Kapten säger: Puh, har nu utfärdat arresteringsorder på hela ICC, serru dem på stan så grip o skicka till sydpolen i bikini o gräv ner skiten i is efter en vecka.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2024-10-07 av Anonym.
Hjärtan som läks
Hjärtan kan vara skadade och sårade.
Av ens egen synd, eller andras synd.

Men förlåtelsen är som ljuv balsam, som helar, läker och upprättar hjärtan och skapar ny inspiration, friskhet och fräschör.
Det kan ta tid men till slut brister kärlekens friska hälsosamma knoppar ut i blom.
Som fräscha knoppar på vårens träd:)

Svar på inlägg

Diiviine
#1. Publicerat 2024-10-07 av Diiviine
Ja just. Hjärtat. Va inte det bedrägligt enligt dig? Du kapade ju min tråd och kritiserade just mitt val av ordet Hjärta?

*lilja* skrev:
Hej Diiviine!
Man kan inte gå på känslor. Hjärtat är bedrägligt. Det måste överensstämma med Guds ord.

Men nu går det bra att använda hjärtat som något poetiskt och fint? Jag är helt förvirrad.

Då kanske jag kan fråga dig här varför du raderade din tråd direkt efter att jag skrivit ett inlägg
och kritiserat *Care* som gått till personliga angrepp mot mig i megafonen?

Så vi kan förlåta och läkas i "hjärtat" och gå vidare menar jag?

Man ger uttryck och predikar sånt man behöver själv, så du behöver nog förlåta och läkas också, lilja.
Anonym
#2. Publicerat 2024-10-07 av Anonym
Hej Diiviine!

Besvarar dig gärna. Svarar som jag skrev på mail till dig.

Jag tog bort tråden och bad om ursäkt för jag vill inte såra någon som jag gjorde med mina ord. Ibland har jag en tendens att agera på känslor lite för snabbt. Istället för att låta irritationen gå över.

Också en anledning till kommentaren om hjärtat.
Hjärtat handlar också om mitt eget hjärta. Det kan bedra...
Man tror man agerar rätt och efter sin egen övertygelse men hjärtat kan döma och ge samvetskval. Alltså är hjärtat bedrägligt tänker jag.
Men agerar man efter Guds ord så bevaras hjärtats renhet.
Diiviine
#3. Publicerat 2024-10-07 av Diiviine
Lilja, Du skrev att du bett *Care* om ursäkt. För vad kom inte fram.

Du skrev att du är "sorry" om du sårat mig för att du kapat tråden. Är väl egentligen inte en ursäkt.
Jag förstår inte hur du kan tro jag blir sårad för det? Det är ju fakta.
Diiviine
#4. Publicerat 2024-10-07 av Diiviine
Hej Diiviine!

Besvarar dig gärna. Svarar som jag skrev på mail till dig.

Jag tog bort tråden och bad om ursäkt för jag vill inte såra någon som jag gjorde med mina ord. Ibland har jag en tendens att agera på känslor lite för snabbt. Istället för att låta irritationen gå över.

Också en anledning till kommentaren om hjärtat.
Hjärtat handlar också om mitt eget hjärta. Det kan bedra...
Man tror man agerar rätt och efter sin egen övertygelse men hjärtat kan döma och ge samvetskval. Alltså är hjärtat bedrägligt tänker jag.
Men agerar man efter Guds ord så bevaras hjärtats renhet.
Så bra att du vill besvara. Men det skaver lite. Inte helt ren ton.

*Lilja* skrev Hej Diiviine!
Man kan inte gå på känslor. Hjärtat är bedrägligt. Det måste överensstämma med Guds ord.

Vem bestämmer då när hjärtat överensstämmer med Guds ord eller ej? Bestämde du att jag inte följde Guds ord alltså, när jag valde ordet Hjärta i mitt inlägg? Så när du använder ordet hjärta så följer du Guds ord men inte jag? Det är här det ljuder falska toner i mina öron.

Jag svarade dig i min tråd på ditt inlägg/kritik ovan. Men fick aldrig nåt svar tillbaka.
Din irritation varar väldigt länge, Lilja. Man kosta på sig att svara på replik till sitt eget inlägg när det är kritik.
Inte bara glida undan. Sopa under mattan. Som när du bara raderar din tråd efter min kritik mot *Care*
Inte ens en liten förklaring till mig varför?
Anonym
#5. Publicerat 2024-10-07 av Anonym
Lilja, Du skrev att du bett *Care* om ursäkt. För vad kom inte fram.

Du skrev att du är "sorry" om du sårat mig för att du kapat tråden. Är väl egentligen inte en ursäkt.
Jag förstår inte hur du kan tro jag blir sårad för det? Det är ju fakta.
För mitt hjärta, mina känslor bedrog mig och jag lät min egen synd, min irritation gå ut över en annan människa och såra med mina ord. Jag ångrar det.

Jag vill ha en god relation med dig också Diivine.
Tråden tog jag bort för jag ångrade den.
Diiviine
#6. Publicerat 2024-10-07 av Diiviine
För mitt hjärta, mina känslor bedrog mig och jag lät min egen synd, min irritation gå ut över en annan människa och såra med mina ord. Jag ångrar det.

Jag vill ha en god relation med dig också Diivine.
Jag förstår dig fortfarande inte. Du agerar och uttrycker dig motsägelsefullt.
Du blev irriterad för att jag skrev hjärta, men skriver poetiskt om hjärtat själv?

Relationer skapas med tiden, Lilja. Vi får väl se var vi landar.
Anonym
#7. Publicerat 2024-10-07 av Anonym
Jag förstår dig fortfarande inte. Du agerar och uttrycker dig motsägelsefullt.
Du blev irriterad för att jag skrev hjärta, men skriver poetiskt om hjärtat själv?

Relationer skapas med tiden, Lilja. Vi får väl se var vi landar.
Den här tråden hade jag tänkt handlar om hjärtats läkedom, om hur förlåtelse med tiden läker och upprättar människor.
Förlåtelse och upprättelse gläder mig, för jag är själv i en sådan process i livet.
Rosie
#8. Publicerat 2024-10-07 av Rosie
Hej lilja! Bibeln skriver om det bedrägliga människohjärtat, Jesus visste vad som fanns i människan, han kände alla.

När människor tros vara bara själ och kropp blir hjärtat köttets tankar, sinne, vilja. Då blir hjärtat bedrägligt, ty den gamla opånyttfödda naturen är bedräglig och ej god och rättfärdig inför Gud. Det sk hjärtat, själens sinne kan ej behaga Gud.
Var det det hjärtat och Bibelorden du tänkte på?

När Bibeln å andra sidan talar om den pånyttfödda anden hos människan som hjärtat, blir det det goda hjärtat genom Kristus Jesus pånyttfödelse av stenhjärtat enligt Guds ord. Det hjärtat kan mer ses som den pånyttfödda människan, anden i människan. Är du med mig i hur jag menar?

När bitterhet, hat och ovilja att förlåta från köttets sinnen slår rot kan det faktiskt påverka hela människan, även anden. Ty bitterhet och hat som slår ut i varaktig synd kan få hela människan i tillstånd av orättfärdighet som i slutändan leder till andlig död. Liv i synd mot Guds Ande, mot Guds vilja leder till andlig död säger Guds ord.

Ditt hjärta, ande visar känslighet mot Guds Andes ledning och kärlek till honom och hans ord.

Hjärtan som drivs av Guds Ande vill leva i den ständiga förlåtelsen mot människor. Ty vi skall förlåta alla de som ej ber om förlåtelse också. All oförlåtelse är hinder mellan Gud och människan, som en järnridå. Människan har att själv säga till Gud: Jag vill ej längre hysa bitterhet och hat, jag vill böja mig för dig Gud och alltid förlåta. Förlåt mig!

Så: hjärta kan ha två betydelser i Bibeln.
Det beror på vad man menar av de två.
Kött eller ande.

Både själens sinnen hos den pånyttfödda och anden skall bevaras helgade.

Gud välsigne dig!
I kärlek: Rosie
Anonym
#9. Publicerat 2024-10-07 av Anonym
Tack Rosie!
Jag menade lite så men också striden mellan kött och ande för den som är frälst. Den pågår ju ständigt och ibland kan vi antingen av egen synd falla eller av andras synd mot oss falla.

Men vill vi av hela hjärtat förlåta så påbörjas läkedom. Guds ord, sanningens ord helar och läker och upprättar men också förmanar att själv vända om man är ute på fel stig.

Den felaktiga stigen är en stenig och frusen stig, men efter omvändelse tillbaka kommer efter en bit värme och vårblommor att dyka upp längs stigen.
Omvändelse och förlåtelse blir som att gå i frihet och renhet likt gryningens ljus som växer i klarhet tills dagen når sin höjd;)
Hjärtat fylls av tacksamhet över nåden att få börja om.

Gud välsigne dig Rosie!
Anonym
#10. Publicerat 2024-10-07 av Anonym
Har inte hela bilden här men blir illa berörd att ni sitter här och skriver om tredje person det är inte så vi gör som kristna. Vi ska stötta varandra och hjälpa detta är inte främst en debatt sida utan en dejting sida och en kristen sådan. Har anmält kommentarer som skriver om tredje person. Lägg ner detta nu detta är mobbing.
Kapten säger: Puh, har nu utfärdat arresteringsorder på hela ICC, serru dem på stan så grip o skicka till sydpolen i bikini o gräv ner skiten i is efter en vecka.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden