Åh vad mysigt Höstlöv!
Hur lång tid tog det? Vilken duktig dotter du har som orkade vandra så långt.
Kan tänka mig att det var spännande på många sätt.
Tack för tipset, läste ditt inlägg om det i en annan tråd.
Ska fundera på saken, skulle vara roligt någon gång att få besöka platserna och njuta av den vackra naturen.
Ser så vackert ut!
Är inte så bevandrad i Norrlandsskogarna ;)
Om du syftar på Vasaloppsleden så tog vi det lugnt, att stressa fram och inte kunna njuta är inte min melodi och hade fyra övernattningar. Slutdestinationen är ju Mora och där bodde svärföräldrarna. Första övernattningen blev i Smågan efter en dryg mils vandring. Jag minns att vi kom dit vid 16 och min flicka blev så glad över att leka vid bäcken. Bara starten vid Berga By (Sälen) som i Vasaloppet är ju klättring uppåt som heter duga och med en 8-åring som sällskap så bär en ju typ allt själv. Jag såg inte riktigt klok ut men så har jag ju mina starka lår och mitt pannben. En rejäl ryggsäck på ryggen, en framtill på magen, en kasse över varje axel och så grejor i händerna. Jisses så många kg! Fick ju bära all mat då en inte kan handla längs vägen och jag ville ha en massa gott inte.minst för min dotters skull. Önskar att jag vägt allt. Räddningen i vår vandring blev att vi höll samma takt. Hennes små steg och mina tunga steg men glada skratt! Mikropasuser och långa pauser. Superbra teamwork och fantastiskt kul men också irriterande jobbigt. "Det här gör vi aldrig igen" samtidigt som vi visste att det vill vi nog eg. Spännande historia och sägner längs vägen och när det någon gång blev osäkert vart vi skulle gå sprang dottern en bit i förväg och kollade var Gustav Vasas ansikte skyltade så slapp jag ta mödosamma extrasteg. Det var ju den ändlöst varma sommaren då det några veckor senare brann där i skogarna och jag minns att jag vid ett tillfälle gick i bh då vi ändå knappt mötte en kotte längs vårt äventyr.
Underbar badsjö bakom en stuga etc. En dag gick lillasyster med oss som då var 5 år, (likaså några kusiner), hon pinnade på i 1,3 mil efter lite pep då vi stannade för övernattning.
När hon började i förskoleklass blev lärarna i chock. Ingen var så uthållig som hon när de skulle gå på utflykt. Alla andra klagade men mina barn är vana vid att ta sig fram till fots då jag gärna rör på mig och utan bil och körkort är detta en bra lösning på många sätt.
Jag har länge velat åka Vasaloppet fast jag inte kan åka skidor och tröttnade på att jag aldrig försökte och tänkte att det vore ju coolt och smart att först ha gått leden, skidspåret går ofta i samma och något år därefter anmälde jag mig till en Svensk tjejklassiker vilket jag också kan rekommendera. Jag hade velat stå på Vasaloppets startfålla men sämst som en är och får stå bak i ledet tar det nog en timma innan en kommer fram och kan kämpa sig uppför backen och sedan har en eld i baken innan första repet dras så nja...
En svensk tjejklassiker fick det alltså bli vilket jag varmt kan rekommendera! Men det är ju inte semester på det sättet.Fyra olika lopp i olika grenar under ett års tid, men så mycket folkfest!
Jämtlandstriangeln är fantastisk, men att bo på Fjällstationerna är dyrt. Perfekt att säsongsjobba och bo där i personalbostad. Så fantastiskt kul, glömmer det aldrig! Love it, alla borde ta chansen! Vandra på lite kalfjäll (skida på vintern) men ändå tryggheten till Fjällstationer, perfekt för familjer anser jag. Måste rappa på dit så mina döttrar ser detta härliga och tillsammans med bonussyskonen och min blivande make som fyller 50 på söndag... undrar när han ämnar fria. Hehe.
Förvånad över att inte en kotte kommenterat min tråd men kul är, att nu vet jag iaf. att du läst och blivit nyfiken. Men tråden handlar om Stf:s Jämtlandstriangeln...
Uppe i Lappland gillar jag t.ex. Abisko och längtar upp på Kebnekaise och ut i Sarek.