Efter flera års uppehåll är jag tillbaka på KD. Orsaken att jag avslutade förra gången var enligt min minnesbild att jag inte var tillräckligt motiverad. Nu när jag är tillbaka kom jag ihåg att det också fanns en annan bidragande orsak. Man verkade vara tvungen att älska Jesus, men de jag frågade kunde aldrig tala om vad det betydde. Det svar jag fick var att om jag inte visste vad det betydde så älskade jag inte Jesus. Är att älska Jesus en känsla av allmänt välbehag? Är det en känsla som inte är långt från att vara kär i en annan person vilken som helst? Är det att älska någon som sina barn, att det är någon man skulle kunna göra nästan vad som helst för? Eller är det något annat? Jag vet inte och många som säger att de älskar Jesus verkar inte heller veta med säkerhet, för det verkar var något man vet utan att kunna sätta ord på det. Jag växte upp i en församling där betoningen låg på handling och att en tro utan handling är död. På ett bibelstudium för några år sedan (i en helt annan församling) beskrevs att läsa Bibeln som en helig handling. Jag opponerade mig och sa att det är som att läsa vilken annan bok som helst och att det bara är konsekvenserna av läsningen som kan resultera i heliga handlingar. Jag har inte besökt den kyrkan igen för protesterna mot min syn som elitistiska helt gick emot mina värderingar. Är det så att tron har blivit en form av snuttefilt som bara ska ge någon form av säkerhet och tröst och det är betydelsen av att Älska Jesus? För mig betyder tron, förutom en grundtrygghet, försök att handla utifrån ett perspektiv att jag får tänka vad jag vill om vad jag vill, men jag i mina handlingar ska följa vad jag tror att Jesus skulle ha gjort i situationen. Vilket ofta kan gå emot mina kortsiktiga önskningar och behov. Jag anser att jag som kristen har en skyldighet gentemot hela skapelsen. Alltså försöker jag att inte handla jag mer än nödvändigt, försöker undvika onödiga bilresor, försöker hjälpa och inte vara elak mot mina medmänniskor, etc. Jag går däremot inte och berättar för alla människor att jag försöker vara kristen.
Hoppas på många inspel så att jag kan försöka få en förståelse för vad det är att Älska Jesus.
Allt gott till er alla!