Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Gideon I
Skapat 2024-10-27 av Gideon I, man, 67 år, Örebro län.
Tillbad de första kristna Jesus som Gud?
När aposteln Petrus blev föremål för tillbedjan av den romerske officeren Cornelius, blev denne omedelbart tillrättavisad av Petrus:

"När Petrus skulle gå in, kom Cornelius och mötte honom och föll ner för hans fötter och tillbad. 26 Men Petrus reste honom upp och sade: "Stå upp! Jag är också bara en människa." Apg 10.

Däremot, när Jesus tillbads som gudomlig av människor, tillrättavisade han dem aldrig utan mottog tillbedjan.

Svar på inlägg

Gideon I
#1. Publicerat 2024-10-27 av Gideon I

EVANGELIERNA VITTNAR OM TILLBEDJAN AV JESUS SOM TILL GUD

När de såg stjärnan fylldes de av mycket stor glädje, 11 och de gick in i huset och fick se barnet med Maria, dess mor. Då föll de ner och tillbad honom, och de öppnade sina skattkistor och bar fram gåvor till honom: guld, rökelse och myrra Matt 2.

Tror du på Människosonen?" 36 Han svarade: "Vem är han, Herre? Säg det så att jag kan tro på honom." 37 Jesus sade: "Du har sett honom. Det är han som talar med dig." 38 Då sade mannen: "Jag tror, Herre." Och han tillbad honom. Joh 9

De steg i båten och vinden lade sig. 33 Och de som var i båten tillbad honom och sade: "Du är verkligen Guds Son! Matt 14.

Gideon I
#2. Publicerat 2024-10-27 av Gideon I

Plötsligt mötte Jesus dem och hälsade dem. De kom fram och höll om hans fötter och tillbad honom. 10 Då sade Jesus till dem: "Var inte rädda! Gå och säg till mina bröder att de ska gå till Galileen. Där ska de få se mig." Matt 28

När de fick se honom tillbad de honom, men några tvivlade.

18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Matt 28:17

Och medan han välsignade dem, lämnade han dem och lyftes upp till himlen. 52 De tillbad honom och vände tillbaka till Jerusalem i stor glädje. 53 Och de var ständigt i templet och prisade Gud. Luk 24
Jeriko
#3. Publicerat 2024-10-28 av Jeriko
Judendomen är monotistisk monoteism religion don tror bara på en Gud...När Thomas sa min Herre och min Gud till Jesus menade ha att Jesus var den ende allsmäktige Guden...
Rosie
#4. Publicerat 2024-10-28 av Rosie
Hej! O så många viktiga saker ni skriver om, som vittnar om Gudasonen och treenig Gud! Tack tack tack!
Herren leder er i kampen mot villfarelser och andemakter!
Hälsn Rosie
Rosie
#5. Publicerat 2024-10-29 av Rosie
Hej igen! Fil 2: Han som till DET YTTRE VAR SOM EN MÄNNISKA ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset. Därför har Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet ÖVER ALLA namn, för att i Jesu namn ALLA KNÄN SKALL BÖJA SIG, I HIMLEN och PÅ JORDEN och UNDER JORDEN, och ALLA TUNGOR BEKÄNNA, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus ÄR HERREN.

Smaka på Herrens ord!
Himmelens Gud, allsmäktig och ensam skapare som ALDRIG ger bort ära till en människa, låter alla i himmelen och på jorden böja sina knän för Jesus, och inte bara skall alla tillbedja Jesus, de skall också bekänna vem han är: Jesus Kristus är Herren!

Tänk er in att det skulle vara blott en människa, skapad av Gud. Gud ger bort sin ära till en människa, tillåter alla i hela himmelen tillbedja människan inkl alla på jord och under jord. Anmärkningsvärt! Ty i hela Bibeln säger Gud han aldrig ger bort sin ära till en annan!

Hur skulle bekännelsen att Jesus är Herren vara Gud till ära, ifall det var blott en människa?
Vem får kallas Herren med följden att tillbedjas av allt som finnes som är levande? Ingen människa!

Mången människor har offrat sina liv för Gud, blivit martyrer. Mången människor har kallats rättfärdiga inför Gud. Mången har kallats Guds söner. Mången har Gud gjort mirakler genom.

Men INGEN har varit ENFÖDD utom: Guds egen Son från himmelen, av samma väsen som Fadern: helig, ren, syndfri i sig själv: Gud!
Ingen annan hade kunnat tagit hela mänsklighetens synder på sig ty ingen människa hade klarat den bördan, ingen finnes som vore helt ren, helig rakt igenom!

Det är befängt att sätta en människa på Guds plats, tillverka religioner som gör så människan stjäl Guds ära, tillbedjan, makt, namn!
Det är hädelse, avgudadyrkan, brott mot Guds heliga bud.

Rom 14: Det står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, FÖR MIG SKALL VARJE KNÄ BÖJA SIG, och varje tunga SKALL PRISA GUD.

FÖR MIG, säger Gud!

Upp 5: Deras antal var tiotusen gånger tiotusen och tusen gånger tusen. och de sade med hög röst:
Lammet, som blev slaktat, är VÄRDIGT ATT TA EMOT MAKTEN, RIKEDOMEN och VISHETEN, KRAFTEN och ÄRAN, HÄRLIGHETEN och TACKSÄGELSEN.
Honom som sitter på tronen, honom och Lammet, TILLHÖR TACKSÄGELSEN och PRISET, ÄRAN och MAKTEN i evigheters evigheter.
Och de fyra väsendena sade: Amen. Och de äldste FÖLL NER OCH TILLBAD.

De FALLER NER och TILLBEDJER Gud och Lammet!

Älskade människor som läser: besinna er om ni förut trott Jesus blott är en skapad människa som ni själva! Tänk på vem ni tillbedjer, ger äran, kallar Herre och Herren!
Gud ger aldrig nånsin sin ära på det sättet Bibeln beskriver till en människa: aldrig! Han gjorde det ej till nån människa som kallades rättfärdig i Bibeln, aldrig till nån martyr. Nej nej han gör det ENDAST till sin Enfödde Son, den ende som kunde bära allas synder som rena Lammet! HAN är värd allas tillbedjan ty han ÄR He
Rosie
#6. Publicerat 2024-10-29 av Rosie
Hej igen! HAN är värd allas tillbedjan ty han ÄR Herren, vår Gud och Frälsare!
Hälsn Rosie
Rosie
#7. Publicerat 2024-10-29 av Rosie
Hej igen! Den makten som Lammet får vid tillbedjan av den oräknerliga skaran av kristna, den makten hade Kristus Jesus redan tidigare!
Den uppståndne Herren säger till lärjungarna:
JAG har fått ALL MAKT I HIMLEN OCH PÅ JORDEN. Matt 28.

Icke konstigt de tillbedjer Kristus Jesus, Lammet, Guds Son!

Lärjungen prisar honom: Min HERRE och min GUD!
Lärjungen bekänner honom: Du är Messias, den LEVANDE GUDENS SON.

Hälsn Rosie
Rosie
#8. Publicerat 2024-10-29 av Rosie
Hej igen! Tänk er in i det:

Hade folk sagt till Mose: Du är den LEVANDE GUDENS SON!

Till Abraham?

Till Elia?

Till Jakob?

Till Josef?

Till David?

Till Salomo?

Nej de förstod de ej var annat än blott människor, fastän utvalda i tjänst för Gud.

Alltså: när Petrus fick det uppenbarat från GUD själv, såg han vem Kristus Jesus var på riktigt!
Till utsidan, för de som ej fick det uppenbarat av Gud, såg Jesus ut att vara en snickarson, jordekung möjligen, profet antagligen, judisk vis lärare, sektledare sov.
Ej mer!
De som tillåter Gud tala kan få uppenbarat för sig vem Kristus Jesus verkligen ÄR. Han vill verkligen uppenbara sig för alla och envar, för var hjärta som vill tro och taga emot i tro och ge upp sin egna väg och egna förstånd.
Hälsn Rosie
Huldah
#9. Publicerat 2024-10-31 av Huldah
När aposteln Petrus blev föremål för tillbedjan av den romerske officeren Cornelius, blev denne omedelbart tillrättavisad av Petrus:

"När Petrus skulle gå in, kom Cornelius och mötte honom och föll ner för hans fötter och tillbad. 26 Men Petrus reste honom upp och sade: "Stå upp! Jag är också bara en människa." Apg 10.

Däremot, när Jesus tillbads som gudomlig av människor, tillrättavisade han dem aldrig utan mottog tillbedjan.
Det stämmer inte. Vad stöder du det på?

Jag föll då ner för hans fötter för att tillbe honom, men han sade till mig: "Gör inte så! Jag är bara en medtjänare till dig och dina bröder som har Jesu vittnesbörd. Gud ska du tillbe. Jesu vittnesbörd är profetians ande."
Rosie
#10. Publicerat 2024-10-31 av Rosie
Hej! Hulda det är en ängel som talar och säger de orden. Ej Kristus Jesus.
Hälsn Rosie
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden