Inom bibeltolkning talar man om "dubbla profetior" eller "dubbel uppfyllelse", där vissa profetior i Gamla testamentet anses ha en uppfyllelse både i sin ursprungliga kontext och senare i Nya testamentet. Detta gäller särskilt profetior som handlar om "sonen" i Jesaja och Hosea. Här är några exempel:
Hosea 11:1: "När Israel var ung fick jag honom kär, och ut ur Egypten kallade jag min son."
I sin ursprungliga kontext syftar detta på Israels uttåg ur Egypten. I Matteus 2:15 tillämpas detta på Jesus när han som barn förs till Egypten och sedan återvänder.
Jesaja 7:14: "Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel."
I sin ursprungliga kontext handlar detta om ett tecken för kung Ahas. I Matteus 1:22-23 tillämpas detta på Jesu födelse.
Jesaja 9:6: "För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste."
I sin ursprungliga kontext kan detta ha syftat på en kunglig födelse i Davids ätt. I kristen tolkning ses detta som en profetia om Jesus.
Den här typen av tolkning, där profetior anses ha både en närliggande och en framtida uppfyllelse, är vanlig inom kristen exegetik. Det kallas ibland för "typologi" eller "profetisk typologi", där händelser eller personer i Gamla testamentet ses som "typer" eller förebilder för något som fullbordas i Nya testamentet. Men det visar också att Jesus är den ende sanne Guden lika lite som Israel eller någon av dennes kungar är det, då Jesus och Israel har samma ställning inför YAHWEH Fadern.