Stefan A säger: ~ Jesus hade ingen bibel och ville visa oss att inget ska stå mellan Gud och människan ~
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2024-07-28 av Anonym.
Nöden
År 1951 ändrades en lag om tillhörigheten i en församling. På 50 talet fanns även en ateist som var verksam mot en tro på Gud.
Det har gått en mansålder nu. Sannerligen mycket har hänt. Då var vi ett homogent kristet land och nu 70 år senare är vi det inte.
Vi är varken homogena eller kristen nation. Möjligen är Estland mer sekulariserad än Sverige. Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Har vi bjudit in andra gudar i landet? Är vår nationen välsignad? Hur går det med väckelsen? Vilka tar över när våra äldste dör undan? Vill nog påstå att läget för den kristna kyrkan i Sverige är katastrofalt. Hur kommer våra utlakade församlingar klara framtiden? Den kan vara 150 år gammal men kommer församlingen finnas kvar år 2030? Hur är det med Andens gåvor i er egen församling? Kan den som söker Gud eller Guds frid finna den hos er församling? Det talas om väckelse. Men finns det en nöd om upprättade församlingar eller en andlig nöd som handlar om väckelse? Jag börjar faktiskt känna en nöd och den är nog inte obefogad.

Svar på inlägg

Kapten
#1. Publicerat 2024-07-28 av Kapten
Vem var ateisten, bara en? Idag är de i stor majoritet, i Malmö regerar islam, och nu när andra länder i Europa tröttnat och börjat förbjuda "palestinska" flaggor väcker det nyfikenhet på om Sverige kommer att göra detsamma. Och när Sydsvenskan avslöjar att palestinademonstranterna som ropar om "fred" i palestina samtidigt på arabiska skriker om mer krig och död så går vilda folkhopar och demonstrerar utanför reporterns hem mot avslöjandena. Mycket har hänt sedan 50-talet. Sverige har kastatt sig in i EU, Nato, avkriminaliserat homofili och kriminaliserat uttryck mot det, folkhemmet är borta, minderåriga mördar varandra, covid var ett genrep inför vedermödan, ja ni vet. Men så är det, det sägs vara som mörkast före gryningen, och ska tydligen mörkna innan ljuset vid vår gryning ska bryta fram med helande med hast med den ankommande Fredsfursten.
Gideon I
#2. Publicerat 2024-07-28 av Gideon I
Jag kommer att tänka på Ingemar Hedenius tror jag han hette som kritiserade kristendomen. Hedenius är dock död.men Gud lever.

Ja, det är Antikrists ankomst som förbereds genom att främja satanismen, förstöra människor och nationer. Massmedia styrs av samma andemakt som ligger bakom sions vises protokoll. Den andemakten styr även de ogudaktiga politikerna som förstör Sverige. Antikrist kommer när det är som mörkast, men då gryr även dagen då Herren kommer för att hålla dom.
Rosie
#3. Publicerat 2024-07-28 av Rosie
Hej! Nöden måste börja med oss själva, med varje individuellt frälst, man ser sin egna synd i köttets gärningar och vill bli överlåten till Herren Kristus Jesus på alla områden i livet för bara genom att leva och göra gärningar i Kristus räknas man som rättfärdig, för HAN är rättfärdig! När Kristus Jesus släpps fram i människan kan hon börja känna JESUS NÖD för människor! Den finns alltid hos Jesus! Känner man ingen nöd: man har svalnat, blivit ljummen, kärleken kallnat, världen påverkat sinnena. Vi är kallade att BE för de som förföljer de frälsta och hatar de frälsta och Gud! Älska och be! Jag hittar inget om nån väckelse i sista tiden, bara att avfallet ska komma och kärleken kallna mellan människor och mellan bröderna. Vi kan ändå be om omvändelse och frälsning och öppnade andliga ögon! Men Sveriges församlingar har en stor synd säger Gud: APATI! Omvändelse måste först ske i ande, i hjärta! I församlingarna!
Hälsn Rosie
Ragnar
#4. Publicerat 2024-07-28 av Ragnar
År 1951 ändrades en lag om tillhörigheten i en församling. På 50 talet fanns även en ateist som var verksam mot en tro på Gud.
Det har gått en mansålder nu. Sannerligen mycket har hänt. Då var vi ett homogent kristet land och nu 70 år senare är vi det inte.
Vi är varken homogena eller kristen nation. Möjligen är Estland mer sekulariserad än Sverige. Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Har vi bjudit in andra gudar i landet? Är vår nationen välsignad? Hur går det med väckelsen? Vilka tar över när våra äldste dör undan? Vill nog påstå att läget för den kristna kyrkan i Sverige är katastrofalt. Hur kommer våra utlakade församlingar klara framtiden? Den kan vara 150 år gammal men kommer församlingen finnas kvar år 2030? Hur är det med Andens gåvor i er egen församling? Kan den som söker Gud eller Guds frid finna den hos er församling? Det talas om väckelse. Men finns det en nöd om upprättade församlingar eller en andlig nöd som handlar om väckelse? Jag börjar faktiskt känna en nöd och den är nog inte obefogad.
Den värsta avguden är Jaget och självtillbedjan. Alla andra sk avgudar är perfifera och underordnade i sammanhanget. Vår nation är inte mer välsignad än i meningen att Gud låter solen gå upp över både onda och goda.

När det gäller den sk "Väckelsen" många tycks vänta på, är den endast ett fantasifoster. Just en önskan om att en väckelse i form av ett profetiskt löfte, som friktionsfritt kommer från Gud, oavsett, är lögn och en del av Jagets avgud. Martyrernas blod är Guds rikes säd. Vad jag menar är att Guds rike kommer inte ha någon framgång i Sverige förrän blod flyter.

När det gäller oron över hur det kommer att gå för nuvarande och kommande generation, kan du släppa den. Gud vet precis vilka han har i åtanke och vem han kallar. Han är i full kontroll. Min bedömning (inte dom) är att väldigt många troende och sk "andliga ledare" kommer att straffas med evig död, med mindre de vänder om, då traditionella samfund redan idag fullständigt saknar relevans. Det är därför bra att de försvinner. Det gäller alla som med berått mod går emot Guds vilja, för att behaga folket.

Andens gåvor är heller inget du behöver bekymra dig om. Det troende idag behöver fundera över är i vilken grad och på vilket sätt vi uppfyller kärleksbudet: Älska Herren av hela ditt hjärta och din nästa som dig själv". HERRENs närvaro och manifestation kommer som ett resultat.

Fel fokus! Gud är inget man finner i en fösamling. Honon erfar man i bönekammaren, och tar med sig till kyrkan.
Rosie
#5. Publicerat 2024-07-28 av Rosie
Hej igen! Kyrkoförsamlingarna anpassar sig mer och mer till världen: en stor sorg är det! Med stolthet och högmod står man upp för anpassade budskap fjärran från gamla väckelsepredikanternas brinnande radikala budskap om synd, omvändelse, evig dom eller frälsning! Nu är tolerans, mänskliga rättigheter, inkludering, motverka diskriminering inbakad i teologin: man anpassar Bibeln efter världens ande och tidsandan! Ska nån bli väckt överhuvudtaget MÅSTE det ske först I FÖRSAMLINGEN! Den kan inte kallna och avfalla, bli ljummen och apatisk, sekulariseras eller blandas med andra religioner! Men det kommer icke gå att backa tillbaka i världsanpassade kyrkorna, utan i stället: vänd om, börja om och gör rätt! Herren Kristus Jesus är helig och rättfärdig, Guds ord och vilja är heligt och rättfärdigt! Det anpassas inte, görs inte om för folkens skull! Jesus sa: Tro INTE jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har INTE kommit för att sända fred, utan svärd. Jag har kommit för att SKILJA en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och var och en får sin familj till fiender, och den SOM ÄLSKAR far eller mor MER ÄN MIG ÄR INTE VÄRDIG MIG. Den som INTE TAR SITT KORS OCH FÖLJER MIG ÄR INTE VÄRDIG MIG. Den som finner sitt liv SKA MISTA DET, och den som MISTER SITT LIV FÖR MIN SKULL SKA FINNA DET. Matt 10. Guds ord är skarpare än ett tveeggat svärd! Följ Kristus Jesus och Guds heliga ord oavsett vad det kostar dig här, segerlönen är den högsta och saligaste: frälsning och evigt liv hos Gud!
Hälsn Rosie
Roffe
#6. Publicerat 2024-07-29 av Roffe
Sverige står inför ruinens brant. Vad är det som har hänt? Och finns det hopp för vårt land?

Finns det hopp för Sverige? | Josef Löwdin | "Sådant folk, sådana präster"

https://www.youtube.com/watch?v=CtqshtprA0g
Rosie
#7. Publicerat 2024-07-29 av Rosie
Hej igen! En av de största avgudarna i modern tid är: intellektet, när människan sätter sitt egna intellekt högre än Guds Andes ord och ledning och följer intellektet i stället för Guds ord och Ande! Då kommer avfallet, ty dyrkan visar sig i att intellektet får råda, lyftas upp, styra, värdera, leda och ja älskas och hyllas. Intellektet är idel mänskligt kött och det kan fungera på bara mänsklig nivå utan Guds Ande. Det är i stället Herren Kristus Jesus och Guds heliga ord som ska råda, lyftas upp, styra, värdera, leda och älskas och hyllas! Allt genom helig Ande! Styr intellektet och köttet församlingarna och ledarna slutar det i avfall. Pröva allt med Guds heliga ord och Andens ledning!
Hälsn Rosie
Vingen
#8. Publicerat 2024-07-29 av Vingen

Klippt.

Andens gåvor är heller inget du behöver bekymra dig om. Det troende idag behöver fundera över är i vilken grad och på vilket sätt vi uppfyller kärleksbudet: Älska Herren av hela ditt hjärta och din nästa som dig själv". HERRENs närvaro och manifestation kommer som ett resultat.

Fel fokus! Gud är inget man finner i en fösamling. Honon erfar man i bönekammaren, och tar med sig till kyrkan.
Jag ser något viktigt i Ragnars ord här ovan, han visar grunden, själva fröet som sedan kan växa i rätt jordmån.

Vi talar om Sverige, landet, och församlingarna, och ropar ut: Be för Sverige, Be för församlingen och dess ledare, ok...börjar vi inte i fel ände då? Är det resultatet av synden (vår synd) vi ska be för eller är det något annat? Möjligen, kanske, är det orsaken till resultatet vi ska bedja för i Jesu namn.

Här visar Ragnar orsaken till synden, inte resultatet. Att älska Gud mer än allting annat leder till kärleken till nästan, att bedja i sin kammare och umgås med Gud varje dag, leder till att Gud och hans gåvor uppenbaras genom den bedjande.
Det är grunden till ett välsignat Sverige, till en välsignad församling - som ÄR människor - till välsignade ledare.
Orsaken till resultatet, ett syndfullt land, församling, ledare, är avståndet till Gud i våra- varje enskild person - kristna liv.

Vidare, Se dig omkring, är dina släktingar frälsta, dina barn, dina barnbarn, är familjen frälst? Om Nej, Be då inte för Sverige och församlingen med dess ledare utan be i din kammare för din familj, be som änkan, slå på dörren och ge dig inte, för du skall prioritera din egen familj före allt annat säger Bibeln. "Om någon inte tar hand om sina närmaste, särskilt sin egen familj, så har han förnekat sin tro och är värre än den som inte tror" 1 Tit. 5:8
Detta gäller inte enbart det materiella, utan i allra främsta grad det andliga. En frälst familj ger ringar på vattnet.
Därför: Börja inte be att Gud förändrar resultatet, en syndfull värld, utan börja i din bönekammare, som Ragnar skriver, där DU förändras, utifrån din gemenskap med Gud i bönen och Ordet kommer resten. Ja Gud kommer då med sina gåvor och Anden visar genom dig vad Gud vill.

Sammanfattningsvis: Titta inte på världen, resultatet, och be över det, nej börja från grunden och bygg den rätt, på bönen, på Guds ord, Gå in i din bönekammare idag och umgås med vår Fader. Och resultatet blir det Gud vill.
Rosie
#9. Publicerat 2024-07-29 av Rosie
Hej igen alla! Lyssna på: Finns det hopp för Sverige? Oh så viktig undervisning! Jes 2: Sätt inte ditt hopp till en människa, som inte är mer än sin andedräkt! Från undervisningen. Nej hoppet finns endast i Kristus Jesus, vår Herre och vår Gud! Jes 31: Ve dem som far till Egypten för att få hjälp! Nej vi måste i stället först och mest söka hjälpen hos GUD, han är experten, vad säger han i sitt ord? När ska vi vända oss till Herren för hjälp, hjälp på ALLA områden? Hos 4: Hör Herrens ord, för Herren går tillrätta med dem som bor i landet, för det finns ingen sanning och ingen kärlek och ingen kunskap om Gud I landet. De svär och ljuger, mördar och stjäl och är otrogna. De brukar våld och blodsdåd följer på blodsdåd. Därför sörjer landet och allt som lever där tynar bort, både markens djur och himlens fåglar och havets fiskar försvinner. Ingen ska anklaga eller gå tillrätta med någon annan. Ditt folk liknar dem som anklagar en präst. Du ska komma på fall om dagen, även profeten ska komma på fall tillsammans med dig om natten. Också din mor ska jag förgöra. MITT FOLK GÅR UNDER av BRIST PÅ KUNSKAP. Eftersom DU HAR FÖRKASTAT kunskap ska jag förkasta dig från att vara min präst. Du GLÖMDE DIN GUDS UNDERVISNING, därför ska också jag glömma dina barn. Ju fler de blev, desto mer syndade de mot mig. Jag ska förvandla deras ära till skam. De lever av MITT FOLKS SYND och längtar efter folkets missgärning. Därför ska det gå prästen och folket lika. Jag ska straffa dem för deras vägar och ge dem för deras gärningar. De ska äta men inte bli mätta, begå otukt men inte föröka sig, för de har slutat hålla sig till Herren. Otukt och vin, gammalt eller nytt, tar bort förståndet. Mitt folk frågar sin avgudabild av trä och hämtar svar från sin stav, för en OTUKTSANDE har VILSELETT dem så att de begår otukt och ÖVERGER SIN GUD.
Ja lyssna vidare själva på undervisningen: Finns det hopp för Sverige?
Hälsn Rosie
Anonym
#10. Publicerat 2024-07-29 av Anonym
Kan en nation ens vara kristen? Det är man väl i hjärtat? Vila på kristen kultur köper jag, men äkta kristet?
Stefan A säger: ~ Jesus hade ingen bibel och ville visa oss att inget ska stå mellan Gud och människan ~
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden