Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2024-10-06 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Kartan och verkligheten
Om kartan inte stämmer överens med verkligheten så är det...?... som gäller.

---

Hörde igår av en kristen vän att Fyodor Dostoevsky var kristen. (mycket man inte vet.. :)

Så jag läste just lite på Wiki om hans "Religious beliefs"; och mycket riktigt skriver man att han var en "Orthodox Christian".

Lite längre ner står det:

He also wrote that "even if someone were to prove to me that the truth lay outside Christ, I should choose to remain with Christ rather than with the truth."

Tankar om det?

Svar på inlägg

HesaFredrik
#1. Publicerat 2024-10-06 av HesaFredrik
Inte alls förvånande. Tvärt om så bekräftar det vad jag och andra har sagt i flera år. Religiös tro och logik är som olja och vatten.
De två finner man ALDRIG i ett och samma resonemang från en kristen. Religiösa, oavsett tro, är helt och hållet känslostyrda och den "sanning" som de säger sig söka efter är bara ett annat uttryck för bekräftelse av att det de har valt att tro på är rätt.

Personligen så anser jag att religiösa personer ska fråntas rösträtt, körkort och möjligheten att vistas i allmänna utrymmen utan ledsagare. Se bara på intelligensnivån på kyrkans representanter. En skock könsförvirrade vänsterdårar som skriker sig hesa så fort någon uttrycker en åsikt som inte går i linje med deras egna. Jag glädjer mig varenda gång jag läser att kyrkan tappar medlemmar. Det är ett tecken på att folk håller på att vakna upp från den dårskapen. Riv alla synagogor, moskeér och kyrkor och bygg boende för hemlösa och socialt utslagna personer i stället. Använd marken på rätt sätt.
sailias2
#2. Publicerat 2024-10-06 av sailias2
Tack för inlägget! Jag fick ett befriande skratt när jag läste :) Tycker det ligger en del i det du skriver. ( hel del?) Får se om det kan kallas hts m mänskligheten, för jag tror vi behöver ledsagare allihop, och en specifik.. sådan.

Organiserat, som Dii menar, har ju i många fall en tveksam..track record. Sen finns det nog de som inte hörs/syns i organisationerna, som borde det. De som kanske kämpar i det tysta, för Kärlekens skull, den som förhoppningsvis kommer från den Sanne..

Troligen finns det fler tankar..
HesaFredrik
#3. Publicerat 2024-10-06 av HesaFredrik
Jag tycker att det är bra att du tog upp ämnet för det handlar inte om att tycka rätt eller fel. Man kan i princip tycka vad som helst om vad som helst. Men just det problemet som du belyste här att: "Även om jag vet att det är fel, så väljer jag att tycka "fel". För det passar min känslomässigt styrda världsbild", det är ett problem när man väljer att aktivt gå ut och söka andra människor för att försöka att påtvinga dem samma världsbild eller syn på saken. För påtvingat blir det när valet står emellan: "Tro som jag gör, eller brinn för evigt i helvetet. För det har min "gud" sagt". Och när ni evangiliserar så söker ni, och träffar av naturliga anledningar på, svaga och kantstötta personligheter som ofta i ren själslig desperation (jag var i det läget själv när jag blev kristen) köper allt det ni säger och propagerar för. Och det är inte rätt. Lika lite som det är rätt att tvinga in en nyfödd i en religion utan dennes medgivande. Det var just därför som dopet från början var en handling som utfördes när personen var vuxen. När personen förstod vad det handlade om. Romerskkatolska kyrkan (dvs Sjökan) införde barndop som ett sätt att införliva alla i deras religiösa doktrin.

För att inte tala om bibelns ursprung och dess tveksamma sanningshalt och hur den har blivit förvrängd utav religiösa och politiska skäl genom 2000 år, vilket kristna medvetet och aktivt bortser ifrån.
Men det är nog ett helt annat ämne.