smålänning i norr säger: Bra att ge till(mission)gärna regelbundet: https://ibra.se/media-ett-verktyg-i-standig-forandring/ www.ljusioster.se/
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2024-10-24 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Teodicéproblemet
Någon som har något tänk kring det?

Jag tänker om du/vi har något som vi tycker inte framkommit så tydligt i de större kända föreslagna lösningarna.

Lägger upp tråden, för jag vet inte om den redan finns..
(det finns ingen sökfunktion så jag kan känna en dragning åt "låg".. men prioriterar glatt bort manuell sökning - inte för att jag blir "hög" av det men :) (och nu kommer kanske en länk till den tråden från någon som vet)

Svar på inlägg

Vingen
#1. Publicerat 2024-10-25 av Vingen

Jag tänker om du/vi har något som vi tycker inte framkommit så tydligt i de större kända föreslagna lösningarna.

(det finns ingen sökfunktion så jag kan känna en dragning åt "låg".. men prioriterar glatt bort manuell sökning - inte för att jag blir "hög" av det men :) (och nu kommer kanske en länk till den tråden från någon som vet)

Utifrån din länk Wiki, tycker jag att två stycken förklarar detta "problem".

Den fria viljan och

Teodicéer enligt bibeln

Har du själv något du tycker inte framkommit i föreslagna lösningar?
sailias2
#2. Publicerat 2024-10-25 av sailias2
Utifrån din länk Wiki, tycker jag att två stycken förklarar detta "problem".

Den fria viljan och

Teodicéer enligt bibeln

Har du själv något du tycker inte framkommit i föreslagna lösningar?
Tack Vingen. Återkommer kanske med någon tanke. Men avvaktar gärna lite mer om någon annan funderat kring ämnet. Vill minnas SweKiwi varit inne på någon liknande frågeställning som Teodicé-problemet, men inte fått ihop de föreslagna lösningarna som AI:n gav. (i den intressanta tråden han gav oss) AI:n har ju tillgång till och använder de mest kända förklaringarna, tänker jag.
sailias2
#3. Publicerat 2024-10-30 av sailias2
Ja, här kommer en tanke som jag inte tycker kommer fram i de mest kända lösningarna. (rätta mig gärna om jag har fel)

Hur skulle vi kunna vara tacksamma för rättfärdighet om vi inte fått uppleva orättfärdighet/synd?
Hur skulle vi kunna vara tacksamma för ljus om vi inte fått uppleva mörker?
Hur skulle vi kunna vara tacksamma för lyckan om vi inte fått uppleva olyckan?
Hur skulle vi kunna vara tacksamma för godhet om vi inte fått uppleva ondska?

Ja det det går att fortsätta att fylla på med fler liknande frågor.

Svaret kan vara att - för att uppfatta, värdera och vara tacksam för något så behöver man referens till något annat.

Dvs man behöver kunna jämföra med något annat på "skalan" som detta något finns på. Det finns sådant som är antingen/eller, och det finns sådant som finns på kontinuerliga skalor.

Har då Gud skapat och utsatt oss för t ex mörker, olycka och ondska? Ja - läs Bibeln så kan du få svar om Bibelns Gud. Det får jag uppfattar jag. Är då Gud god om han utsätter oss för ondska och Kanske till och med gör oss onda för ett tag. Svaret enligt ovan är att - om målet är Tacksamhet, och det är ett gott mål, så är Gud god.

--------------------------------------------------------

Ytterligare en annan tanke: (Kanske kompletterande till ovan)

Hur skulle jag kunna få empati, medlidande och utgivande kärlek till någon annan, om det inte fanns lidande? Först behöver jag få uppleva lidande själv, sedan kan jag få empati och utgivande kärlek till någon annan som lider.

Exempel på lidande kan var allt möjligt mellan att som barn få lite mindre i saftglaset än någon annan på barnkalaset, och att leva med kontinuerlig stark fysisk smärta eller att förlora alla sina vänner och älskade - stor ensamhet.

----------------------------------------------------------

När jag nu yttrat dessa tankar, så kan jag vid sidan av, på pin kiv "reta" SweKiwi :) med att jag tycker naturen kontinuerligt ger oss referenser till allt möjligt. Ta bara årstidsväxlingar som sommar-vinter, grönt-vitt, varmt-kallt. Så med en "vänlig ai-röst": "Det ger oss möjlighet att värdera och vara tacksamma.".. :)

Jag och mina gamla jobbarkompisar brukade med glimten i ögat reta varandra för vinterns vita elände respektive sommarens gröna helvete, beroende på vilken sida man stod. Vi hade i varje fall kul :)

----------------------------------------------------------
Rosie
#4. Publicerat 2024-10-30 av Rosie
Hej! Jag håller ej med dig sailas. Ty det du beskriver i texten är det själsliga, förståndet, psykologin: köttet.

Vi behöver ej utsättas för onda ting för att känna empati och kärlek. Empati, kärlek, godhet har bara en källa: Gud! Den behöver ej en motpart för att bli funnen, sedd, känd, utlevd, upplevd!

Jag har hört folk tänka i de spåren förut, att Gud skulle ha nyttan av ondskan för människans utvecklings skull och därför finns den. Gud skulle således skapa ondskan för att bruka den som verktyg för att uppnå godhet. Nej nej inte på det planerade sättet!

Men ja hos den som text fått mycket förlåtet finnes det större tacksamhet, ty den människan vet vilken stor syndaskuld den burit och vad den tyngden lett till. Tacksamheten över att få stå friköpt, förlåten, med betald skuld utan blodsutgjutelse, tortyr och död blir större än hos den som ändå försökt leva rättfärdigt. Även om Gud ej dömer olika eller friköper med större eller mindre offer.

När Gud håller tillbaka välsignelser eller tillåter svåra omständigheter i våra ögon är det ej samma sak som att skapa svårigheterna med viljes. När ett människobarn i fostran ej får allt köttet vill ha, ej får leva ut hela registret för sin mor och far utan blir tvingad till självbehärskningens, ödmjukhetens och osjälviskhetens väg är det ej straff för barnet, utan vägledning dit barnet behöver gå för hälsa, vishet, rättfärdighet och god framtid.

Gud har förstås rätt att skapa svårigheter med, det gör han för sina fiender och förföljare, förr eller senare.

En människa kan använda sig av sina erfarenheter, på det sätt kan Gud bruka svåra erfarenheter. Eftersom mörkrets furste härjar på jorden, tillåts härja, är det mesta som händer som är ont en frukt av ondskan. Gud kan dock utföra straffdomar åt fiender.

Människan hade aldrig behövt lära sig hur ondska fungerar. Men hennes val gav straff. Det hade varit bättre om det ej behövts.
Men det finns de som menar det blev bättre så här, med rening genom ondska. Som om det onda i människan drives bort med ondskan själv: från Gud. Nej nej!

Det onda i människan: hennes köttsliga begär, kan bara drivas ut om och när hon själv vill se att det finns i henne. Gud hjälper endast människan att se vem hon är, vad hon är utan hans hjälp. När hon således ser klart på sina egna begär, som är onda i Guds ögon, kan läkedom, upprättelse, befrielse ske! Gud tillåter bara den omskakning hon behöver, desto sturskare och obändigare hon är desto mer är det hon själv som faktiskt tillåter fostran komma genom prövningar och för henne svårigheter.
Gud har ej nåt nöje i sådant.

Var prövning, frestelse, svårighet kommer således i det mått människan själv har av högmod och begär.
Men sen finns det med sådant svårt även för de som i allt söker ödmjuka sig inför Herren, det är f&#
Rosie
#5. Publicerat 2024-10-30 av Rosie
Men sen finns det med sådant svårt även för de som i allt söker ödmjuka sig inför Herren, det är för jordens invånare tillåts leva i mörker tills Herren Kristus Jesus kommer: jordens frukt drabbar även de heliga.
Hälsn Rosie
MrAmour
#6. Publicerat 2024-12-04 av MrAmour
Vi som människor/individer skall inte överlämna åt Gud att göra det vi kan och skall göra...
Om vi kan exempelvis utrota hunger; låt oss då göra det tillsammans, nu
Böner har sin tid och handling sin tid.
Förtrösta på Gud men överlåt inte åt Gud att göra det som människor själva kan och skall göra!
Ragnar
#7. Publicerat 2024-12-04 av Ragnar

Är det ett problem i den mening man definierar det?
SweKiwi
#8. Publicerat 2024-12-07 av SweKiwi
Tack Vingen. Återkommer kanske med någon tanke. Men avvaktar gärna lite mer om någon annan funderat kring ämnet. Vill minnas SweKiwi varit inne på någon liknande frågeställning som Teodicé-problemet, men inte fått ihop de föreslagna lösningarna som AI:n gav. (i den intressanta tråden han gav oss) AI:n har ju tillgång till och använder de mest kända förklaringarna, tänker jag.
Har du funderat över det som jag kallar för regnbågsproblemet?

Hade du frågat valfri person på jorden, om det är okej att dränka oskyldiga djur, så hade du förmodligen (och förhoppningsvis) fått svaret att det inte var det.

Men när det handlar om Syndafloden, då Gud lät dränka nästan allt liv på jorden, så blir det plötsligt ett annat svar från vissa. Då börjar man motivera och förklara varför det trots allt är okej. Som att Gud är skapare av allt liv och därför har rätt att avsluta det. Som att det var nödvändigt eftersom världen var så full av synd.

Och så vidare. Gärna med avslutningen att Gud genom regnbågen visar att han aldrig mer kommer att dränka folk och fä. Så snällt, så fint! Tack för denna nåd!

Nja...

/ Kiwi
Rosie
#9. Publicerat 2024-12-07 av Rosie
Hej kiwi! Du skriver intressanta saker, mycket relevanta utifrån det mänskliga tankesättet. Ja du pekar på saker människor brottas med tror jag. Man funderar, värderar: vill jag tro på den guden? Stämmer den guden överens med mina värderingar?

Men är det icke så, att problemet ja säg frågan, ligger på annat plan?

Hade det ej varit det sk regnbågsproblemet ja då hade det varit nåt annat problem med den Gud Bibeln presenterar.

Det står i Bibeln att människor ej vill tro om ens de skulle se döda uppstå. De skulle börja bortförklara, skruva på sig ty då kanske dagen och stunden vore kommen för ett avgörande av livsväg. Då kommer andra ursäkter, stötestenar.

Vore han menlöst snäll, lät alla göra det de ville, ja då skulle väl förmodligen den guden reta upp människor för han icke tog itu med synden och ondskan alls. Helst skulle nog Gud göras till FNföljare av de mänskliga rättigheterna, anpassas till våra lagar vilandes på uttagna strån ur Bibeln, som stödjer var människas rätt att välja allt utifrån sin egna vilja och därmed ses som laglydig i Guds och FNs ögon.

AI har lärt sig kristnas argument för en tro på Gud. Men varken maskin el människa kan övertala nån, så är det. Det är bara Anden, den levande Guden, som kan överbevisa alla inkl dig i ditt inre om synden i det egna livet, behovet av en frälsare.

Ser du och alla andra icke den egna fallna naturen, som hopplöst brister i rättfärdighet och renhet, utan vi tror vi står fläckfria el duger halvfläckiga så behövs ju ej nån frälsare. El man kanske är ateist och tror allt blir svart vid dödsögonblicket och nån Gud ej blir inblandad alls oavsett fläckighet i själen.

När man ej är född på nytt har man aldrig lärt känna Gud, aldrig kommit honom så nära att man vet vem han är och kan säga: jag VET att alla hans vägar äro rättfärdiga. Utan det skrämmande blir då, att se människor säga det man själv ser som så dåraktigt. Som om människan är TVUNGEN att ändra synsätt för att behaga Gud. Det är tvärtom. Pga vi möter honom, blir förenade med honom förstår vi hans vilja bättre.

Det går ej att jämföra egna värdsliga tankesättet med Guds tankesätt. Där är nog största stolpen att slå huvudet i.
Vill man börja i den änden kommer man aldrig rätt. Det vet t.o.m. AI.

Var finner man en gud som passar egna tankesättet till punkt och pricka, nån värd att satsa sitt liv på, uppoffra sig för? Ja kristna världen över vittnar om förvandlade liv och en levande Frälsare. De vet vem han är.

Var det synd om djuren och människorna i syndafloden: ja! Det kommer bli synd om fler framöver, när han kommer åter. Med empati för alla levande varelser ber vi och önskar deras bästa utifrån Kristus Jesus vilja, ej den egna syndiga fallna viljan. Djuren drunknade, men människan ställs till doms. De kanske kommer önska de var blott djur i stället.
Rosie
#10. Publicerat 2024-12-07 av Rosie
Hej igen kiwi! Jag vill även skriva det här: den levande Gud vi lärt känna, den visade sig på jord för drygt tvåtusen år sedan. Allt Jesus gjorde och sade visar vem vi tror på, lever för, älskar frivilligt med allt vi är och har. Så vet man vem den levande Guden är! Han kom i Kristus Jesus människogestalt.

I kärlek: Rosie
smålänning i norr säger: Bra att ge till(mission)gärna regelbundet: https://ibra.se/media-ett-verktyg-i-standig-forandring/ www.ljusioster.se/
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden