Zoe2022 säger: Alltid ödmjuka och milda. Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek. Efesierbrevet 4:2.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Sebastian
Skapat 2024-06-29 av Sebastian, man, 66 år, Stockholms län.
Pride
Pride är enligt min mening en jätteviktig festival.Människor har kämpat hårt för att vi har kommit så här långt här hemma i Sverige. Alla ska vara jämställda.Inga religiösa grupper som ska styra och ställa och döma Framförallt inte använda bibeln.Alla har rätt att leva sitt eget liv.Svenska kyrkan är ett föredöme.Många andra församlingar smutsar ner sig själva och sin bibel i och med att de förtrycker människor p.g.a deras könstillhörighet.

Pride är något som firas i hela europa.Då har många kristna församlingar tid och ork med att står på gator och torg och predika.
Men.....När det gäller heterosexuella så är allt annorlunda.
Der finns ett dejtingprogram på TV som heter Naked Attraccion där heterosexuella medverkar helt utan kläder.Man visar allt.Man jämför kroppsdelar och framförallt könsorgan och pratar om kärlek.Då är det tyst bland de kristna.Ingen protesterar mot TV-progammet.och ingen predikar på stan och berättar om vad Gud vill.Alla kan se programmet på TV..Vi på mitt jobb diskuterar om programmet och de som har kristna värderingar vet mycket om programmet.Det komiska är att det betyder att alla har sett programmet och vet vad som har hät i progammet.Programmet visas på en betalkanal sent på kvällen och då måste man söka för att hitta programmet.Frågan är om hur ska kristna kunna prata om programmet och om Pride samtidigt?Personal som dömer Pride ser inte att Pridedeltagarna är påklädda medan de på TV är helt nakna.Många pridedeltagarna är kristna och är där med en kyrka.Andra kristna är hemma och somliga ser på TV...

Svar på inlägg

Kapten
#1. Publicerat 2024-06-29 av Kapten

Ja, det är viktigt att folk väljer aktivt och tydligt så att Guds änglar får det lätt att skilja på får och getter på den dagen. Därför är svenska kyrkan ett föredöme, svenska kyrkan arbetar energiskt, se denna angelägna kortfilm, från minut 1:18.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8WNXJIjOGA

För att citera John Hagee, översat från engelska: Gud har aldrig sänt en enda själ till helvetet, du väljer att hamna där helt själv. Du tror inte på helvetet, men det finns fortfarande där och du är fortfarande på väg. Du är så angelägen att hamna i helvetet att Gud förbjude att jag skulle hindra dig, enjoy the journey.

Glorfy
#2. Publicerat 2024-06-29 av Glorfy
Eller för att citera C.S. Lewis i Den stora skilsmässan

“There are only two kinds of people in the end: those who say to God, "Thy will be done," and those to whom God says, in the end, "Thy will be done." All that are in Hell, choose it.

Sedan så ska folk naturligtvis få leva sina liv som de vill, men det finns konsekvenser av våra handlingar. En dag ska vi stå inför Herrens domstol.
Gideon I
#3. Publicerat 2024-06-29 av Gideon I
Homosexuella ska mötas med kärlek och vägledning. Några här har redan försökt göra det. Har man denna "läggning" så kan det verkligen vara svårt att ändra. Men det finns en utväg och det är celibatet. Vi är många heterosexuella som frivilligt eller ofrivilligt utan problem lever i celibat därför att Gud vill det. Homosexuella kan göra detsamma och de som är förståndiga gör de redan.

"Pride-festivaler" är sataniska. Då är man verkligen styrd av satan, både som deltagare och tillåtande politiker.
Anonym
#4. Publicerat 2024-06-30 av Anonym
"Ofrivilligt utan problem" låter som varandras motsatser..Frågan är om varför i hela fridens namn tänker någon på sex när festivalen handlar om något helt annat.Vafrör tror någon att heterosexuella familjer med barn vill gira Pride?Poliser militärer kyrkor,
fackföreningar är med.Tiil och med KD som parti är med.....och här finns människor som tänker på homosexuella och sex.
Jag skrev till dig på Hbtq - och Kristen inlägg i forumet.

Och jag svarar här samma,vad Bibeln säger.

Bibeln säger i 3 Moseboken 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Avskyvärt är ännu starkare ord än vidrigt. Men visa översättningar tror jag det står vidrigt.

Bibeln är tydlig att homosexuella har inte del i Guds rike.

Att inte vilja se det är uppror mot Guds skapelse verk äktenskap man och kvinna
Anonym
#5. Publicerat 2024-06-30 av Anonym
Precis vad jag skriver.Finns alltid människor som bara måste komma med sina religiösa idér om änglar och Gud.Men verkligheten är annorlunda.Människor behöver uppleva frihet.I min hemkommun och i ett köpcentrum har ett café redan hängt upp små prideflaggor runt sin lokal.Ett populärt ställe att sitta och umgås.Alla,även barn har förstått varför pride finns.Men det gör inte alla vuxna.I alla våra grannländer firas det Pride varje år.Oslo,Stockholm,Helsingfors ordnar en stor festival.Måste vara kämpigt för den som inte vill eller kan se det hela.På mitt jobb på ett äldreboende firar vi pride med stora flaggor.Personalen arbetar aktivt med att även äldre ska känna att de är en del av gemenskapen.
Pride står för stolthet och uppror mot det Gud skapat.
Fira istället att Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet!

Verkligheten är att Bibeln är kompassen i livet och människor skapades inte till en homosexuell livstill.

Så vill du gå Jesus vägen så är det att omvända sig från homosexuell synd.
Sebastian
#6. Publicerat 2024-06-30 av Sebastian

Ja, det är viktigt att folk väljer aktivt och tydligt så att Guds änglar får det lätt att skilja på får och getter på den dagen. Därför är svenska kyrkan ett föredöme, svenska kyrkan arbetar energiskt, se denna angelägna kortfilm, från minut 1:18.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8WNXJIjOGA

För att citera John Hagee, översat från engelska: Gud har aldrig sänt en enda själ till helvetet, du väljer att hamna där helt själv. Du tror inte på helvetet, men det finns fortfarande där och du är fortfarande på väg. Du är så angelägen att hamna i helvetet att Gud förbjude att jag skulle hindra dig, enjoy the journey.

Jag kan inte annat än tycka synd om dig och din okunskap.eftetsom du skriver saker om mig och att jag ska vara "angelägen"att hamna i helvetet Det visar bara vilken tro du representerar.Det får helt enkelt stå för dig själv.Jag tänker inte äns kommentera något så lågt.Du framstår som en sektmedlem.
Anonym
#7. Publicerat 2024-06-30 av Anonym
Jag kan inte annat än tycka synd om dig som skriver saker om mig och att jag ska vara "angelägen"att hamna i helvetet Det visar bara vilken tro du representerar.Det får helt enkelt stå för dig själv.Jag tänker inte äns kommentera något så lågt.
Helvetet är en verklighet och ditt vill man inte någon ska hamna dvs total avsaknad av Guds närvaro i evighet.

Jesus Kristus dog på korset för de homosexuellas synder och andras synder.

Det finns frihet i Jesus Kristus från en homosexuell livsstil.
Anonym
#8. Publicerat 2024-06-30 av Anonym
Här finns många saker som står skrivet och som är fel.Varför säger och skriver kristna om homosexuella som inte finns i en församling där man själ är?Hela bibeln är skriven till olika församlingar och inte till någon enskild person som inte tillhör samma församling.Finns många olikaförsamlingar..
Varför dömer man ut någon som tillhör en helt annan församling?Tycker man verkligen att just min församling är den enda rätta så kan man stanna där och umgås med sina likasinnade.Då har man mycket mindre problem med andra som inte tänker som jag..
Bibeln är inte fel och människor är inte skapade till att leva homosexuell livsstil.

Hur länge till ska du försvara det Gud säger är avskyvärt?
Höstlöv
#9. Publicerat 2024-06-30 av Höstlöv
Det finns konsekvenser för hur ALLA människor agerar. Bara det faktum att Pridefestivaler finns visar hur illa vårt samhälle är, sådana skulle inte behövas i ett samhälle där en respekterar olikheter. De som deltar i Pride på olika sätt lär knappast vara styrda av satan...
De har som jag uppfattar det kärlek och respekt i fokus och sådant finns knappast hos satan.
Återigen förundras jag över hur Gud faktiskt förminskas, Gud verkar (om vi vill) i alla människors liv oavsett om vi är hbtq eller inte. Viktigt att tänka över hur en själv lever sitt liv. Är jag en god kristen, vad nu det kan innebära? Att ha Bibeln som rättesnöre är en sak, att följa den bokstavligt en annan. Behöver jag ompröva mina värderingar eller är jag låst vid det jag alltid tyckt och trott? Vågar vi utmana oss själva eller är det bara andra som ska ändra sig? Blir min tro på Gud mindre för att jag ifrågasätter mig själv?
Att välja bort kärlek och leva i ensamhet (när Gud är kärlek) för att en har en annan sexuell läggning... Tror vi att det är vad Gud vill? Att Guds avsikt var att man och kvinna skall leva tillsammans är tydligt...
Att förlöjliga kyrkor har varit populärt sedan länge. Varför inte lyfta de kyrkor ni uppskattar istället för att smutskasta de kyrkor eller samfund ni inte uppskattar?
Var och en får sin "dom" det tror jag många är varse om men snacket om får & getter får mig att tro att en del tror sig vara säkra på att de är det ena eller andra, det tror jag är vanskligt. Vi är som det ofta sägs, alla syndare, viktigt att arbeta med sina egna synder.
Anonym
#10. Publicerat 2024-06-30 av Anonym
Det finns konsekvenser för hur ALLA människor agerar. Bara det faktum att Pridefestivaler finns visar hur illa vårt samhälle är, sådana skulle inte behövas i ett samhälle där en respekterar olikheter. De som deltar i Pride på olika sätt lär knappast vara styrda av satan...
De har som jag uppfattar det kärlek och respekt i fokus och sådant finns knappast hos satan.
Återigen förundras jag över hur Gud faktiskt förminskas, Gud verkar (om vi vill) i alla människors liv oavsett om vi är hbtq eller inte. Viktigt att tänka över hur en själv lever sitt liv. Är jag en god kristen, vad nu det kan innebära? Att ha Bibeln som rättesnöre är en sak, att följa den bokstavligt en annan. Behöver jag ompröva mina värderingar eller är jag låst vid det jag alltid tyckt och trott? Vågar vi utmana oss själva eller är det bara andra som ska ändra sig? Blir min tro på Gud mindre för att jag ifrågasätter mig själv?
Att välja bort kärlek och leva i ensamhet (när Gud är kärlek) för att en har en annan sexuell läggning... Tror ni det är vad Gud verkligen vill?
Att förlöjliga kyrkor har varit populärt sedan länge. Varför inte lyfta de kyrkor ni uppskattar istället för att smutskasta de kyrkor eller samfund ni inte uppskattar?
Var och en får sin "dom" det tror jag många är varse om men snacket om får & getter får mig att tro att en del tror sig vara säkra på att de är det ena eller andra, det tror jag är vanskligt. Vi är som det ofta sägs, alla syndare, viktigt att arbeta med sina egna synder.
Tror du på hela Bibeln? Eller vill du ta bort visa saker som står där?

okej välkommen du är inte ensam om att kompromissa med sanningen!
Zoe2022 säger: Alltid ödmjuka och milda. Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek. Efesierbrevet 4:2.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden