! :)
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
annons
annons
Dejtingsidan för dig
|
Så skapar du en attraktiv profil
|
Så får du en bra date
|
Bli personen alla vill dejta