Hej igen! Carl Olof Rosenius har skrivit en bokserie på sju böcker; C. O. Rosenius för vår tid.
Den första heter: Gud, den underbare. Ny reviderad språkmässigt 2019 från BV-Förlag. Hela serien kan beställas från webbshop www.bvforlag.se. Jag har införskaffat serien från Bokbörsen, internets stora guldgruveantikvariat.
I den finns det kapitel som handlar om avgudadyrkan och det är mycket viktigt att vara medveten om hur det kan se ut.
Jag citerar:
"Gud, den underbare - vill ensam vara vår Gud
"Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig", säger Gud i det första budet. Vad detta betyder är inte så svårt att förstå. Du ska låta mig ensam få vara din Gud, säger han. Jag vill vara den Gud som du sätter ditt hopp till, den Gud du älskar och fruktar av hela ditt hjärta och av hela sin själ och av all din kraft. När du har mig, ska du inte fråga efter något annat vare sig i himmelen eller på jorden. Om än din kropp och din själ tynar bort, så är jag dock "ditt hjärtas klippa och din del för evigt".
Du ska inte be till något annat, inte lita på något annat, inte heller älska och frukta något annat. Det är inte nog med att su skiljer dig från hedningarna. De tror ju att inbillade väsen eller skapade ting eller utskurna bilder är gudar. Nej, du ska inte sätta ditt hopp till något vid sidan av mig. Då blir detta genast en avgud för ditt hjärta, även om du med ditt förstånd bekänner dig till den sanne Guden. Det är detta Herren vill säga oss här.
Vi vet vad det innebär att ha något som sin gud. Det som är viktigast för dig, det du väntar dig mest gott av eller fruktar mest ont från, det är din gud. Därför är det sant som Luther säger: "Det är egentligen hjärtats förtröstan som gör både Gud och avgud."
Avgudarna är många
Här räknar Rosenius upp några välkända avgudar men kanske även icke så kända.
Pengar
Citat:
"Aposteln, säger i Kol. 3:5 att "penningbegäret inte är något annat än avgudadyrkan". Den avgud som man då ber till kallas på ett främmande språk Mammon. Det betyder rikedom, gods och pengar.
Varför är det så många, som älskar och tjänar den avguden? Det vet vi nog. Har man pengar, har man allt man kan önska sig. Då kan man leva gott på alla sätt. Man kan både äta och dricka och klä sig bättre än andra. Och man får många vänner, som gärna bär en på händerna.
Just denna tro är orsak till att man tjänar Mammon med sådan kärlek, omsorg och fruktan. Kan man tjäna pengar, är man glad, men förlorar man, så blir man på dåligt humör. Har man hopp om att vinna något, är man lycklig, men riskerar man att mista något, då går man där med ständig oro. Hopp och fruktan gäller alltid samma sak, och därför är hela hjärtat fäst vid detta. Alla tankar, alla krafter och all strävan står i denna avguds tjänst."
Hälsn Rosie