clara212 säger: Är en ensamstående mamma jag vill hitta min själsfrände
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Vår2025
Skapat 2025-01-12 av Vår2025, man, 57 år, Jämtlands län.
Att älska Jesus – vad är det?

Efter flera års uppehåll är jag tillbaka på KD. Orsaken att jag avslutade förra gången var enligt min minnesbild att jag inte var tillräckligt motiverad. Nu när jag är tillbaka kom jag ihåg att det också fanns en annan bidragande orsak. Man verkade vara tvungen att älska Jesus, men de jag frågade kunde aldrig tala om vad det betydde. Det svar jag fick var att om jag inte visste vad det betydde så älskade jag inte Jesus. Är att älska Jesus en känsla av allmänt välbehag? Är det en känsla som inte är långt från att vara kär i en annan person vilken som helst? Är det att älska någon som sina barn, att det är någon man skulle kunna göra nästan vad som helst för? Eller är det något annat? Jag vet inte och många som säger att de älskar Jesus verkar inte heller veta med säkerhet, för det verkar var något man vet utan att kunna sätta ord på det. Jag växte upp i en församling där betoningen låg på handling och att en tro utan handling är död. På ett bibelstudium för några år sedan (i en helt annan församling) beskrevs att läsa Bibeln som en helig handling. Jag opponerade mig och sa att det är som att läsa vilken annan bok som helst och att det bara är konsekvenserna av läsningen som kan resultera i heliga handlingar. Jag har inte besökt den kyrkan igen för protesterna mot min syn som elitistiska helt gick emot mina värderingar. Är det så att tron har blivit en form av snuttefilt som bara ska ge någon form av säkerhet och tröst och det är betydelsen av att Älska Jesus? För mig betyder tron, förutom en grundtrygghet, försök att handla utifrån ett perspektiv att jag får tänka vad jag vill om vad jag vill, men jag i mina handlingar ska följa vad jag tror att Jesus skulle ha gjort i situationen. Vilket ofta kan gå emot mina kortsiktiga önskningar och behov. Jag anser att jag som kristen har en skyldighet gentemot hela skapelsen. Alltså försöker jag att inte handla jag mer än nödvändigt, försöker undvika onödiga bilresor, försöker hjälpa och inte vara elak mot mina medmänniskor, etc. Jag går däremot inte och berättar för alla människor att jag försöker vara kristen.

Hoppas på många inspel så att jag kan försöka få en förståelse för vad det är att Älska Jesus.

Allt gott till er alla!

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2025-01-12 av Rosie
Hej! Allt gott till dig med! Det är mycket viktiga tankar och frågor du har, det låter konstigt att kristna ej kunnat förklara för dig hur det känns att älska Jesus. Kanske är de rädda för missförstånd, att ord ej riktigt kan förklara andliga ting.

En mycket viktigt skillnad är: att vara väckt i anden av Jesus och påverkad positivt av honom, och att vara född på nytt i anden och leva i enhet och helig gemenskap med Jesus i sitt innersta väsen. Ja den skillnaden är avgörande, man måste bli född på nytt i anden för att kunna komma till himmelen. Det räcker ej med att bara göra gärningar och tro Jesus finns och sen tycka om honom och Bibeln. Det står klart och tydligt i Bibeln, men ibland hoppar man över att undervisa den biten. Man menar en tro räcker, men Jesus själv menar tvärtom, ifall man läser allt han säger.

I uppenbarelseboken säger Jesus att människorna har tappat den första kärleken och de första gärningarna. Det betyder att människorna älskade Jesus med hela sin varelse när de blivit födda på nytt men sen blivit ljumma. När de älskade honom över allt annat levde de för honom och älskade att umgås med honom i bön och läsa Bibelns ord och lyssna på hans vilja och de lät sig ledas varje dag och stund av Jesus genom hans Ande som bodde i dem. Ja man kan säga att det är en passionerad kärlek som förvandlar hela livet, synen på allt och hela känslolivet och viljelivet. Jesus berör allt.

