Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2024-11-09 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
Avgudar
Hej alla! Ja det är ett mycket angeläget ämne: avgudar. Det kan tänkas vara ett mycket missförstått ämne därtill ty det kan vara så att man blott tänker på avgud som något, någon man tillbedjer aktivt i bönelivet.

Tänker vi på ordet avgudadyrkan kan det kanske låta som något vi dyrkar och upphöjer och prisar med medvetet sinne och ord.

Men det är betydligt mer än så: det är någon eller något som tar en plats bara Gud skall ha!
Någon, något vi sätter vårt hopp till, vår tro till, litar på skall rädda oss. Något, någon man älskar högre än Gud, litar på mer än Gud.

Nu behöver ingen som har avvikande tro skriva: kristna har avgud i Jesus. Det kan de som ej tror på treenig Gud tycka ty de förstår ej vem Kristus Jesus är.
Nej jag utgår från kristendomens tro, där alla villoläror anses ha avgudar: människor, änglar, människotillverkade gudar el annat.
Kristendomen har förstås ingen avgud när de prisar och tillbedjer Kristus Jesus eftersom han ÄR Gud: treenig Gud och ej kan bli avgud därför.

Har någon tänkt på ämnet avgud? Eller känner ni er säkra på att ni aldrig snuddar vid avgudadyrkan för egen del?

Jag har läst en bok av C O Rosenius som tar upp ämnet avgudar, avgudadyrkan och kommer dela lite av det han skriver. Ty det är mycket viktigt och en ögonöppnare och tankeställare för var kristen.

Ni är välkomna att bidraga med intressanta tankar. Och framför allt: Guds ord!

Hälsn Rosie

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2024-11-10 av Rosie
Hej igen! Avgudar, avgudadyrkan enligt Gud:
Och Gud talade alla dessa ord: Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.
Du skall inte ha andra gudar VID SIDAN AV MIG.
Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden.
Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig, men som visar nåd mot tuden släktled, när man älskar mig och håller mina bud. 2 Mos 20

Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar. De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder AV DÖDLIGA MÄNNISKOR, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utelämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att DYRKA och TJÄNA DET SKAPADE I STÄLLET FÖR SKAPAREN, han som är välsignad i evighet, amen. Rom 1

Jag vill att ni skall veta att alla våra fäder var under molnskyn och att alla gick genom havet. Alla blev i molnskyn och i havet döpta till Mose. Alla åt samma andliga mat och alla drack samma andliga dryck. De drack ur en andlig klippa som följde dem, och den klippan var Kristus. Men de flesta av dem hade Gud inte behag till. De föll och låg kringspridda i öknen. Det som hände dem har blivit ett varnande exempel för oss, för att INTE VI LIKSOM DE SKALL HA BEGÄR TILL DET ONDA. BLI INTE HELLER AVGUDADYRKARE som en del av dem. Det står ju skrivet: Folket satte sig ner för att äta och dricka och steg upp för att dansa. 1 Kor 10

Människan kan ha en avgud eller fler avgudar vid sidan av Gud. Människan kan dyrka dödliga människor och göra bilder av dem som de dyrkar. Människor kan dyrka och tjäna det skapade, som tar den plats Gud skall ha. Människans onda begär kan bliva en avgud då människan blir slav under begäret.
Allt det: avgudadyrkan.
Hälsn Rosie
Rosie
#2. Publicerat 2024-11-10 av Rosie
Hej igen! Den gamla och nya människan enligt Bibeln:
Tänk på det som är där ovan, INTE på det som är på jorden. Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud. När Kristus träder fram, han som är vårt liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom. DÖDA DÄRFÖR ERA BEGÄR SOM HÖR JORDEN TILL: OTUKT, ORENHET, LIDELSE, LUSTA, och GIRIGHET SOM ÄR AVGUDADYRKAN. Kol 3

Ni skall veta att ingen OTUKTIG eller OREN eller GIRIG - en sådan ÄR EN AVGUDADYRKARE - skall ärva Kristi och Guds rike. Ef 5

Ja: girighet är avgudadyrkan ty människan sätter då sig själv främst.

Och pengar, begäret som är rot till mången ond gärning!
Jesus säger: INGEN KAN TJÄNA TVÅ HERRAR.
Antingen kommer han då att HATA den ene och ÄLSKA den andre, eller kommer han att HÅLLA SIG TILL den ene och SE NER på den andre.
Ni kan INTE TJÄNA BÅDE GUD OCH MAMMON. Matt 6

Vi skall alltid och endast tjäna Herren vår Gud! Och vi har bara EN HERRE, icke två eller flera.

Jesus säger: Du skall ÄLSKA HERREN din Gud av HELA DITT HJÄRTA och av HELA DIN SJÄL och av HELA DIN KRAFT och av HELA DITT FÖRSTÅND, och din nästa som dig själv.

Vi har EN HERRE vi älskar med HELA vårt väsen, med allt vi är och har och förmår!
Vi delar ICKE den kärleken och dyrkan med andra el annat. Vi har ICKE en till Herre eller gud som vi tjänar el dyrkan el älskar, vid sidan av Gud.

Hälsn Rosie
Rosie
#3. Publicerat 2024-11-13 av Rosie
Hej igen! Carl Olof Rosenius har skrivit en bokserie på sju böcker; C. O. Rosenius för vår tid.
Den första heter: Gud, den underbare. Ny reviderad språkmässigt 2019 från BV-Förlag. Hela serien kan beställas från webbshop www.bvforlag.se. Jag har införskaffat serien från Bokbörsen, internets stora guldgruveantikvariat.

I den finns det kapitel som handlar om avgudadyrkan och det är mycket viktigt att vara medveten om hur det kan se ut.
Jag citerar:
"Gud, den underbare - vill ensam vara vår Gud
"Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig", säger Gud i det första budet. Vad detta betyder är inte så svårt att förstå. Du ska låta mig ensam få vara din Gud, säger han. Jag vill vara den Gud som du sätter ditt hopp till, den Gud du älskar och fruktar av hela ditt hjärta och av hela sin själ och av all din kraft. När du har mig, ska du inte fråga efter något annat vare sig i himmelen eller på jorden. Om än din kropp och din själ tynar bort, så är jag dock "ditt hjärtas klippa och din del för evigt".
Du ska inte be till något annat, inte lita på något annat, inte heller älska och frukta något annat. Det är inte nog med att su skiljer dig från hedningarna. De tror ju att inbillade väsen eller skapade ting eller utskurna bilder är gudar. Nej, du ska inte sätta ditt hopp till något vid sidan av mig. Då blir detta genast en avgud för ditt hjärta, även om du med ditt förstånd bekänner dig till den sanne Guden. Det är detta Herren vill säga oss här.
Vi vet vad det innebär att ha något som sin gud. Det som är viktigast för dig, det du väntar dig mest gott av eller fruktar mest ont från, det är din gud. Därför är det sant som Luther säger: "Det är egentligen hjärtats förtröstan som gör både Gud och avgud."

Avgudarna är många

Här räknar Rosenius upp några välkända avgudar men kanske även icke så kända.

Pengar
Citat:
"Aposteln, säger i Kol. 3:5 att "penningbegäret inte är något annat än avgudadyrkan". Den avgud som man då ber till kallas på ett främmande språk Mammon. Det betyder rikedom, gods och pengar.
Varför är det så många, som älskar och tjänar den avguden? Det vet vi nog. Har man pengar, har man allt man kan önska sig. Då kan man leva gott på alla sätt. Man kan både äta och dricka och klä sig bättre än andra. Och man får många vänner, som gärna bär en på händerna.
Just denna tro är orsak till att man tjänar Mammon med sådan kärlek, omsorg och fruktan. Kan man tjäna pengar, är man glad, men förlorar man, så blir man på dåligt humör. Har man hopp om att vinna något, är man lycklig, men riskerar man att mista något, då går man där med ständig oro. Hopp och fruktan gäller alltid samma sak, och därför är hela hjärtat fäst vid detta. Alla tankar, alla krafter och all strävan står i denna avguds tjänst."

Hälsn Rosie
Rosie
#4. Publicerat 2024-11-13 av Rosie
Hej igen! Nästa avgud Rosenius räknar upp är: KUNSKAP.

Det här stycket handlar om att den som har jordisk kunskap och bildning anser det som finare och ädlare att ha det än den uppenbare mammonslaven. Människan har satt sitt hopp och sin tro till sin egna förmåga och är så förtjust i sin kunskap att det kommer att betyda mer för honom än Gud. Ja han till och med älskar och beundrar kunskap, som blivit hans jordiske avgud.

Citat ur boken: "Kort sagt: hans hjärta ger kunskapen den dyrkan, förtröstan och kärlek, som han med rätta bara skulle ge till Gud."

När människan ser på sin egna kunskap som förträfflig på det sättet ja då blir den avskyvärd för Gud, eftersom kunskapen blir dyrkad och det hopp människan sätter sin tro till.

Gud har gett människan gåvor, som förstånd, talang, duglighet, begåvning osv men precis som pengar och ägodelar kan bli avgudar kan det som var tänkt att vara gåvor mottagna i tacksamhet till Gud bli avgudar, så snart människor sätter sin tillit till dem före tilliten till Gud.

Nästa avgud är: NJUTNING och TILLFREDSSTÄLLELSE.

Njutning och tillfredsställelse av köttet, kroppen och det själiska, är en avgud och en syndalast många känner väl till idag och har svårt att leva utan.

Citat från boken:
"De som tillber den avguden säger: Låt oss äta och dricka, för i morgon måste vi dö. Vad hjälper oss Mammons och kunskapens skatter? Vad har vi för nytta av "ärans prål och prakt"? Nej, låt oss njuta av livet, så länge vi lever. Och så ger de sig hän åt att njuta så mycket de orkar och har pengar till. Men "de får sitt slut i fördärvet. De har buken till sin gud." (Fil. 3:19). Och varför? Helt enkelt därför att njutningen för dem är viktigare än allt annat.
De kanske njuter av sådant som i och för sig är gott och oskyldigt och som vår himmelske Far har gett oss, för att vi ska njuta av det. Men Guds tanke är att han, som har gett oss allt, ska vara vårt hjärtas största skatt. När då hjärtat bortser från Gud och fäster sig vid själva saken och njutningen, då blir detta en avgud."

Den största njutningsavguden i det moderna samhället har blivit SEX. Sex och självtillfredsställelse. Det har blivit ett samhälle med frivilliga slavar under njutningsavguden.
Det är min egna kommentar till ämnet.

Hälsn Rosie
Rosie
#5. Publicerat 2024-11-19 av Rosie
Hej igen! Avgudaämnet är brett. Kanske tänker man ej på det utan mest på att man i alla fall inte knäpper sina händer eller går ned på knä och tillber och ärar och lovprisar en annan gud. Men allt som tar Guds rättmätiga plats är: en avgud. Så ock människor:

MÄNNISKODYRKAN
Om man älskar människor mer än Gud, följer människors vilja mer än Guds vilja, fruktar deras konsekvenser mer än Guds konsekvenser ja då följer man ej Gud mer än människor. Människor el enstaka människa har blivit given en plats bara Gud skall ha: den första.

Rosenius skriver om att människodyrkan kan vara att man tillskriver en människa det goda som kommer från en människa, i stället för att det goda som kommer från människan är GUDS gärningar genom sitt verktyg, sitt lerkärl: människan.

Citat från Rosenius bok:
"Skriften talar på många ställen om människodyrkan. Kristus säger: "Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig" (Matt. 10:37). Johannes säger om många av rådsherrarna att de trodde på Jesus, men de ville inte bekänna det, för "de ville hellre bli ärade av människor än av Gud." (Joh. 12:43). Och David säger: "Lita inte på furstar, inte på människor som inte kan frälsa" (Ps. 146:3).
I Apg. 12:22 ger evangelisten Lukas ett exempel på människodyrkan och belyser hur allvarligt Herren ser på detta. Herodes hade hållit ett tal och folket ropade: "En guds röst är detta, inte en människas!" I samma ögonblick slog en Herrens ängel honom, därför att han inte gav Gud äran, och han blev uppäten av maskar och dog.
Då förstår vi något av det som står i Jes. 42:8: "Jag är Herren, det är mitt namn. Jag ger inte min ära åt någon annan eller mitt lov åt avgudabilder"."

"De här exemplen från Skriften visar att avgudadyrkan egentligen är "ett trolöst hjärta, som avfaller från den levande Guden" och i stället dyrkar det skapade. Därför kallas avgudadyrkan i Skriften för andligt äktenskapsbrott, som när hustrun är otrogen mot sin man (Hes 16:15; 23:27)."

"Hjärtat är huvudsaken. Är hjärtat trolöst, så att det inte fruktar och älskar Gud, då kommer människan att synda mot Gud på många sätt. Och vad värre är - alla hennes bästa gärningar är då bara hyckleri, ja, ett avskyvärt skådespel för Gud. Redan detta kan till stor del förklara, varför avgudadyrkan är den stora huvudsynd, som inga andra synder kan jämföras med."

Och till dig som dyrkar och tillber och ärar och lovprisar det skapade, som tror Jesus blott var skapad människa och på sin höjd en gud, du som har fler än en Herre ja två som är Herren: läs texten ovan flertalet gånger och fråga dig huru du kan stå för det som Gud säger är avgudadyrkan.
Hälsn Rosie
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden