Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2024-11-18 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
och eftersom laglösheten ökar
och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta. (Matt 24:12)

Jag tycker den ökar. Vad tycker ni?

(Det står inte: eftersom "kärleken minskar", utan "laglösheten ökar". Möjliga självstudiefrågor: Vad sa Jesus om lagen? Och till vem? Vem talar han till? Sa han någonsin att lagen inte gäller, t ex efter uppståndelsen.)

Jag tror inte jag kommer att svara på frågor i tråden, men jag är lite nyfiken på om ni tycker laglösheten ökar eller minskar.

Svar på inlägg

Kapten
#1. Publicerat 2024-11-18 av Kapten
Ja det känns som om det bara blir värre, men det kanske har delvis med tekniken att göra som ger nya möjligheter att vålla elände, och delvis med skönmålningen av det som varit där man tror att man skulle vilja ha tillbaka en del av det som varit enligt devisen att det var bättre förr, kan hänga samman med ålder också, det var bättre när man var yngre osv. Men vad kan bli värre än på Noas och Lots tid, i 6 kapitlet i 1 Moseboken var det väl så illa det kunde, då människornas handlingar var allt igenom onda och det fanns bastarder på jorden. Och såsom det skedde på Noas tid så skall det ock ske i Människosonens dagar. De kristna kastades åt lejonen o en del annat hände på kolesseum, svårt säga att det blivit värre idag alltså. Men enligt Bibneln skall laglösheten tillta, så då är det värre, på något sätt. För laglösheten ökar. Nu driver 14-åringar morbeställningscentraler på distans, bara det....
Jeriko
#2. Publicerat 2024-11-18 av Jeriko
Laglösheten ökar för 30 år sen var det nästan inga skottlossningar i Sverige..nu skjuts det varje dag..inga grupp våldtäkter förr i tiden nu är det många..värre kommer det nog att bli..Svenska fängelser är överfulla.För 30 år var Sverige ett folkhem det är det inte idag..Svenskar måste arbeta bland dom längsta i Europa innan man kan gå i pension..Islam fanns inte I Sverige förr i tiden..Sverige hade en av Europas bästa skolor inte idag..det finns 780000 analfabeter i Sverige. För 30 år sen fanns inga analfabeter 13% av Sveriges befolkning kan inte läsa skriva riktigt
SweKiwi
#3. Publicerat 2024-11-18 av SweKiwi
Laglösheten ökar för 30 år sen var det nästan inga skottlossningar i Sverige..nu skjuts det varje dag..inga grupp våldtäkter förr i tiden nu är det många..värre kommer det nog att bli..
Det fanns gruppvåldtäkter förr också. Det kanske inte talades/skrevs lika mycket om det då, men det är inget särskilt nytt fenomen – tyvärr.

/ Kiwi
Jeriko
#4. Publicerat 2024-11-18 av Jeriko
Mycket mer våldtäkter nu.på 90 talet hade Sverige bland dom lägsta dödskjutningar per invånare i Europa nu är det högst dödskjutningar per invånare i Europa i Sverige..
Vingen
#5. Publicerat 2024-11-18 av Vingen
och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta. (Matt 24:12)

Jag tycker den ökar. Vad tycker ni?

(Det står inte: eftersom "kärleken minskar", utan "laglösheten ökar". Möjliga självstudiefrågor: Vad sa Jesus om lagen? Och till vem? Vem talar han till? Sa han någonsin att lagen inte gäller, t ex efter uppståndelsen.)

Jag tror inte jag kommer att svara på frågor i tråden, men jag är lite nyfiken på om ni tycker laglösheten ökar eller minskar.

När jag kikar på lagen blir lagens ryggrad bud nr 1 och 2
Du skall älska din Gud av allt ditt hjärta hela din själ och allt ditt förstånd.
Älska din nästa som dig själv.

Hela lagen hänger på dessa två kärleksbud.
Försvinner vår vilja att följa Guds bud, ja då finns inte tron som kommer ur Guds kärlek, alltså den kärlek som gör det möjligt för oss att följa dessa två bud som rymmer hela lagen.

Och laglösheten är ett faktum, ty lagen rasar. Och laglösheten börjar i Guds hus då den laglöse tillåts sätta sig i Guds tempel, människohjärtat, och säga sig vara Gud.
Vi får ett nytt evangelium, vi får nya villoläror... där stommen i lagen, att älska Gud och nästan, byggs upp på allt annat än sanningen.

Detta ger ringar på vattnet och världens ande tar mark i kyrkan och därmed ytterligare mark i världen.
Laglösheten ökar överallt.
Dock, förutsättningen för att detta sker är mörkläggning av vem Gud är, och vem vi skall älska av hela vårt hjärta, själ och förstånd... och nästan som sig själv, dvs Att kunna hålla lagen.
Jeriko
#6. Publicerat 2024-11-19 av Jeriko
Mörkret kommer att bli mörkare..men ljuset kommer att bli ljusare.. Gud kommer att visa vem han är i sluttiden..satan också..
Kapten
#7. Publicerat 2024-11-19 av Kapten

Ja det har alltid varit brott och elände, nyligen hittade de 15 åriga Lillemor efter 54 år, våldtagen och tortyrmördad år 1970 av en svensk. Många sådana fall. Men de lär ha ökat och begås i en större utsträckning av mena-folk än vad deras andel av befolkningen motiverar, enligt uppgift, har inte varit i stugorna och räknat. Det sägs att mena är överrepresenterade i brottsstatistiken, men vissa kan förstås fråga om det beror på att de är brottsligare eller för att de profileras och döms fel oftare, säg det.

Kan förstås utifrån förhållandena i Malmö säga att det blivit sämre, mycket värre faktiskt. Trafiken har förstås alltid varit ”nervös” i Malmö, och jag har råkat ut för påkörningsförsök redan på 80-talet här, men med snart 30 procents araber och deras beteende kan man inte ens beskriva vad som händer i trafiken när de gör sina rundor, och kommunens despeata men taffliga försök att göra något åt det.

Hur som, jag har tappat räkningen på hur många gånger jag vaknat av bombexplosioner. Bombexplosioner. Japp. Det har inte varit några på de senaste par åren, men åtminstone fram till planedin nån gång brukade de ha sina ”expeditionstider” runt 3 på natten. Det kunde komma en explosion och uppvaknande med ett ryck och titta på klockan och, aha, jaha, en bomb, fönstren hela, bara att somna om. Till en början kunde jag komma ihåg antalet men sedan tappade jag räkningen, särskilt när det under en tid kom två explosioner per natt med någon timmes mellanrum. Fast det blev extra störigt när de började avvika från sina ”kontorstider” och smällde något vid tiotiden som skadade en förbipasserande.

En gång steg jag upp omedelbart efter explosionen, prick kl. 3, och tänkte att jag skulle vara först att ringa polisen, men så snart jag kommit fram sade de att det ringde överallt ifrån. En annan gång steg jag upp och knäppte på datorn för att se om det fanns någon bevakning i realtid, men det enda jag hittade var en redan startad tråd på Flashback, med flera inlägg, inom någon minut efter explosionen. Nya tider.

Men detta var de snällare exemplen. Och jag är glad att den meningslösa serien tunna blå linjen nu lagts ner, jag har gått in i filminspelningen 6-7 gånger och fattar inte vad som är grejen, bara gå ut på stan på fredag kväll så är men statist i verkligheten.

Jeriko
#8. Publicerat i går kl. 17:08 av Jeriko
Mest explosioner i Sverige per invånare I Europa..skrämmande. Det är 6 gånger så många skottlossningar i Sverige än dom nordiska länderna tillsammans..11 gånger mer skottlosningar i Stockholm jämfört med Helsingfors
Kapten
#9. Publicerat i går kl. 19:43 av Kapten
14-åriga svenska (?) barn som driver mordbeställningscentraler från Spanien, öh... Men visst, efter exportframgångarna med krutet, kullagren, synden, musiken och humaniteten måste man exportera något, så kriminalitet, när den är färdigexporterad blir det lugnt...
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden