Skogsvandraren säger: Jag hoppas att Julfriden infaller hos Dig snart, så du får tid att landa och känna in Julens budskap!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2024-10-04 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
Är du en kristen?
Hej! Huvudlinjerna i den här boken utgörs av fyra predikningar av författaren Frank Mangs som författaren höll i missionstältet i Oslo sommaren 1933, bokförlag är Halls Förlag, Jönköping:
Vem är en kristen?
Varför är jag en kristen?
Varför är icke du en kristen?
Hur skall jag bliva en kristen?

Välsignad vare du som läser, ty det är viktig biblisk andesmord undervisning från ett hängivet predikanthjärta!

De här böckerna kan vara svåra att få tag på. I vårt land med utbredd andlig fattigdom och andlig villfarelse skulle nån behöva ta upp den fallna manteln efter Frank Mangs.
I kärlek till er alla: Rosie

PS. Boken fortsätter längre fram efter mången inlägg i försök att förstöra för Kristi evangeliums spridning. DS.

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2024-10-04 av Rosie
Hej! Till boken:
ÄR DU EN KRISTEN?
Helt nyligen råkade jag händelsevis avlyssna en del av ett samtal mellan en ung man och en medarbetare i ett väckelsemöte. Jag uppfångade ej ordalydelsen i den fråga, som riktades till den unge mannen; men jag hörde hans svar:
"När man bor i ett kristet land och är döpt och konfirmerad och tillhör den kristna kyrkan, då är man väl en kristen? Man är väl ingen hedning heller?"
Jag tror att den unge mannen menade allvar. Han såg åtminstone så ut. Och tusende andra delar hans uppfattning. Märkligt nog.
Nu betyder det naturligtvis förfärligt litet, vad människorna tänka och tro i detta stycke. Majoritetens uppfattning spelar ingen roll alls. Alltsammans beror på vad himmelens Gud tycker och tänker. Han har det avgörande ordet i denna fråga liksom i alla andra.
Och därför måste vår uppfattning om andliga ting vara grundad på Guds ord. Den måste vara i fullkomlig harmoni med Guds ord. Ha vi en åsikt, som går på sidan om den gudomliga uppenbarelsen, få vi lov att slopa den, även om vi därigenom komma i radikal konflikt med vår hemgjorda teologi.
Vem är en kristen?
Lår oss vända på frågan och i stället säga: Vem var en kristen? Vem var det som först fick detta underbara namn, denna heliga titel: en kristen?
Vi finna svaret i apostlagärningarnas elfte kapitel: "Det var i Antiokia, som lärjungarna först begynte kallas kristna."
Det var andra människor, som gåvo dem detta namn. Det var säkert ett smädenamn i början. Men det blev tidens och evighetens största ärenamn och högsta titel.
"Kristna!" Vilka voro de som först fingo detta namn?
Vi läste: Det var lärjungarna - Kristi lärjungar. Ingen annan fick det, och ingen annan ville ha det.
Det är naturligtvis inte alls fråga om de tolv apostlarna nu, utan det är helt enkelt fråga om alla dem i Antiokia som hade gjort Jesus från Nasaret till sin Frälsare och Konung, Herre och Mästare. Dessa kallades kristna. Inga andra.
Du lägger säkert märke till att det är en himmelsvid skillnad mellan Bibelns definition av en kristen och den unge mannens svar i väckelsemötet.
Bibeln säger att det var Kristi lärjungar, som kallades kristna.
I våra dagar säger man: "När jag bor i ett kristet land och tillhör den kristna kyrkan, då är jag en kristen."
Vem har rätt? Himmelens Gud eller oförståndiga människor?
Du vet, att det i våra så kallade kristna länder finnes en hel mängd gudlösa människor: tjuvar och mördare, lögnare och bedragare, svärjare och äktenskapsbrytare. Somliga sitta inom fängelsemurarna, och många fler borde vara där. Somliga tro att det finnes en Gud, och andra förneka honom fräckt. De äro döpta och konfirmerade och ha sina namn skrivna i kyrkboken. Men inte äro de kristna. Inte sågo Jesu lärjungar så ut i Antiokia. Och inte se Jesu lärjungar ut så i dag.
Hälsn Rosie
Diiviine
#2. Publicerat 2024-10-04 av Diiviine
Undrar om det inte gäller längre, det Guds ord säger om idoler?
Kristna ska ju inte ha idoler? Inte upphöja människor?
Den här Frank Mangs är ingen som Jesus talade om heller?
Rosie
#3. Publicerat 2024-10-04 av Rosie
Hej! Läs om Andens tjänstegåvor i Bibeln! En del får av Anden gåvan att vara lärare, andra är herdar, evangelister, apostlar. När en kallad gudsman undervisar andesmort ur Guds ord är det gottgörande för Guds församling, och väckande för ickefrälsta!
Jag läser många väckelsepredikanters böcker må du tro. Frank Mangs är en av de mest lästa av de frälsta i Sverige och andra länder. Han skriver och predikar med skärpa och kärlek, ödmjukhet och omutlig sanning! De här är utvalda nu av en anledning, ty budskapet är till dig och många andra här som behöver det, ickefrälsta som frälsta.
Vill du läsa andra författare med? Säg till bara!
Gott att du läser här!
Idoldyrkan är nåt som leder till avgudadyrkan, akta dig för det!
Lyssna på biblisk undervisning är däremot uppbyggande av Guds församling!
Hälsn Rosie
BrokenToHeal
#4. Publicerat 2024-10-04 av BrokenToHeal
Hej! Läs om Andens tjänstegåvor i Bibeln! En del får av Anden gåvan att vara lärare, andra är herdar, evangelister, apostlar. När en kallad gudsman undervisar andesmort ur Guds ord är det gottgörande för Guds församling, och väckande för ickefrälsta!
Jag läser många väckelsepredikanters böcker må du tro. Frank Mangs är en av de mest lästa av de frälsta i Sverige och andra länder. Han skriver och predikar med skärpa och kärlek, ödmjukhet och omutlig sanning! De här är utvalda nu av en anledning, ty budskapet är till dig och många andra här som behöver det, ickefrälsta som frälsta.
Vill du läsa andra författare med? Säg till bara!
Gott att du läser här!
Idoldyrkan är nåt som leder till avgudadyrkan, akta dig för det!
Lyssna på biblisk undervisning är däremot uppbyggande av Guds församling!
Hälsn Rosie
Jag lyssnar inte på folk som påstår att de själva eller andra människor är frälsaren.

Gud frälser genom Jesus Kristus. Guds ord är oomkullkasterligt.
Diiviine
#5. Publicerat 2024-10-04 av Diiviine
Jag lyssnar inte på folk som påstår att de själva eller andra människor är frälsaren.

Gud frälser genom Jesus Kristus. Guds ord är oomkullkasterligt.
Att upphöja pastorer, evangelister, författare till jesus-status är inte min grej heller.
Vanligt folk som tror de är Jesus och har fått "gåvan" är lite komiskt.
Men tragiskt när folk följer dem som om de vore Jesus.
Rosie
#6. Publicerat 2024-10-04 av Rosie
Hej! Jodå du och divine har förklarat er udda nya religion: nyandligheten har äktat judendommystiken. En ledare, en lärjunge.
Hälsn Rosie
Diiviine
#7. Publicerat 2024-10-04 av Diiviine
Hej! Jodå du och divine har förklarat er udda nya religion: nyandligheten har äktat judendommystiken. En ledare, en lärjunge.
Hälsn Rosie
Nu fantiserar du igen, Rosie.
Rosie
#8. Publicerat 2024-10-04 av Rosie
Hej igen! Allt Mangs skriver och predikar är ur Bibeln. Tycker du ej om hans och Bibelns budskap om frälsningen genom Kristus Jesus: Gudasonen?
Hälsn Rosie
BrokenToHeal
#9. Publicerat 2024-10-04 av BrokenToHeal
Att upphöja pastorer, evangelister, författare till jesus-status är inte min grej heller.
Vanligt folk som tror de är Jesus och har fått "gåvan" är lite komiskt.
Men tragiskt när folk följer dem som om de vore Jesus.
Visst finns gåvor från Gud. Jag har själv erfarit det. Samtidigt har karismatiska kyrkan idag totalt översvämmats av onda andar, men tveklöst finns fortfarande kristna bland karismatiker. Dessa säger dock förstås inte att frälsningen kommer genom dem, även om de har den felaktiga doktrinen att Gud ej är mäktig att rädda de sina.
Diiviine
#10. Publicerat 2024-10-04 av Diiviine
Visst finns gåvor från Gud. Jag har själv erfarit det. Samtidigt har karismatiska kyrkan idag totalt översvämmats av onda andar, men tveklöst finns fortfarande kristna bland karismatiker. Dessa säger dock förstås inte att frälsningen kommer genom dem, även om de har den felaktiga doktrinen att Gud ej är mäktig att rädda de sina.
Det är svårt idag att urskilja äkta vara från fejk på ytan, ser likadana ut men lättare när de öppnar munnen
Skogsvandraren säger: Jag hoppas att Julfriden infaller hos Dig snart, så du får tid att landa och känna in Julens budskap!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden