Barajag säger: Önskar er en God Jul o gott nytt år.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2024-09-20 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Jesu personlighet
Ge exempel..

Skriv vad du tänker.
Koppla till Bibelord, eller inte.

Kanske kan vara intressant att se vad andra nämner?

Vet inte om du, som jag, tänkt att det troligen finns mer kring hans personlighet än det som står något om i evangelierna. Men, givetvis är det som står i Bibeln viktigast. Funderingarna kring annat kanske kan vara lite intressanta för oss som hoppas på att få möta honom?

---

Som exempel på personlighet kanske kan nämnas "att ha lätt till skratt". Visst ser du det på dating-sidor?
Så.. skrattar Jesus?
Det står inte att han gjorde det. Men det står heller inte att han inte gjorde det.

? :)

Svar på inlägg

sailias2
#1. Publicerat 2024-09-20 av sailias2
Jag kom att tänka på Jesu personlighet efter att jag läste Markus 9:33-37 och tänkte på 9:36 där det i 1917 års översättning står: "Och han tog ett barn och ställde det mitt ibland dem; sedan tog han det upp i famnen och sade till dem:"

"sedan tog han det upp i famnen".
"upp i famnen"

Underbart!
Han är..barnkär :)

Men första tanken jag fick var att han lyfter upp barnet till sin famn. Han frälser. (det är inte barnet som hoppar upp av egen kraft och räddar sig själv)

I Mark 10:16 har vi det mer klassiska exemplet för små barn: "Och han tog upp dem i famnen och lade händerna på dem och välsignade dem."
Och, att han innan (i vers 14) blev upprörd när de förhindrade barnen att komma.

Men, bara en liten annan tanke kring det tidigare sammanhanget i Mark 9:33-39: Där handlade det alltså om frågan vem som var den störste. Och Jesus säger: "Om någon vill vara den förste, så ska han vara den siste av alla och allas tjänare." Och så ger han ett exempel på att vara allas tjänare, eller? Ett exempel när han visar att han betjänar barnen...Med en glimt i mitt öga.. Anser han det då mer besvärligt att betjäna barnen än de vuxna? Tycker han inte om de "små-glinen"?.. ;) Dvs, är han inte barnkär, egentligen?.. Barn är väl inte sällan okamouflerade egoister?.. Tja.. kanske ett uppslag till fundering.. (alla barnkära som date:ar här.. ;) Jag tänker också att barn kanske man inte rakt av kan förvänta sig att få något konkret tillbaka från (materiellt eller framgångsmöjlighet på annat sätt) som man kanske outtalat kan från vuxna. Dvs, att den svårutrotade förtjänstönskan finns i frälsningsarbetet.. Förresten, jag tror kvinnor naturligt mer ofta är mer kära i småbarn än vad män naturligt är; "o så söta de är!" ;) och Jesus var väl man.. Så där finns ett debattämne,..om det skulle saknas ;)

Ja ja, i Mark 10:14 blev han upprörd. Så då måste han vara barnkär. (eller? ;) Det kanske är skillnad på att vara kär, och att älska..)
Rosie
#2. Publicerat 2024-09-20 av Rosie
Hej! Sonen är Gud liksom Fadern och Anden är Gud, vi ser Sonens egenskaper i Guds egenskaper och personlighet i både gamla och nya testamentet! Guds personlighet skiljer sig ej från Jesus personlighet! Så: älskar Gud alla barn, alla människor? Ja det gör Jesus! Känner Gud glädjen i kärleken, godheten, omsorgen, gemenskapen? Ja det gör Jesus! Bedrövas och förtörnas Gud över otro, högmod, synd, ondska? Ja det gör Jesus! Jesus kände ej nån lättja, världsligt rus, fann inget nöje i världens spel. Jesus lät sig ej underhållas av fåfängliga ting, sökte sig ej till sånt andra fördrev tiden med. Han lät sig ej drivas med i jargonger, ytligt skämtande. En Gud som kommer till sin jord, som hans skapelse förstört, där likgiltighet eller syndfulla njutningsnöjen styr människornas sinnen, kan ej annat än sörjande gå. Dock fanns glädjen över omvändelse, över tro, över gensvaren från de som såg vem han var och varför han kommit! En salig gemenskap kände han med omvända människor, samtidigt som han såg det bedrägliga människohjärtat och ej hade nån förtrogen. Han grät över de sina, såg sig som en kycklingmor som ville samla kycklingarna under Guds vingar, och han rördes till tårar när andra sörjde. Han gick med Guds utomjordiska frid och utgivande kärlek och med korsets bittra allvar. En Gud med barmhärtighet och nåd till alla och envar som vill nåt annat än dö i sin egna synd. En Kung som genom sin muns anda skall förgöra ondskan för gott, som med samma mun prisade Fadern var stund han gick på vår jord. Han slösade ej bort en sekund, av sina dryga trettio år. Han undervisade om GudsRiket, betjänade människor, levde i gemenskap med Fadern och Anden. Låt oss vandra i hans fotspår, omvända till den Kung och Gud som älskar oss till den grad att han ville födas in i våra förhållanden, till våra livsvillkor. Kristi Ande är allt Jesus och Fadern är, känner samma frid, glädje, smärta, sorg, bedrövan. Låt oss öppna våra hjärtan, låta Anden föda oss till nytt liv, ge Gud, Herren: all ära, tillbedjan, kärlek, kraft, tid vi har att ge tills han behagar hämta oss hem!
I kärlek till er alla: Rosie
Anonym
#3. Publicerat 2024-09-20 av Anonym
Jesus blev född människa. Han valde avklä sig sin härlighet.Han var människa och Gud samtidigt. Eftersom han blev Jesus (Ordet blev kött står det i John 1:14 och tog sin boning i bland oss..) Han hade alla känslor som vi har utan att synda. Han var smord med glädjens olja mer än sina med bröder står det i Hebr 1:8- 9 Han var (är) antagligen en glad person och en som stod upp för människors rätt, han tyckte inte om orättvisor.. Vi får ju inte se så mycket av hans personlighet förrän vi ser han komma ut i sin prediko och helandetjänst som ledde fram till korset,döden och uppståndelsen. Som barn var han kanske tom lite busig det tyckte nog Josef och Maria den gången när han försvann och de fann honom i diskussion med de skriftlärda i templet efter mycket letande och oro. Han ville bara vara där Fadern (Gud) var, han menade inget illa. Han ville visa dem något också genom detta att vi behöver umgås m Gud vår far. Efter detta underordnade han sig dem och var lydig i allt. Om han nu var snickare innan sin lite mer än 3 åriga tjänst fanns det ett praktiskt handlag och säkert tålamod för att arbetet skulle bli till belåtenhet, ja långt över förväntan faktiskt. Tänk att få tex en handgjord möbel av Jesus! Han blev arg (han hade god grund för det) och självklart var han omsorgsfull. Han visade barmhärtighet och kände medlidande med folket eftersom de var som "får utan herde" Matt 9:35-36
Rosie
#4. Publicerat 2024-09-21 av Rosie
Hej igen! Ja han var smord med glädjens olja mer än alla andra: han hade sin ständiga källa: himmelska tronens salighet! Den källan var han själv! Den egna saligheten, heligheten, himmelska hemtillhörigheten kan finnas i hjärtan som samtidigt går med sorg över utbredda synden mm. Den finns i var frälst.
Hälsn Rosie
Anonym
#5. Publicerat 2024-09-21 av Anonym
Hebrews 2:18 (Swedish FB15) Genom att han själv har fått lida och blivit frestad kan han hjälpa dem som frestas.

Tänker för att kunna bli frestad så måste det ju finnas en chans till att man kan falla i synd annars så kan man ju inte bli frestad.

Jesus var helt och fullt människa.

Därmed kunde han bli frestad.

Men han valde att inte synda.

På grund av sin kärlek till sin Fader och till oss.

Detta tror jag var nyckel till att han inte syndade, hans unika relation till Fadern. Gud verkade med sin heliga ande på sin son och höll sin son i sin famn redan från Jesus var liten såklart.

Jesus var inte skiljd från Fadern så som vi är.

John 15:9 (Swedish FB15) Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.

Jesus hade ju en unik relation till sin Fader

John 1:18 (Swedish) Ingen har någonsin sett Gud; den enfödde Sonen, som är i Faderns sköte, han har kungjort vad Gud är.

Det måste vara tungt för Jesus att veta vad som låg framför honom att utföra.

Men hans Gud och Fader var med honom hela vägen.
sailias2
#6. Publicerat 2024-10-05 av sailias2

Mild och ödmjuk i hjärtat.

---

Matt 11:29-30

Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat.
Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt.
Huldah
#7. Publicerat 2024-10-14 av Huldah
Ge exempel..

Skriv vad du tänker.
Koppla till Bibelord, eller inte.

Kanske kan vara intressant att se vad andra nämner?

Vet inte om du, som jag, tänkt att det troligen finns mer kring hans personlighet än det som står något om i evangelierna. Men, givetvis är det som står i Bibeln viktigast. Funderingarna kring annat kanske kan vara lite intressanta för oss som hoppas på att få möta honom?

---

Som exempel på personlighet kanske kan nämnas "att ha lätt till skratt". Visst ser du det på dating-sidor?
Så.. skrattar Jesus?
Det står inte att han gjorde det. Men det står heller inte att han inte gjorde det.

? :)
Lukas 6:31
Barajag säger: Önskar er en God Jul o gott nytt år.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden