Varför det?
Jag antar att du inte studerat Bibeln särskilt väl. Treenigheten är Skriftens huvudlära som delas av alla stora kyrkor och samfund.
I enlighet med missionsbefallningen sker det kristna dopet "i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn", där ordet för namn står i singularis, Matt 28:18-20. En Gud och tre gudomspersoner där Fadern är Gud, Sonen är Gud och Anden är Gud.
Det var detta treeniga gudomsväsende som sade "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika" 1 Mos 1:26.
Så utan tron på en helig treenig Gud kan man inte kallas kristen. Å andra sidan blir ingen kristen av egen kraft, utan det sker ett övernaturligt under varje gång en människa blir en döpt och troende kristen. Lilla katekesen uttrycker det så här:
"Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komma till honom,
utan den helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och bevarat mig i en rätt tro,
såsom han kallar, församlar, upplyser och helgar hela kristenheten på jorden och bevarar henne hos Jesus Kristus i den enda rätta tron."
Vilka översittarfasoner!
Jesus använde aldrig Gudsnamnet, och lärjungarna kände inte till det. Texten måste inte heller förstås som att lärjungarna skulle utföra befallningen i ett specifikt personligt namn. Uttrycket "i någons namn" kan även innebära "representativt". Dvs, att jag gör något i någons namn, innebär att jag gör det i dennes auktoritet.
Är dopformeln är autentisk, uttalas den av Kristus efter hans uppståndelse. Det innebär att han i det läget redan har fått en andlig uppståndelsekropp och därmed blivit en livgivande ande (1 Kor 15:45; 2 Kor 3:17-18). Det är i så fall inte fråga om tre separata personer. 1 Joh 1:3 säger att vår gemenskap är med Fadern och hans Son. Den gemenskapen sker genom Anden, aldrig med Anden. Man kan därför tänka sig översättningen "I Faderns, Sonens, tillika (den) helige andes namn? Det innebär att uppdraget är givet av Fadern och Sonen, där Sonen och Anden är identiska.
Att blanda in 1 Mos 1:26, visar att du själv inte studerat särskilt väl. De flesta kända teologer stöder inte treenighetsdoktrinen på den texten. Bland dessa är Augustinus av Hippo (354–430), Thomas av Aquino (1225–1274), John Calvin (1509–1564), B.B. Warfield (1851–1921) och Wayne Grudem (1948–).
Treenighetsdoktrinen fanns inte formulerad förrän år 381. Det var först i samband med Tredje Konciliet i Toledo, år 589 man beslutade att den som inte trodde på Treenigheten inte kunde uppnå frälsning. Det var naturligtvis endast skrämselpropaganda, i vilken ande du också agerar här. Den som far med lögn och försöker skrämma folk till tro på Treenigheten, som du gör nu, undergräver sin egen frälsning.