clara212 säger: Är en ensamstående mamma jag vill hitta min själsfrände
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2025-01-16 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
Barnadop splittring
Hej Guds folk! Förr i tiden var det höga murar mellan olika kyrkor ang dopfrågan. De som förespråkade barndopet ansåg baptisterna som villolärare och möjligen tvärtom med.

Försvar av bägge sidor, ur Bibelns ord kan låta trovärdiga.

Vad tror ni, försvarar ni? Det finnes väl folk här från div kyrkor?

Behövs det splittring av Kristi kyrka pga dopets tidpunkt och kanske utförande, är det viktigt ja kanske avgörande för frälsningen tror ni?

Hälsn Rosie

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2025-01-17 av Rosie
Hej igen! De som försvarar barnadop har lagt märke till ordningen Jesus räknar upp när Nikodemus talar med honom om att födas på nytt.

Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av VATTEN OCH ANDE kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden."

Joh 3

De menar: vattnet står före Ande, då kan barnadopets vatten vara giltigt.

Annars menar baptisterna: vända om i tro först, sen vattendop.

Tror ni de sänkte ned alla på Bibelns tid, så vattnet täckte dem helt? El stänkte de lite droppar på barnahuvudena? Gör det skillnad tror ni?

Hälsn Rosie
Gideon I
#2. Publicerat 2025-01-18 av Gideon I
Jag växte upp med en församling som trodde att bara vuxna kunde döpas och som istället praktiserade barnvälsignelse. Man menade att barnen tillhörde Guds rike oavsett. Men jag kom på andra tankar i samband med flytt till ny stad för studier. Där mötte jag hängivna troende som var barndöpta och evangelisk lutherska. Samtidigt började jag läsa bibeln mer noggrant.

I evangelierna säger Jesus: Låt barnen komma till mig och hindra dem inte. Man försökte alltså hindra barnen från att komma till Jesus. Jesus säger vidare att Guds rike tillhör sådana som de. Han säger alltså att Guds rike är till för sådana som barnen och ställer dem som exempel för vuxna att följa: Om ni inte omvänder er och blir som barn kommer ni inte in i Guds rike. Barnen är med andra ord redan omvända och redo att ta emot Guds rike, vilket är detsamma som att födas på nytt, från ovan genom den helige Ande.

Att komma till Jesus är vad som sker i det kristna dopet, ej att förväxla med Johannesdopet.

Det kristna dopet föder på nytt genom vatten och Ande. Jesus säger:..Sannerligen säger jag er. Om inte en människa blir född av vatten och Ande kan hon inte komma in i Guds rike (Joh 3:5).

Guds ord är Ande och liv. Tillsammans med vattnet blir det ett dop. Dopet är alltså inte enbart vatten.

Vilket ord har Kristus bundit samman med vattnet i dopet? Lilla katekesen svarar: I Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Han befallde att de skulle döpas i Herrens Jesu Kristi namn, Apg 10:48.
Rosie
#3. Publicerat 2025-01-19 av Rosie
Hej! Ja! Rosenius skriver såhär i: Guds Ande och ord:

"Dopets vatten ser så enkelt och obetydligt ut för våra ögon. Ändå är det ett fantastiskt rikt och dyrbart vatten. En förmögen man uttryckte det så: "Den som får den här ringen äger därmed mig själv och allt som är mitt". Ringen i sig själv kanske inte var så mycket värd, men den förmögne mannens ord och löfte gjorde den oändligt dyrbar. Så är det med dopet. Utan Guds Ord är det bara vatten och inget dop. Tack vare löftet som Kristus knutit till detta vatten, är det ett sakrament, som innehåller hela frälsningens rikedom. Det är detta Paulus talar om när han i Ef 5:26 säger att Kristus helgat sin brud sedan han renat henne genom vattnets bad, i kraft av ordet. Lägg märke till detta: genom vattnets bad, i kraft av ordet. I Luthers lilla katekes läser vi: Vattnet verkar det förvisso inte, men Guds Ord som är med och när vattnet...""

Men likadant finnes det bibelställen som påvisar en omvändelse i hjärta och sinne före dopet. Varför skall det då behövas splittring i Kristi kyrka pga dopet?

Det förändrar icke frälsningen av nåd och leva i omvändelsen och efterföljelse. Det förändrar icke heller vem Frälsaren är: treenig Gud!

Varför de höga murarna pga dopfrågan?

De var fiender förr, riktiga fiender. Idag har väl det mesta planat ut, så det finnes få som lever i efterföljelse av Guds Ord överhuvudtaget. Det är icke att eftertrakta på nåt sätt. Men jag undrar ang fiendeskapen. En apgförsamling kanske döpte på bägge sätt? Icke bara välsignade småbarnen? Jesus kan ha välsignat de barn som redan tillhörde honom genom omskärelsen, el de kanske redan var döpta ty han döpte i sin jordegärning innan han gav missionsbefallningen.

Det vanliga kan ha varit: man döpte hela huset när man blev frälsta. Även de minsta. Jag tror icke man bara välsignade den lilla och väntade tills den blev större ifall alla andra döpte sig.

Idag, med stora avfallet bär ickefrälsta fram barn av annan anledning än att hela huset blivit frälst.

Hälsn Rosie
clara212 säger: Är en ensamstående mamma jag vill hitta min själsfrände
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden