Rosie säger: Hej! När vi lever i Kristus har vi ALLT! Förbliv i honom, älskade bröder och systrar! I Kristus finnes friden, glädje, kärleken! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2024-08-24 av Anonym.
Treenigheten
Jag anser att treenihheten är bara flum

Svar på inlägg

Gideon I
#1. Publicerat 2024-08-24 av Gideon I
Varför det?

Jag antar att du inte studerat Bibeln särskilt väl. Treenigheten är Skriftens huvudlära som delas av alla stora kyrkor och samfund.

I enlighet med missionsbefallningen sker det kristna dopet "i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn", där ordet för namn står i singularis, Matt 28:18-20. En Gud och tre gudomspersoner där Fadern är Gud, Sonen är Gud och Anden är Gud.
Det var detta treeniga gudomsväsende som sade "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika" 1 Mos 1:26.

Så utan tron på en helig treenig Gud kan man inte kallas kristen. Å andra sidan blir ingen kristen av egen kraft, utan det sker ett övernaturligt under varje gång en människa blir en döpt och troende kristen. Lilla katekesen uttrycker det så här:

"Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komma till honom,
utan den helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och bevarat mig i en rätt tro,
såsom han kallar, församlar, upplyser och helgar hela kristenheten på jorden och bevarar henne hos Jesus Kristus i den enda rätta tron."
Ragnar
#2. Publicerat 2024-08-25 av Ragnar
Det är helt rätt. Treenigheten är bara flum. Treenigheten är det egentligen ingen som tror på. Det är bara en munnens bekännelse, men som inte bygger på hjärtats tro och övertygelse.
Ragnar
#3. Publicerat 2024-08-25 av Ragnar
Varför det?

Jag antar att du inte studerat Bibeln särskilt väl. Treenigheten är Skriftens huvudlära som delas av alla stora kyrkor och samfund.

I enlighet med missionsbefallningen sker det kristna dopet "i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn", där ordet för namn står i singularis, Matt 28:18-20. En Gud och tre gudomspersoner där Fadern är Gud, Sonen är Gud och Anden är Gud.
Det var detta treeniga gudomsväsende som sade "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika" 1 Mos 1:26.

Så utan tron på en helig treenig Gud kan man inte kallas kristen. Å andra sidan blir ingen kristen av egen kraft, utan det sker ett övernaturligt under varje gång en människa blir en döpt och troende kristen. Lilla katekesen uttrycker det så här:

"Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komma till honom,
utan den helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och bevarat mig i en rätt tro,
såsom han kallar, församlar, upplyser och helgar hela kristenheten på jorden och bevarar henne hos Jesus Kristus i den enda rätta tron."
Vilka översittarfasoner!

Jesus använde aldrig Gudsnamnet, och lärjungarna kände inte till det. Texten måste inte heller förstås som att lärjungarna skulle utföra befallningen i ett specifikt personligt namn. Uttrycket "i någons namn" kan även innebära "representativt". Dvs, att jag gör något i någons namn, innebär att jag gör det i dennes auktoritet.

Är dopformeln är autentisk, uttalas den av Kristus efter hans uppståndelse. Det innebär att han i det läget redan har fått en andlig uppståndelsekropp och därmed blivit en livgivande ande (1 Kor 15:45; 2 Kor 3:17-18). Det är i så fall inte fråga om tre separata personer. 1 Joh 1:3 säger att vår gemenskap är med Fadern och hans Son. Den gemenskapen sker genom Anden, aldrig med Anden. Man kan därför tänka sig översättningen "I Faderns, Sonens, tillika (den) helige andes namn? Det innebär att uppdraget är givet av Fadern och Sonen, där Sonen och Anden är identiska.

Att blanda in 1 Mos 1:26, visar att du själv inte studerat särskilt väl. De flesta kända teologer stöder inte treenighetsdoktrinen på den texten. Bland dessa är Augustinus av Hippo (354–430), Thomas av Aquino (1225–1274), John Calvin (1509–1564), B.B. Warfield (1851–1921) och Wayne Grudem (1948–).

