Stefan A säger: ~ Jesus hade ingen bibel och ville visa oss att inget ska stå mellan Gud och människan ~
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2024-08-01 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
.. innan Människosonen kommer.
Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: "Gå inte bort till hedningarnas område eller in i någon samarisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren av Israels hus. Där ni går fram ska ni predika: Himmelriket är nära. (Matt 10:5-7)

...

Och när man förföljer er i en stad, så fly till en annan. Jag säger er sanningen: Ni hinner inte igenom Israels städer innan Människosonen kommer. (Matt 10:23)

....

Svar på inlägg

Vingen
#1. Publicerat 2024-08-02 av Vingen
Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: "Gå inte bort till hedningarnas område eller in i någon samarisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren av Israels hus. Där ni går fram ska ni predika: Himmelriket är nära. (Matt 10:5-7)

...

Och när man förföljer er i en stad, så fly till en annan. Jag säger er sanningen: Ni hinner inte igenom Israels städer innan Människosonen kommer. (Matt 10:23)

....
Hej Sailias2,

Hur tolkar du dessa verser?
sailias2
#2. Publicerat 2024-08-04 av sailias2
Visst verkar de verserna sticka ut lite? Och när man googlar ser man att det finns olika tolkningar, men kanske ingen självklar "vinnare". Jag har inte studerat dem. Vad tänker du själv Vingen? :) Kanske är vi överens om att Människosonen inte har kommit än? Och kanske också att.. det förhoppningsvis inte är så långt kvar. :) Det räcker i så fall långt! :)

Jag tänker att Jesus i Matt 10 kanske talar om hela den kommande evangelisationshistorien med fokus på de Jesustroende judarnas roll.

Lärjungarna skulle gå till de förlorade fåren av Israels hus.

Vi kanske också ska ha med, i linje med det, att Jesus sa "Jag är inte sänd till andra än de förlorade fåren av Israels hus." (Matt 15:24)

Jag tänker att de Jesustroende judarna idag har svåra problem att evangelisera för sina icke Jesustroende judiska bröder, även om de mänskligt att döma har större möjligheter än hednakristna med tanke på kyrkans förföljelse av judar under historien. I vilket fall, evangelisationen splittrar familjer. (som han också säger i t ex Matt 10:21)

Det står att de inte skall hinna igenom Israels städer, innan Människosonen kommer. "Israels städer" har ju återuppstått många av dem efter 1948. Innan fanns det i varje fall i världens ögon inte några Israels städer under lång tid. Men nu finns de igen och kan så sett evangeliseras igen. (det kanske kan vara en intressant notering för de som tänker ersättningsteologiskt och inte ser dagens Israel som Israel)

Sen tror jag att det är en poäng att de Inte skall hinna igenom Israels städer. En poäng att Jesus Inte skall uppenbaras för folket som helhet genom evangelisation - Utan att det är Jesus själv som skall uppenbara sig för dem när han kommer, personligen ansikte mot ansikte. Slöjan och täckelset tas bort. Det blir stort!!!

Man kan eventuellt se en parallell med Josef. Och komma ihåg att det var Josef själv som uppenbarade sig för sina bröder i Egypten. Under mycket gråt dessutom. Och det var/är en God gråt. Den är helt underbar.

DET, är inte en falsk Messias, en av de som skulle komma - och inte heller den slutliga anti-krist - För han vinner de sina utan den gråten, tror jag...."Se till att ingen bedrar er". (Matt 24:4..)

Då kunde Josef inte behärska sig längre inför alla som stod omkring honom. Han ropade: "Gå ut härifrån allihop!" Ingen fick stanna inne hos Josef när han gav sig till känna för sina bröder. (1 Mos 45:1..)
sailias2
#3. Publicerat 2024-08-04 av sailias2
Jesu tal här, om det är en profetia för den kommande evangelisationshistorien, påminner mig svagt om skapelseberättelsen som ges som två berättelser, på olika sätt, den andra med mer detaljer. Jag tänker på att Jesu tal fortsätter efter 'avslutet' - "innan Människosonen kommer." och fortsätter kapitlet ut. Jag tänker att frälsningsverket ingår i skapelsen, och det är kanske inte klart förrän den sjätte skapelsedagen är fullbordad och vi går in i den sjunde dagens vila och frid.

Himmelriket, likt senapskornet som sås inom oss osynligt, gror och växer. Och en vacker dag, en sällsynt vacker dag, uppfyller det hela jorden.

Tillkomme ditt rike;
ske din vilja,
såsom i himmelen,
så ock på Jorden.

Din vilja, Hela Din vilja, och Inget annat än Din vilja!
Snart.. Gode Gud.

---

Ja det finns som vanligt fler tankar, och jag ser inte allt klart och hör inte allt tydligt. (Det tar ju emot att säga att jag är blind.. :/ men utan Gud ser jag inget.)

Jag ber att åtminstone något av det jag säger/skriver skall få vara till Din Glädje, och till Dina Barns Glädje.

(Ni - Pröva allt..)
Anonym
#4. Publicerat 2024-08-04 av Anonym

...

....
Inflikar lite angående något som egentligen inte har exakt med tråden att göra men lite åt det hållet.
Jag drömde för några nätter sedan en dröm som jag kortfattat beskriver. Det bultade kraftigt på dörren och där stod någon som sa att vi måste ge mer till mission. Det var ett angeläget budskap inför att Jesus snart kommer tillbaka.
sailias2
#5. Publicerat 2024-08-05 av sailias2
Inflikar lite angående något som egentligen inte har exakt med tråden att göra men lite åt det hållet.
Jag drömde för några nätter sedan en dröm som jag kortfattat beskriver. Det bultade kraftigt på dörren och där stod någon som sa att vi måste ge mer till mission. Det var ett angeläget budskap inför att Jesus snart kommer tillbaka.
Utan att ha läst detta, fick jag idag ge något till just Jesustroende judar som sprider evangeliet i Israel. Och det var ett tag sedan sist för min del.

Jag vill verkligen inte låta hela världen veta vad min lilla högra hand gör. Jag är klart tveksam till att skriva detta. (Jag förlorar ju all belöning I himlen.. :)) Det var ingen stor summa skall jag tillägga.

Men Guds timing...

Jag förstår om somliga tror att detta är snack, eller har sina andra naturliga förklaringar.
Må så vara. Gud älskar en glad givare :)

ps. Kanske att "Måste" är på bogen "Önskas" med stort 'Ö'? - och en Glad Nåd att få ge det som hjärtat vill :)
Anonym
#6. Publicerat 2024-08-05 av Anonym
Utan att ha läst detta, fick jag idag ge något till just Jesustroende judar som sprider evangeliet i Israel. Och det var ett tag sedan sist för min del.

Jag vill verkligen inte låta hela världen veta vad min lilla högra hand gör. Jag är klart tveksam till att skriva detta. (Jag förlorar ju all belöning I himlen.. :)) Det var ingen stor summa skall jag tillägga.

Men Guds timing...

Jag förstår om somliga tror att detta är snack, eller har sina andra naturliga förklaringar.
Må så vara. Gud älskar en glad givare :)

ps. Kanske att "Måste" är på bogen "Önskas" med stort 'Ö'? - och en Glad Nåd att få ge det som hjärtat vill :)
Vad spännande!
Jag tror det är väldigt viktigt....
Jag upplevde i drömmen att det var mer än bara en önskan, mer en slags förväntan....en angelägen påminnelse om varför och att det behöver göras nu eftersom han bultade så kraftigt på dörren.
Inget ska vara av tvång utan bara av glädje.
Ragnar
#7. Publicerat 2024-08-05 av Ragnar
Jag tror att Jesus i Matteus sände lärjungarna framför sig, såsom i Lukas, på det sätt att han ämnade komma efter dem, där deras verk var ett förberedelseverk för Jesu tjänst. (Jfr Matt 10:5-7, Luk 10:1). Att han sänder dem framför sig indikerar starkt att han själv ämnar komma efter. I Matteus kommer lärjungarna därför inte tillbaka till den ursprungsplats varifrån de sändes, vilket annars är intrycket i Lukas, även om det inte nödvändigtvis behöver vara så. Det kan vara så att han så småningom ansluter, men att de samlas hos honom på en plats vilket inte är urpsungsplatsen för utsändandet. Därav menar han att de inte ska hinna till alla Israels städer förrän Människosonen ansluter till dem (Jfr Matt 10:23). Att Kristus här skulle syfta på sin andra tillkommelse är mycket långsökt. Lärjungarna kände inte till någon lära där Messias skulle försvinna från jorden för att sedan komma tillbaka. De kände stark oro när de till slut förstod att han skulle lämna dem (Jfr Joh 14:3-5). Inte förrän efter uppståndelsen, när han ägnat 40 dagar med dem för att tala om Guds rike, börjar de förstå. Människsonen var den vanligaste benämningen Jesus använde om sig själv, och talade därmed om sig själv ofta i tredje person.
sailias2
#8. Publicerat 2024-08-06 av sailias2
Tack Ragnar - Bra med prövning. Du har rätt och det är mer rakt på skeendet där och då som lärjungarna borde uppfattat det.

Jag tänker också att Bibelordet, och det Jesus säger och gör, kan ha flera betydelser, för olika personer och/eller olika tider. (Levande) Betydelser som inte är motstridiga, men ibland kompletterande.

När jag alltså nyligen läste Matt 10 igen så kom den tanken som jag sedan fick skriva om. Den kom tillbaka mer än en gång. Vad den betyder för andra vet jag inte (ändring 240806) Vad den skulle kunna betyda för andra visste jag inte - men jag fick i tro göra något.
Ragnar
#9. Publicerat 2024-08-06 av Ragnar
Tack Ragnar - Bra med prövning. Du har rätt och det är mer rakt på skeendet där och då som lärjungarna borde uppfattat det.

Jag tänker också att Bibelordet, och det Jesus säger och gör, kan ha flera betydelser, för olika personer och/eller olika tider. (Levande) Betydelser som inte är motstridiga, men ibland kompletterande.

När jag alltså nyligen läste Matt 10 igen så kom den tanken som jag sedan fick skriva om. Den kom tillbaka mer än en gång. Vad den betyder för andra vet jag inte - men jag fick i tro göra något.
Min bibelsyn är att var och ett av Bibelns olika budskap, endast har en specifik betydelse. Den här berättelsen är hämtad från Jesu interaktion med sina lärjungar, och budskapet är riktat till dem, inte till oss. Dvs, Bibelns olika brev och böcker är skrivna för oss, men inte till oss. Men låt oss för argumentets skull anta att budskapet är dubbelbottnat. Det skulle i så fall innebära att Jesu andra tillkommelse skulle avbrutit lärjungarnas mission, och måste därmed ägt rum redan innan korset. Och vad vore i så fall vitsen med den första betydelsen - den jag förespråkar? Den typen av mystifierad bibelsyn är inget jag kan försonas med. Guds ord är inte "levande" i den meningen, dvs "lever inte sitt eget liv", om du så vill.
sailias2
#10. Publicerat 2024-08-06 av sailias2
Ragnar, Jag tycker inte om debatt. Antagligen för att jag är långsam och allmänt urusel på det. (men du är grym :) Men det finns också det här med att debatt så lätt hamnar i prestige. Särskilt när det är offentligt samtal. (jag är ännu inte helt befriad från prestige..) Men - Jag tror/hoppas du inte tänker i termer av debatt just nu.

Jag uttrycker mig inte alltid perfekt. Jag tänker att din tanke om att de fick gå som ett förberedelseverk för Jesus där och då är rimlig. Sen tänker jag att det finns mer av det, dvs en förberedelse genom hela evangelisationshistorien.

Matt 10:22 "Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet ska bli frälst."

Det får mig att tänka på slutet med Människosonens slutliga ankomst. (den andra, som man oftast säger)

Men om Jesus också lovade dem att bli frälsta om de höll ut i sin förberedelse för Honom där och då - då blev väl Judas frälst när de sågs efteråt så att säga, och innan han förrådde Jesus.

Jag har tänkt att Judas möjligen fortfarande kan bli frälst, han ångrade sig i varje fall. Jag tror också att "Judarna" som en grupp, eller ett folk beroende på hur man tänker, som lät döda Jesus, kommer bli frälsta "om de inte blir kvar i sin otro".

Rom 11:23 Men även de andra kommer att ympas in ifall de inte blir kvar i sin otro, för Gud har makt att ympa in dem igen.

Och om nu Judas är frälst eller blir frälst till slut. Så, hur mycket kommer han inte att älska..
Och Judafolket/Israel..

Det blev faktiskt intressant att få borra i "där och då" tycker jag.

Vi behöver inte ha exakt samma synvinkel här och nu.
Eller kanske ens Sen.. Vore trist om vi inte hade något att prata om och komplettera varandra med, "som grenar på trädet".
Stefan A säger: ~ Jesus hade ingen bibel och ville visa oss att inget ska stå mellan Gud och människan ~
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden