Men jag vill inte bara gömma mig bakom frågor utan även svara dig på vad jag tror. En sorts "trosbekännelse"
Du frågade om vår tro och uttryckte (lite grann) din egen. Låt mig försöka uttrycka min (litegrann).
Eftersom jag är troende på en Evig och Oändlig Gud som är före allt och oberoende av tid och rum så vore det ett rent svek och som att koppla bort hjärnan totalt att bortse från Honom, som jag dessutom har en personlig relation med på grund av Jesus. När Mose frågade Gud vem han skulle säga hade sänt honom så svarade Gud från busken "Jag Är har sänt dig". Det är liksom grunden. Min Gud improviserar inte för att rätta till saker som råkade bli fel. Han är inte en människa som gör fel per default. Han visste redan från början att Adam och Eva (människan) skulle falla och han hade då redan planen för vår upprättelse färdig, vilket vi också kan läsa i berättelsen om syndafallet. "Kvinnans säd ska trampa sönder ormens huvud".
Det enda vi som människor kan studera är den fallna världen och alla dess både fantastiska gudagivna förmågor och fallets konsekvenser. Gud visste ju att skapelsen skulle falla och la därför från början ner försvaret och förmågan i den att klara sig "själv". Och DET är det enda vi kan observera. Naturen som den är efter fallet. Det finns ingen gudastyrd evolution eftersom evolutionen som vi kan observera den är utifrån det tillstånd vi befinner oss i och hur skulle evolution kunna vara styrd? "Skapelsen bryts ner som en klädnad" står det (också i NT) men den/vi har fått ett inbyggt försvar som gör att vi inte går under direkt, för Gud vill oss väl och vill återställa allt. Hans styrda plan för den fullkomliga återupprättelsen var att låta Sonen Jesus bära världens synd som i grunden bottnar i att vi/skapelsen vände Gud ryggen. "Vi gick alla vilse som får, men Gud lät alla våra missgärningar drabba honom." Ja hela Jesaja 53 går att läsa och fascineras över hur exakt planen är beskriven nästan 1000 år innan Jesus kom. Den fanns där hela tiden och har alltid funnits där, om man kan tala om tid hos någon som står över/utanför och är oberoende av tid och rum.
"Allt hålls samman i honom". Tänk på det i perspektivet av vetenskapens fascination över naturkonstanter som är så exakta att om de ändrades det minsta så skulle den värld vi kan se kollapsa.
Men mitt i detta så kämpar naturen för sin överlevnad. Virus muterar och vårt immunförsvar anpassar sig därefter. Evolution sker hela tiden, men är ett redskap givet av Gud till den värld som han visste skulle falla och därför förberedde den att fungera ändå. Därför att han är en mästare på att använda även våra misslyckanden till något gott. Paulus beskriver det i Romarbrevet 11 och berättelsen om Josef är väl helt fantastisk i det avseendet. Bibeln är full av det, och många av oss kan vittna om det i våra personliga liv.