Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

MalinDeborah
Skapat 2024-09-04 av MalinDeborah, kvinna, 54 år, Skåne län.
Kristen yoga?
Bör kristna utöva yoga? Själv är jag helt emot det, bland annant för att det är en religös handling i en annan religion, men vad tror och tycker ni?

Svar på inlägg

HesaFredrik
#1. Publicerat 2024-09-04 av HesaFredrik
När jag var fanatiskt kristen var svaret ett solkart nej. Men nu när jag har lämnat all form av organiserad religion har jag ett betydligt öppnare och bredare synsätt. Av erfarenhet kan jag säga att man kan inte va kristen och utöva någon djupare form utav Yoga samtidigt.
Det blir som att va nykter alkoholist men ta ett glas ibland. Det får bli antingen eller.

Sen finns det olika typer utav Yoga. Att bara sätta sig ner och rensa sinnet, stänga av alla yttre intryck och varva ner efter en stressig arbetsdag, är också en typ utav Yoga men inte farligt på något sätt. Men det blir lätt att man dras med in i djupare typer utav Yoga och då bör man vara på det klara med vad man ger sig in på. Ens egna tankemönster (dv.s. uppfostran, religiös tillhörighet, tidigare erfarenheter osv.) påverkar ofta det upplevda resultatet. Vad jag menar med det är att, en Muslim ser profeten, en Kristen tror sig se Jesus, en Satanist blir polare med Satan, en som är inne på New Age ser uppstigna mästare osv. osv. Allt justeras till att passa den som utövar meditationen, vilket får mig att bli väldigt misstänksam.

Inom all form av kontakt med okända energier, eller andar om man så vill, finns det en överhängade riskt att komma i kontak med negativa sådana. Är man fast i ett fyrkantigt och statiskt tänkande, vilket man är om man är involverad i organiserad religion, har man en betydligt snävare uppfattning om andevärlden och är mer begränsad i sin kunskap om vilka olika former en negativ energi kan ta.
Det är oerhört lätt att bli bortkollrad av en energi som tar sig en form utav Jesus eller en ängel.

Efter 30+år utav sökande i det andliga, både som Satanist och senare som King James Only fanatiskt kristen och nu som frilansare, kan jag säga att det verkar finnas en andlig konspiration (vågar man ens använda det ordet nu för tiden?) för att förleda oss människor.
Av alla nära döden upplevelser, medium så påstår sig kunna tala med andar och avlidna, kristna som påstår sig tala genom helig ande osv. så finns det inte någon röd tråd. Inte ens inom kristendomen finns det någon röd tråd i de budskap som förmedlas från andesidan.
Denna brist på samstämmighet är ytterst oroväckande. För hade andevärlden haft för avsikt att hjälpa oss människor då hade buskapet varit entydigt. Det hade funnits en röd tråd och ett budskap som varit återkommande. Men så är inte fallet. Inte ens inom kristendomen, vilket är en religion som jag har mångårig erfarenhet utav.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden