Tack Ragnar - Bra med prövning. Du har rätt och det är mer rakt på skeendet där och då som lärjungarna borde uppfattat det.
Jag tänker också att Bibelordet, och det Jesus säger och gör, kan ha flera betydelser, för olika personer och/eller olika tider. (Levande) Betydelser som inte är motstridiga, men ibland kompletterande.
När jag alltså nyligen läste Matt 10 igen så kom den tanken som jag sedan fick skriva om. Den kom tillbaka mer än en gång. Vad den betyder för andra vet jag inte - men jag fick i tro göra något.
Min bibelsyn är att var och ett av Bibelns olika budskap, endast har en specifik betydelse. Den här berättelsen är hämtad från Jesu interaktion med sina lärjungar, och budskapet är riktat till dem, inte till oss. Dvs, Bibelns olika brev och böcker är skrivna för oss, men inte till oss. Men låt oss för argumentets skull anta att budskapet är dubbelbottnat. Det skulle i så fall innebära att Jesu andra tillkommelse skulle avbrutit lärjungarnas mission, och måste därmed ägt rum redan innan korset. Och vad vore i så fall vitsen med den första betydelsen - den jag förespråkar? Den typen av mystifierad bibelsyn är inget jag kan försonas med. Guds ord är inte "levande" i den meningen, dvs "lever inte sitt eget liv", om du så vill.