clara212 säger: Är en ensamstående mamma jag vill hitta min själsfrände
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2025-01-20 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Hur kan det gå ihop?
Matt 7:14 Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

=> "det är få som finner den."

1 Mos 15:5-6 Sedan förde han honom ut och sade: "Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem." Och han sade till honom: "Så ska din avkomma bli." Och Abram trodde på Herren, och han räknade honom det till rättfärdighet.

=> "om du kan räkna dem."... "Så ska din avkomma bli."

Här verkar kunna finnas motsägelse. Hur kommer det att bli? Många eller få?

Läser vi i Uppenbarelseboken:

Upp 7:9 Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i sina händer, och de ropade med stark röst: "Frälsningen tillhör vår Gud, som sitter på tronen, och Lammet!"

=> "en stor skara som ingen kunde räkna,"

Det verkar gå ihop med löftet till Abram.

Men,
Hur kan det gå ihop med Jesu ord att "det är få"?

---------------------

Jag vill hellre läsa hur ni tänker som inte så ofta skriver här i forumet (jag kan tro att ni har rätt mycket att komma med) Om ni andra kan klara att behärska er.. Jag tänker att bara för att man ofta får tankar om svar och är van vid att skriva här, så kanske man ändå skulle kunna vara intresserad av att få läsa hur andra tänker. Det kanske blir mer möjligt om man lämnar rum och inte skriver/svarar själv?

---------------------

Jag tror inte frågan har ett självklart svar. (men vad vet jag!..) Samtidigt kan jag tro att sådant som verkar vara motsägelser kan ge mer än annat att inte släppa. (kanske lite av det där med att "lyfta på hatten och gå vidare" eller "dra ner den stadigt över öronen" och hoppas man får ett svar som man förstår)

----------------------

Svar på inlägg

Koggan
#1. Publicerat 2025-01-20 av Koggan
Motsägelser behöver nog funderas på. Pratar dessa texter om samma sak? Som stjärnorna.... är detta en strikt vetenskaplig speglig vi vet att det finns så mycket sjärnor att det inte går att räkna så många judar blev det aldrig så texten har fel eller. Är det en poetisk och eller liknelse som skall tolkas efter det... då fattar vi poängen det ska bli många.

"Få som finner den"

Hur många kommer bli frälsta? 5% eller 10 % av hela jordens befolkning som har funnits ingen vet men 5% är några stycken 108 miljarder uppskattar man funnits under 8000 år. Vad är många vad är få? allt under 50 % är för mig är få min subjektiva uppfatting.

Så här tänker jag

Moses löfte är till det Judiska folket och syftar på Judarna att de skulle bli många. De blev flera miljoner det är många....

Det går inte att räkna en miljon männsikor så allt över det stämmer med beskrivningen kan nog inte räkna 100.000 ksnake inte ens 10000, räkna exakt eller ungefär ja. Vilka frågor ställer vi texten och var är syftet med den. Kontexten, syftet, bokens syfte, språket, grundtexten ja listan kan göras lång om vi ska få en bättre bild.

Sen är detta viktiga frågor? Var leder det till att jag lär känna Jesus mer? Att detta ger mig klareht över vem han är? Att ta bort det man upplever motsägelsefullt är viktigt så där finns det en poäng.

mina tankar.
sailias2
#2. Publicerat 2025-01-21 av sailias2
Tack Koggan :)

Kanske finns fler som inte vanligen skriver som också kan ha tankar kring detta?
Ragnar
#3. Publicerat 2025-01-22 av Ragnar
Jag skriver nästan aldrig något här på forumet, så jag gör ett försök. ;P

Låt säga att det från mänsklighetens begynnelse, fram till våra dagar, ur ett bibliskt perspektiv funnits mellan 30-40 miljarder människor. Under optimala förhållanden, på en mycket mörk plats utan ljusföroreningar, kan man se upp till omkring 5000-6000 stjärnor med blotta ögat. 5500 av 35 miljarder är 0.0001571 promille. Att man inte kan räkna stjärnorna innebär inte att det rent tekniskt inte är möjligt. Men slänger upp ett öga för att snabbt räkna, går det inte, utan man får nöja sig med en uppskattning. Och jämför vi stjärnornas antal med antalet havskorn på en sandstrand, är det förra, till antalet försvinnande litet jämfört med det senare. Därför ska inte antalet tolkas bokstavligt, men bildligt. Guds budskap till Abraham är inte att ett aldrig sinande antal kommer att utgöra hans avkomma, utan att det inte går att räkna avkomman vid blotta anblicken eller ens om man står länge och försöker. Man skulle få stå i dagar utan något exakt resultat.

Låt säga att 10-15 miljarder människor tillhört den kristna kyrkan från Pingstdagen fram till våra dagar. Det är fortfarande en förhållandevis liten skara. Låt säga att endast en liten skara av dessa är genuina lärjungar. Jag säger inte att det är så, men spekulerar. Det kan fortfarande vara en tillräckligt stor skara för att den med blotta ögat inte ska gå att räkna. En skara som inte går att räkna kan fortfarande vara en förhållandevis liten skara. Ur det perspektivet ser jag därför ingen motsättning mellan Matt 7:14 och 1 Mos 15:5-6.
sailias2
#4. Publicerat 2025-01-24 av sailias2
Hm.. Finns det ingen mer (av de som inte vanligen skriver:) som har tankar kring ämnet?
Det brukar ju finnas olika tänk kring det mesta..!.. Kanske kan man säga att de ämnen som alla (100%) är helt (100%) överens om är..få, men de andra ämnena är svåra att räkna.

(man måste inte ha annan, eller väsentligt annan uppfattning för att skriva)

Trevlig helg! Trevlig för er som jobbar! -Och för oss som "gått vidare" i livet..! :) också. Bra för oss att kunna leva oss in den där extra glädjen över ledigheten som man förtjänade, om man förtjänade den dvs! :) Annars är det ju "bara" nåd.. :)
clara212 säger: Är en ensamstående mamma jag vill hitta min själsfrände
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden