I Jesus undervisning så är det klar och tydlig undervisning från Jesus att det finns bara en person som är Gud och dennna person är Fadern och ingen annan, denna undervisning är klar från Jesus.
John 4:21-24 (Swedish F98) 21 Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern.
22 Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna.
23 Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha.
24 Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning."
John 10:29 (Swedish FB15)
29 Min Far som gett mig dem är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand.
Matthew 6:9-13 (Swedish FB15)
9 Så ska ni be: Vår Far i himlen, låt ditt namn bli helgat.
10 Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden som i himlen.
11 Ge oss i dag vårt dagliga bröd.
12 Och förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss.
13 Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda.
Matthew 24:36 (Swedish FB15)
36 Men den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.
John 17:3 (Swedish FB15)
3 Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.
John 12:49-50 (Swedish FB15)
49 Jag har inte talat av mig själv, utan Fadern som har sänt mig har befallt mig vad jag ska säga och tala.
50 Och jag vet att hans befallning är evigt liv. Det jag talar, talar jag därför så som Fadern har sagt mig."
John 14:6 (Swedish FB15)
6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
John 14:28 (Swedish FB15)
28 Ni har hört att jag har sagt er: Jag går bort, och jag kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, för Fadern är större än jag.