Treenighetsdoktrinen fanns inte formulerad förrän år 381. Det var först i samband med Tredje Konciliet i Toledo, år 589 man beslutade att den som inte trodde på Treenigheten inte kunde uppnå frälsning. Det var naturligtvis endast skrämselpropaganda, i vilken ande du också agerar här. Den som far med lögn och försöker skrämma folk till tro på Treenigheten, som du gör nu, undergräver sin egen frälsning.
Rosie
#4. Publicerat 2024-08-25 av Rosie
Hej! Ja treenigheten är flum. För den som läser Bibeln med sitt egna förstånd bara. Den som läser med Hjälparen: helige Andes ledning kan förstå hur Jesus är Gud, hur Anden är en person. Inte är en människa Herren! Inte ger Gud sån ära till en människa! Inte tillber man en människa, har bara människa som frälsare! Nej nej förskräckliga tanke, handling som leder till fritt fall nedåt! BARA Gud ska vi tillbe! Bed om öppnade ögon, andliga ögon, se sanningen, finns i hjärtats innersta rum hos den som är född på nytt, ny skapelse i Kristus Jesus, vår Herre och Gud! Livsviktiga insikter: vem tillhör vi, och tillber? Människa eller Gud? Falsk eller äkta Jesus? Bara äkta Jesus kan frälsa! Falska jesusar och deras sk apostlar, lärjungar mm lurar bort människor från kristendomen! Men salig den som finner den äkte Kristus Jesus, blir ny skapelse, Guds barn, frälst till evigt liv med treenige Guden!
Hälsn Rosie
Ragnar
#5. Publicerat 2024-08-25 av Ragnar
Hej! Ja treenigheten är flum. För den som läser Bibeln med sitt egna förstånd bara. Den som läser med Hjälparen: helige Andes ledning kan förstå hur Jesus är Gud, hur Anden är en person. Inte är en människa Herren! Inte ger Gud sån ära till en människa! Inte tillber man en människa, har bara människa som frälsare! Nej nej förskräckliga tanke, handling som leder till fritt fall nedåt! BARA Gud ska vi tillbe! Bed om öppnade ögon, andliga ögon, se sanningen, finns i hjärtats innersta rum hos den som är född på nytt, ny skapelse i Kristus Jesus, vår Herre och Gud! Livsviktiga insikter: vem tillhör vi, och tillber? Människa eller Gud? Falsk eller äkta Jesus? Bara äkta Jesus kan frälsa! Falska jesusar och deras sk apostlar, lärjungar mm lurar bort människor från kristendomen! Men salig den som finner den äkte Kristus Jesus, blir ny skapelse, Guds barn, frälst till evigt liv med treenige Guden!
Hälsn Rosie
Om man inte tror på Treenigheten är man väl inte frälst, enligt dig? Och då har man ju inte den Helige Ande, eller hur? Har man inte den helige Ande kan man därför inte tro på Treenigheten. Det innebär att den som är Treenighetstroende och har den helige Ande, aldrig kan missförstå Skriften. Ändå är du och många andra Treenightstroende oense om en uppsjö ämnen som inte rör Treenigheten eller Jesu gudom. Hur förklarar du det?

Kan du förklara för mig hur Gud genom Andens uppenbarelse övertygat dig om Treenighetens riktighet?
Gideon I
#6. Publicerat 2024-08-25 av Gideon I
Det är helt rätt. Treenigheten är bara flum. Treenigheten är det egentligen ingen som tror på. Det är bara en munnens bekännelse, men som inte bygger på hjärtats tro och övertygelse.
Det stämmer inte. Jag har inga problem med att tro på treenigheten och att Jesus är både människa och Gud, var absolut nödvändigt för att han skulle vara vår Frälsare. Anden i sin tur utgår enligt Skriften från både Fadern och Sonen och beskrivs samt agerar likväl som en gudomsperson, skild från Fadern och Sonen.

Däremot kan treenighetsläran vara svår att förstå för det mänskliga förnuftet, och det är därför lätt gjort att köra i diket. Du är inte ensam om den erfarenheten utan delar den även med jehovas vittnen, otroende judar och turken. Det är därför betydligt bättre enligt min mening, att först och främst läsa Skriften i personligt frälsningssyfte.

Hur ska man förstå treenigheten? - Apologia
Ragnar
#7. Publicerat 2024-08-25 av Ragnar
1. "...att Jesus är både människa och Gud, var absolut nödvändigt för att han skulle vara vår Frälsare."

2. "...kan treenighetsläran vara svår att förstå för det mänskliga förnuftet..."
1. Var i Skriften ser du det?

2. Finns det andra områden vår tro vilar på, borsett från Treenighetsdoktrinen, som är svårt för vårt förnuft att greppa?

3. Du anser ju att Jesus är evigt född. Vill du förklara det konceptet, och hur det är möjligt?
Rosie
#8. Publicerat 2024-08-25 av Rosie
Hej igen! Nejvisst det är inga problem att tro på treenigheten, Jesus som Gud och människa! Söker man frälsning måste man ta reda på vem man tror är frälsaren, vem är han, var kommer han ifrån, vad har han gjort osv mm. Vill man ha människa bara som frälsare: då söker man det! Vill man söka ängel: väljer man det! Väljer man Gud som frälsare: söker man Kristus Jesus! Äkte sonen kom ned från himmelen, läser man i Guds ord: Bibeln. Han var med vid alltings skapande, helige Anden med! Man ger sitt liv till Kristus Jesus, böjer knä för Gud, tillber Gud, blir förvandlad till ny skapelse! Det kan bara Gud göra! Öppnade ögon och Hjälparen leder i livet, bibelläsningen, bönen, så man förstår djupheterna, även treenigheten djup: allt faller på plats! Oh vilka underbara hemligheter som finnes i Kristus Jesus: skapelsen, korset, Kristi kropp, eviga livet, Andens gåvor! Den som med ödmjukt hjärta söker ledning av Hjälparen Kristi Ande, vet sin egna förståndsbegränsning, lagt av sig egna farisehögmodet, ja den kan höra Andens röst och ledning! Där egna förståndet, förnuftet råder, högmodet, prestigen, köttet ja där ej Hjälparen leder kan ej djupheterna synas, finnas. De finnes bara genom Hjälparens ledning, ses med andliga ögonen. Visst kan man läsa Bibeln som en historiefaktabok eller religionsundervisningslitteraturbok utan frälsningen, det går utmärkt. Kanske räknar man ut nåt, lägger ihop nåt, förstår nåt, men ej det man ser, vet som frälst. Men det räcker ej att ha tagit emot frälsningen en gång heller nej man måste fortsätta LEVA i Kristus, i gemenskapen med Gud, genom Kristis, i Anden! Inte kan man ha gemenskap med människas eller ängels ande från himmelen, leva i nån människa, ängel som frälsare nej nej! Man kan försöka tillbe ängel, människa dygnet runt: hjälper inget alls, tvärtom, det visar vem man tillhör, gett sin själ till: en människa, en ängel! Frälsaren är HERREN GUD! All ära tillhör BARA GUD! Halleluja för Guds vishet, en dårskap för de som tror sig vara smarta i världen!
Hälsn Rosie
Huldah
#9. Publicerat 2024-08-25 av Huldah
Det har jag alltid trott. Den är inte ens bibelenlig!
Judarna o muslimerna som härstammade från Abraham trodde på en ende sann gud.
1sta budordet löd: du ska inga andra gudar ha...
Jesus själv sade: min Fader är större än jag..
Den helige anden är inte ens en pers... utan en ande...
Roffe
#10. Publicerat 2024-08-26 av Roffe

6[Vers 6–11 innehåller några ovanliga grekiska ord och har en poetisk form som liknar en sång. Detta är antagligen en tidig kristen hymn eller dikt som Paulus citerar, liknande exempel finns i 1 Tim 3:16 och 2 Tim 2:11–13.]

Han som var till (existerade; preexisterade) i Guds gestalt [iklädd Guds väsen – hade Guds hela fullhet, se Joh 12:41; Jes 6:1],
men inte räknade det som en trofé (ett segerbyte; en skatt att gripa tag i och hålla fast vid) att vara jämlik Gud,

7utan [istället] tömde sig själv [avsade sig alla sina privilegier]
när han antog (villigt tog/mottog) en tjänares (en slavs, en livegens) gestalt,
då han blev till i människors likhet. [Här finns det kiastiska centrumet i vers 7–8.]
Och sedan han till det yttre blev som (befanns vara) en människa,
8ödmjukade (böjde) han sig och (när han) blev lydig intill (ända till) döden – ja, döden på ett kors.

Fil.2:
Rosie säger: Hej! När vi lever i Kristus har vi ALLT! Förbliv i honom, älskade bröder och systrar! I Kristus finnes friden, glädje, kärleken! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden