Kapten säger: Förutsättningen för att den sista tidens profetior ska uppfyllas är att majoriteten av mänskligheten ska tro på lögnen, även på KD. Vase gå o skölj.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

sailias2
Skapat 2024-10-06 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Foton
Hur viktigt är utseendet?

(på en skala 1-10? :)

Frågan skulle kanske också kunna ligga under rubriken "Religion och tro"?
(var Jesus vacker..?)

Hur bra är foton på att beskriva utseendet?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2024-10-06 av Anonym
4 tycker jag....

Foton kan vara bra på att beskriva en persons utseende, men kanske oftare inte. En del är naturligt fotogeniska medan andra inte är det.

Det som gör en människa vacker är vad som kommer ur hjärtat tänker jag, hur man ser på olika saker, förhållningssätt, tålamod, självbehärskning, ödmjukhet, mildhet, trofasthet, vänlighet, kärlek, godhet, glädje och frid.

I anknytningen, i kommunikationen med en annan människa, om det är äkta möten, växer utseendet också liksom. Det kompletteras. Tycker jag.
sailias2
#2. Publicerat 2024-10-06 av sailias2
4 tycker jag....

Foton kan vara bra på att beskriva en persons utseende, men kanske oftare inte. En del är naturligt fotogeniska medan andra inte är det.

Det som gör en människa vacker är vad som kommer ur hjärtat tänker jag, hur man ser på olika saker, förhållningssätt, tålamod, självbehärskning, ödmjukhet, mildhet, trofasthet, vänlighet, kärlek, godhet, glädje och frid.

I anknytningen, i kommunikationen med en annan människa, om det är äkta möten, växer utseendet också liksom. Det kompletteras. Tycker jag.
Bra svar! :) Och så var ämnet avklarat. :) Hmm, får se om fler kan tycka om utseendet.. (ursäkta :)
Anonym
#3. Publicerat 2024-10-06 av Anonym
Bra svar! :) Och så var ämnet avklarat. :) Hmm, får se om fler kan tycka om utseendet.. (ursäkta :)
Kapten
#4. Publicerat 2024-10-06 av Kapten
Fotot är avgörande på nätet, men det finns folk som möts i verkliga livet som aldrig hade träffats via nätet just pga det. Den artificiella nätdejtingen medför en pervers fixering vid ett enda stillbildsfoto och likaså åldersfixering, där man ger kandidater ibland en sekund för evaluering. I verkliga livet kan man ana folks ålder bara ungefär och man hinner betrakta vem det nu är i rörelse med röst, mimik och personlighet kanske länge innan man kan få veta ålder, och kan vara intresserad av någon flera år äldre utan att det betyder något, men dejtingsidorna anger inte ens åldersspann som de borde, som 5-årsspann eller ange bara årtionde, vilket hade räckt, utan man står där med sin ålderssiffra som på ett polisfoto i något land, och det som folk tittar på först är foto och ålder, bara det. Och bl.a. eftersom folk tenderar att se äldre ut på foto tenderar de flesta att leta någon yngre, det blir bra konstigt det (har sett tiotalet tjejer från jobbet på nätet och ingen hade bra foto).
sailias2
#5. Publicerat 2024-10-20 av sailias2
"O Captain! My Captain!"
Såg filmen Döda poeters sällskap på SVT igår.
Kommer nu att tänka: vår Kapten lever.
("Med Jesus i båten kan jag le mitt i stormen, le mitt i stormen.." Åtminstone enligt sången :)

I vilket fall, foton. Håller med dig Kapten.

Och lite fortsatt funderande:

Utseende som indikerar friskhet Kanske inte bara handlar om ett större förtroende för att själv få "nytta" (dvs något som är köttsligt i motsatts till andligt) av den andra under längre tid än om utseendet indikerar sjuklighet. Det Kanske också handlar om en hjälp att finna någon som kan fungera som förälder för barn under tillräcklig tid. Alltså det finns en "risk" för att Gud har lagt ner något klokt i att utseendet har betydelse. (även om man kan associera till Darwinism/Utvecklingslära/Evolution..)

Men utseendet kan också ge en falsk bild av hälsa. (under ytan kan sjukdom ändå finnas)

Om man bara tänker på det egna intresset för att kunna njuta av en på ytan vacker person; som någon då sa: vad gör du om personen senare får ett vanställt utseende genom någon olycka eller sjukdom. Överger du den personen då..

---

Trots bildförbudet (1 Mos 20:4, 4 Mos 4:16) så har bilder och porträtt varit populära. Ja jag vet att det inte är en rak koppling till lagen. ("bildförbud" :) Men ändå.. Sedan digitalkameran, och inte minst kamera i telefon kom, har antalet bilder exploderat. Och vi (jag som andra) hamnar lätt i att avguda utseendet. Och relationsknytande har inte blivit lättare.. Jag får en snabb association till Jesus i Matt 24:12 "och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta." Bildförbudet var/är en lag, en Guds undervisning för vårt bästa. När Jesus talar om laglöshet så gör han det i samband med att "Många falska profeter ska träda fram" (vid den sista tiden). Så associationen kanske kan ses som en "tweakning" att Bilderna kan vara falska profeter om vad relationen kan bli. Och om man väljer bort någon pga av "ej njutbart utseende" så är det Kärlekslöst. Laglöshet ger Kärlekslöshet.

Gode Gud hjälp oss..!

(och allt för mycket tänkande gör kroppen trött.. :)

(Tack ändå för att de flesta av oss har olika utseenden så att vi vanligen kan identifiera varann enkelt)
Kapten säger: Förutsättningen för att den sista tidens profetior ska uppfyllas är att majoriteten av mänskligheten ska tro på lögnen, även på KD. Vase gå o skölj.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden