Ja det har alltid varit brott och elände, nyligen hittade de 15 åriga Lillemor efter 54 år, våldtagen och tortyrmördad år 1970 av en svensk. Många sådana fall. Men de lär ha ökat och begås i en större utsträckning av mena-folk än vad deras andel av befolkningen motiverar, enligt uppgift, har inte varit i stugorna och räknat. Det sägs att mena är överrepresenterade i brottsstatistiken, men vissa kan förstås fråga om det beror på att de är brottsligare eller för att de profileras och döms fel oftare, säg det.
Kan förstås utifrån förhållandena i Malmö säga att det blivit sämre, mycket värre faktiskt. Trafiken har förstås alltid varit ”nervös” i Malmö, och jag har råkat ut för påkörningsförsök redan på 80-talet här, men med snart 30 procents araber och deras beteende kan man inte ens beskriva vad som händer i trafiken när de gör sina rundor, och kommunens despeata men taffliga försök att göra något åt det.
Hur som, jag har tappat räkningen på hur många gånger jag vaknat av bombexplosioner. Bombexplosioner. Japp. Det har inte varit några på de senaste par åren, men åtminstone fram till planedin nån gång brukade de ha sina ”expeditionstider” runt 3 på natten. Det kunde komma en explosion och uppvaknande med ett ryck och titta på klockan och, aha, jaha, en bomb, fönstren hela, bara att somna om. Till en början kunde jag komma ihåg antalet men sedan tappade jag räkningen, särskilt när det under en tid kom två explosioner per natt med någon timmes mellanrum. Fast det blev extra störigt när de började avvika från sina ”kontorstider” och smällde något vid tiotiden som skadade en förbipasserande.
En gång steg jag upp omedelbart efter explosionen, prick kl. 3, och tänkte att jag skulle vara först att ringa polisen, men så snart jag kommit fram sade de att det ringde överallt ifrån. En annan gång steg jag upp och knäppte på datorn för att se om det fanns någon bevakning i realtid, men det enda jag hittade var en redan startad tråd på Flashback, med flera inlägg, inom någon minut efter explosionen. Nya tider.
Men detta var de snällare exemplen. Och jag är glad att den meningslösa serien tunna blå linjen nu lagts ner, jag har gått in i filminspelningen 6-7 gånger och fattar inte vad som är grejen, bara gå ut på stan på fredag kväll så är men statist i verkligheten.