Det finnes en skillnad på att känna saker i anden och att känna i kroppen. I kroppen påverkar hormoner när man är förälskad tex. När anden blivit född på nytt påverkas både själ och kropp men själen och kroppen styrs nu av anden, ska göra det i alla fall. Kontakten med Jesus kan ej göras genom kroppen bara. Men kroppen påverkas av kontakten med Jesus. Bibeln säger att vi ska låta sinnena förnyas, låta sinnena förändras av vår ande, och av Jesus Ande.

Den som älskar Jesus och är född på nytt vill ge sitt hela liv till honom av kärlek och tacksamhet över det han gjort. Människan har blivit gripen av Jesus kärlek så hon helt vill ge sig hän åt Jesus med hela sin varelse. Stå till förfogande när han andligen vill leva genom henne och göra sin vilja genom henne och i henne. Bibeln beskriver den kristne som ett lerkärl i krukmakarens händer, som mästaren formar och sen använder till sin heliga vilja.

Att leva sk i Kristus, är att leva så. Att älska och göra gärningar genom hans Andes kraft och kärlek och liv i stället för det mänskliga otillräckliga. I Kristus finnes friden som ej är i världen, kärleken som ej finnes i världen, glädjen som ej går att se i världen. Vår lust och glädje finnes nu i att göra Jesus glad pga vi älskar honom på alla sätt till ande, själ och kropp. Vi längtar efter gemenskapen, vi sörjer när vi gör honom ledsen, vi älskar hans närhet, hans vilja som är så god. Ja vi lever för honom först och mest. Där får vi kärleken och kraften till alla andra.

Hälsn Rosie
Roffe
#2. Publicerat 2025-01-12 av Roffe

30 Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31 Sedan kommer detta: Du ska älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa."?

3 Mos 19:18.

Markus 12:

Ragnar
#3. Publicerat 2025-01-15 av Ragnar

Efter flera års uppehåll är jag tillbaka på KD. Orsaken att jag avslutade förra gången var enligt min minnesbild att jag inte var tillräckligt motiverad. Nu när jag är tillbaka kom jag ihåg att det också fanns en annan bidragande orsak. Man verkade vara tvungen att älska Jesus, men de jag frågade kunde aldrig tala om vad det betydde. Det svar jag fick var att om jag inte visste vad det betydde så älskade jag inte Jesus. Är att älska Jesus en känsla av allmänt välbehag? Är det en känsla som inte är långt från att vara kär i en annan person vilken som helst? Är det att älska någon som sina barn, att det är någon man skulle kunna göra nästan vad som helst för? Eller är det något annat? Jag vet inte och många som säger att de älskar Jesus verkar inte heller veta med säkerhet, för det verkar var något man vet utan att kunna sätta ord på det. Jag växte upp i en församling där betoningen låg på handling och att en tro utan handling är död. På ett bibelstudium för några år sedan (i en helt annan församling) beskrevs att läsa Bibeln som en helig handling. Jag opponerade mig och sa att det är som att läsa vilken annan bok som helst och att det bara är konsekvenserna av läsningen som kan resultera i heliga handlingar. Jag har inte besökt den kyrkan igen för protesterna mot min syn som elitistiska helt gick emot mina värderingar. Är det så att tron har blivit en form av snuttefilt som bara ska ge någon form av säkerhet och tröst och det är betydelsen av att Älska Jesus? För mig betyder tron, förutom en grundtrygghet, försök att handla utifrån ett perspektiv att jag får tänka vad jag vill om vad jag vill, men jag i mina handlingar ska följa vad jag tror att Jesus skulle ha gjort i situationen. Vilket ofta kan gå emot mina kortsiktiga önskningar och behov. Jag anser att jag som kristen har en skyldighet gentemot hela skapelsen. Alltså försöker jag att inte handla jag mer än nödvändigt, försöker undvika onödiga bilresor, försöker hjälpa och inte vara elak mot mina medmänniskor, etc. Jag går däremot inte och berättar för alla människor att jag försöker vara kristen.

Hoppas på många inspel så att jag kan försöka få en förståelse för vad det är att Älska Jesus.

Allt gott till er alla!
Du vet säkert vad det är att älska någon. Varför tror du att det är annorlunda med kärleken till Jesus? Om du inte förstår vad kärlek till Jesus är, älskar du honom då? Var ärlig mot dig själv, och försök inte behaga människor genom att bekänna något som inte är sant. Ifrågasätt heller inte indirekt troendes uppmaning att älska Jesus genom att gömma dig bakom en konstlad förklaring till vad just kärleken till Jesus skulle innebära. Ungefär som att det skulle vara särskilt komplicerat.
Roffe
#4. Publicerat 2025-01-15 av Roffe

12 Alla som har syndat utan lag ska också gå under utan lag, och alla som har syndat under lagen ska dömas genom lagen. 13 Det är inte lagens hörare som är rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare ska förklaras rättfärdiga.

14 För när hedningar som inte har lagen av naturen gör vad lagen befaller, då är de sin egen lag trots att de saknar lagen. 15 De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om detta vittnar också deras samveten och tankar som sinsemellan anklagar eller till och med försvarar dem. 16 Det ska visa sig på den dag då Gud dömer det som är fördolt hos människorna, allt enligt det evangelium jag fått genom Jesus Kristus Rom.2:

Vår2025
#5. Publicerat 2025-01-16 av Vår2025

Stort tack för era svar!

Jag vill börja med att be om ursäkt till dig Ragnar som jag verkar ha trampat på tårna, för ditt svar indikerar att du är irriterad och att jag skulle vara en lögnare. Jag känner mig helt trygg i min relation till Gud så jag tar inte åt mig det du insinuerar, däremot lovar jag att försöka formulera mina fortsatta funderingar på ett sätt som undviker emotionell turbulens hos någon.

Om jag istället funderar på de mer konstruktiva svaren, så tänker jag att Roffes svar ger mig en första ledtråd och att älska Jesus handlar om att älska Gud (det var så man uttryckte det i den församling jag växte upp i). När jag tänker på Gud fylls jag av tacksamhet och förundran. Jag vet inte om det kan liknas vid lerkärlen som Rosie lyfter i sitt svar, men jag tänker att det kanske kan vara det. Varför jag skriver kanske är att förundran och tacksamhet inte nödvändigtvis är likställt med att älska någon. Dessutom tänker jag kärleken skulle fungera som en motivation för handlingar, vilket kanske inte tacksamhet och förundran gör. Problemet för mig här är att jag vill försöka förstå till vad kärleken till Gud/Jesus leder till i handling. Utifrån den Bibeltext Roffe hänvisade till i sitt svar kan det inte konsekvensen vara att älska sina medmänniskor som sig själv eftersom det kommer det kommer som nummer två. Jag vill inte att någon ska bli upprörd nu, men jag personligen kan inte släppa tanken att det handlar att älska allt annat i skapelsen mer än sig själv eller sina medmänniskor. Det skulle ju få konsekvenser för vad man tänker och gör. För att bli personlig så ber jag om ursäkt när jag behöver fälla ett träd eller när jag köper något som jag inte verkligen behöver. Så nej jag är nog inte fylld av helig ande för det jag gör i min vardag är sådant som inte är bra för skapelsen. Jag tycker det är klurigt med vad det har för konsekvenser att älska Gud/Jesus och känner nog lite avund gentemot Ragnar som tycker det är enkelt.
Rosie
#6. Publicerat 2025-01-16 av Rosie
Hej igen! När man bliver född på nytt I sin ande och Kristi Ande flyttar in i människan ja då blir man ledd av Gud i anden. Man bliver ledd till heliga handlingar, som Gud själv leder människan till.

När man bliver född på nytt I anden bliver man drabbad av Jesus stora kärlek. DEN är sen drivkraften.

Det är viktigt att läsa Bibeln, med helige Andens ledning. Där finns hela Guds vilja till människorna. Vad som är viktigt och ej viktigt. Och vad som är synd. Vad som är meningen med våra liv.

Älska Gud är att alltid leva för honom, göra hans vilja, lyda allt Jesus säger. Och eftersom Gud älskar varje människa skall vi med det. Vi skall bry oss om andra, hjälpa andra med det vi kan, av kärlek. Hjälpa dem till frälsning.

Bibeln är vårt ljus på vår stig där vi går. Följer vi Bibeln genom Andens ledning går vi ej fel väg. Vi lever i nya förbundet så nya testamentets böcker är mycket mycket viktiga med sin ledning och undervisning.

Har vi ej blivit födda på nytt i anden och ej älskar Bibeln och älskar Jesus går vi i egna kraften, använder de egna funderingarna och egna viljan som bränsle. Det kommer ej räcka, ej leda till himmelen.

Var människan som vill bli kristen, följa Jesus, måste lämna över hela sitt liv till honom och bedja om att bli förlöst från sin gamla syndamänniska och bliva ny skapelse. Det är frälsning: att leva i enhet med Jesus, med Kristi Ande inom människan, att förbli i Kristus Jesus genom kärleken till honom personligen, ja till Gud som är treenig. Vi tillber bara Gud, älskar Gud mer än alla, därför älskar vi Kristus Jesus mer än alla: han ÄR Gud.

Kärleken är en eld, en kraft och drivkraft. Har du läst 1 Kor 13? Det handlar om rena heliga kärleken som kommer från Gud. Den som bliver även vår drivkraft.

Hälsn Rosie
Rosie
#7. Publicerat 2025-01-16 av Rosie
Hej igen! Jag vill rekommendera Frank Mangs i youtube, med titel: Kristus i er

Kol 1: Gud ville visa dem vilken rik härlighet denna hemlighet är bland hedningarna: KRISTUS I ER, härlighetens hopp.

Paulus menar: Kristi hemlighet, Kristi kropp. Som även frälsta hedningar får del i.

Allt väsentligt i livet ryms i: Kristus i er.

Och vi skall FÖRBLI I Kristus. För att behålla frälsningen: älska honom mest av allt, följa och lyda honom.

Utan honom boende i oss kan vi icke utföra nåt som leder till himmelen.

Gud välsigne er alla!
Hälsn Rosie
LolaMendez
#8. Publicerat 2025-01-16 av LolaMendez
Du vet säkert vad det är att älska någon. Varför tror du att det är annorlunda med kärleken till Jesus? Om du inte förstår vad kärlek till Jesus är, älskar du honom troligtvis inte. Säg som du är och var ärlig, och försök inte behaga människor genom att bekänna något som inte är sant. Det gör dig endast till lögnare. Ifrågasätt heller inte indirekt troendes uppmaning att älska Jesus genom att gömma dig bakom en konstlad förklaring till vad just kärleken till Jesus skulle innebära. Ungefär som att det är så komplicerat och svårt att förstå.
Det där var ju ett knepigt svar. Det finns massor av människor som inte har någon aning om vad det innebär att älska. Många människor känner sig oälskade och vet inte vad det innebär att älska någon annan människa. Innebär inte att man saknar förmåga att älska. Skriften säger att även om vi inte vet hur vi älskar så har vi lagen (de tio budorden) som säger oss hur vi beter oss när vi älskar. Jesus själv tar den rike mannen som exempel. Att älska Jesus innebär offer; den rike mannen skulle sälja allt han äger och ge till de fattiga. Men framförallt, ja viktigast av allt; är att "vi älskar därför att Han älskat oss först". Vår kärlek till Jesus är alltså en respons på Kristi kärlek till oss. Luk 7:47: Den som har fått mycket förlåtet - älskar mycket
Vingen
#9. Publicerat 2025-01-16 av Vingen

Allt gott till er alla!
För mig är kärleken till Gud inte en känsla utan ett liv. På något sätt kan jag se ett "då och ett nu" där det förflutna är tomt, mörkt och kallt in jämförelse med Nuet.
Det nya livet är kärleken, inte människans strävan efter kärlek utan ett flödande som kommer från vår Gud som älskat först och gjort detta möjligt.
Roffe
#10. Publicerat 2025-01-16 av Roffe

22 Ni har renat era själar genom att lyda sanningen i uppriktig syskonkärlek. Älska då varandra uthålligt, av rent hjärta. 23 Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd utan av en oförgänglig, genom Guds levande ord som består.

• 24 Allt kött är som gräs,?

Jes 40:6f.

• och all dess härlighet

• som blomman i gräset.

• Gräset vissnar

• och blomman faller av,

• 25 men Herrens ord består för evigt.

Detta är det ord som har förkunnats för er. 1Pe.1:

clara212 säger: Är en ensamstående mamma jag vill hitta min själsfrände
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden