Mariaelinsofie säger: Neka inte den behövande din hjälp, när det står i din makt att ge den. Ord 3:27
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Ragnar
Skapat 2024-05-04 av Ragnar, man, 57 år, Stockholms län.
Etikt och moraliskt försvarbart med fakeprofiler i forumet?
Är det etiskt och moraliskt försvarbart att skapa en profil där man inte syns på bild, och uppger annat födelsedatum, annan ålder och annan bostadsort?

Att man av säkerhets- och trygghetsskäl inte behöver uppge namn och visa bild, är ju förståeligt och allmänt accepterat. Men hur är det med ålder, kön och bostadsort?

Även om man är här enbart för forumet, och även om man kan tycka att att uppgivande avfelaktiga uppgifter, i så fall inte spelar någon som helst roll, då det inte skadar någon, är det ju ändå så att man rent tekniskt far med osanning.

Låt säga att du möter mig face to face, och frågar mig vad jag heter, hur gammal jag är och var jag bor, och jag uppger felaktiga uppgifter. Är det okej om det inte har någon som helst betydelse för någonting?

Är det någon skillnad mellan att jag 1. ljuger dig rakt upp i ansiktet, av ingen som helst orsak, utan att det har några som som helst konsekvenser i övrigt och 2. att jag uppger falska uppgifter på ett forum när jag debatter med dig?

Ligger skillnaden i, att när man skapar en profil på ett debattforum, är det ingen som ställer frågan, då den indirekt redan besvarats? Ligger skillnaden i orsaken till att man skapar en falsk profil? Vill man sydda sin identitet pga av oro för sitt väl och ve, förstår jag det, men om man vill kunna ta ut svängarna, när det gäller orval och tonalitet, utan att det behöver få några direkta konsekvenser, är det mer tveksamt. Hur ser Gud på det, tror du? Bör man undervisa från Ordet eller frambära det man upplever som Guds sanningar, under falsk identitet?

Svar på inlägg

Kapten
#1. Publicerat 2024-07-18 av Kapten
Syftar du på några troll som inte har några bilder nånstans?
Mariaelinsofie säger: Neka inte den behövande din hjälp, när det står i din makt att ge den. Ord 3:27
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden