smålänning i norr säger: https://www.crown.org/all-resources/7-ways-to-reset-your-finances/
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Gideon I
Skapat 2024-04-28 av Gideon I, man, 67 år, Örebro län.
Korsets teologi eller framgångsteologi?
Så kallad framgångsteologi eller härlighetsteologi har säkert alla hört talas om. Men vilken teologi är biblisk?

Jesus säger:

"Om någon vill följa mig, ska han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig" (Luk 9:23,14:27, Matt 10:38, 16:24, Mark 8:34.)

"Vi måste gå igenom många lidanden för att komma in i Guds rike"(Apg 14:22).

"Låt oss därför gå ut till honom utanför lägret och bära hans vanära"

"Ni kommer att gråta och jämra er, men världen skall glädja sig"

Medan världen gläder sig i synden måste du sörja över att se dig vara en syndare, det som aposteln Paulus kallar "en sorg efter Guds vilja som för med sig en ånger som man inte ångrar och som leder till frälsning" (2 Kor 7:10).

Jesus kallar dig att ta ditt kors på dig och följa honom till hans härlighet. Han lovar dig inte glada upplevelser och frihet från kors.

" All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. hans är makten i evighet, amen".

Svar på inlägg

Gabriella1
#1. Publicerat 2024-04-28 av Gabriella1
En viktig fråga i vår tid när allt lidande och smärta ses som meningslöst.
Men som kristna följer vi den korsfäste och allt lidande kan därför bli fyllt med mening. Att utvinna mening ur det meningslösa och frukt ur det fruktlösa, vilken gåva!
Läser just nu Viktor Frankls bok "Livet måste ha mening", rekommenderas verkligen!

Loci
#2. Publicerat 2024-04-28 av Loci
Till Gabriella: Tack för boktips! Lidandet har en mening högintressant. Kan du rekommendera fler böcker i ämnet, gärna ur ett teologiskt perspektiv.

Angående "framgångsteologi": En amerikansk företeelse med Hagin som främste inspiratör. Efter Ekmans sorti, tycks det mig inte finnas någon framträdande "härlighetsteolog" i Sverige.

Om det kristna livet: Lever med Psaltarens "tårars dal" men med blicken fäst på underbara Joh. 3:16!
Roffe
#3. Publicerat 2024-04-29 av Roffe
En viktig fråga i vår tid när allt lidande och smärta ses som meningslöst.
Men som kristna följer vi den korsfäste och allt lidande kan därför bli fyllt med mening. Att utvinna mening ur det meningslösa och frukt ur det fruktlösa, vilken gåva!
Läser just nu Viktor Frankls bok "Livet måste ha mening", rekommenderas verkligen!

Livet måste ha mening : erfarenheter i koncentrationslägren - logoterapins grunder

Vilka är de faktorer som inverkar på en människas förmåga att klara av kriser och svåra levnadsförhållanden? Vad är det som gör att vissa överlever med en bibehållen, och ibland även fördjupad, känsla av meningsfullhet?

Viktor Frankl (1905–1997), en av psykologins stora pionjärer, har sysslat med dessa frågor under större delen av sitt liv. I denna klassiker ges en inblick i hur hans teorier växer fram under åren som fånge i olika koncentrationsläger under andra världskriget.

Sommarsol
#4. Publicerat 2024-04-29 av Sommarsol
Livet måste ha mening : erfarenheter i koncentrationslägren - logoterapins grunder

Vilka är de faktorer som inverkar på en människas förmåga att klara av kriser och svåra levnadsförhållanden? Vad är det som gör att vissa överlever med en bibehållen, och ibland även fördjupad, känsla av meningsfullhet?

Viktor Frankl (1905–1997), en av psykologins stora pionjärer, har sysslat med dessa frågor under större delen av sitt liv. I denna klassiker ges en inblick i hur hans teorier växer fram under åren som fånge i olika koncentrationsläger under andra världskriget.

En fantastisk bok!
Roffe
#5. Publicerat 2024-04-29 av Roffe

Fem nycklar till att gå... GENOM livets tuffa passager

https://www.youtube.com/watch?v=9WOZkLPPxxU
Rosie
#6. Publicerat 2024-04-29 av Rosie
Hej! Oh så viktigt budskap! Korsets teologi är den sanna, medan framgångsteologin förför med att människan själv ska förtjäna sig framgång på jorden genom att vara eller bete sig på sätt som ska ge framgång, lyckas man inte är man för svag och klentrogen. Hemska lära, som sätter Jesus och korset åt sidan och lyfter profit och vinst på jorden i stället! Högmodet göds dessutom när man anses stark och duktig och får framgång. Men fallet blir desto större, ju högre upp man jobbat sig. Nej Gud lovar att vara MED OSS genom allt, i allt, bära oss, stötta oss, trösta oss. Han ska själv torka våra tårar. Psalm 23 älskar jag! Herren är min Herde, mig ska inget fattas. Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro. Han GER LIV ÅT MIN SJÄL, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull. ÄVEN om jag vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag inget ont, för DU ÄR MED MIG. Din käpp och stav, de TRÖSTAR MIG. Du dukar för mig ett bord i mina fiender åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Ja, GODHET och NÅD ska följa mig i ALLA mina livsdagar, och jag ska BO I HERRENS HUS FÖR ALLTID. Vi ska alltid få bo i Herrens hus, vi är redan nu medborgare i GudsRiket och i Herrens hus finns många rum. Herren ger liv åt vår själ var dag! Godhet och nåd är den frälstes följeslagare, hur vi än känner i stunder av ångest, fruktan eller förtvivlan. I de stunderna har vi Guds käpp och stav att luta oss på, i dessa finns kraft och styrka att hämta. Salig är den som sörjer, ty den ska bli tröstad av Gud själv.
Hälsn Rosie
Rosie
#7. Publicerat 2024-04-29 av Rosie
Hej igen! Jag tror att människor påverkas av den här världens premierande av framgång, kändisskap, karriärstress, skönhets och åldershets osv. Folk vill tjäna stora pengar, snabbt! Barn, unga, vuxna är otåliga och saknar uthållighet, tålamod, sparsamhet, självbehärskning, disciplin, ja dygder som är bibliska och värda att alltid sträva efter. I världen är det pengalånande, snabba lån, avbetalningar, krediter, allt måste ske helst NU! Kommer då en biblisk lära som premierar dopaminkickar och får den frälste att dessutom känna sig beundrad av andra och välsignad extra av Gud som utvald, ja då kopplar köttet på omedelbart bums och människan tycker att den mår bättre i ett synnerligen lyckat liv. Då kanske man även för vidare det lyckade receptet och blir populär i kyrkan. Framgångsteologi är inte framgång för Gud utan för människan, borde kallas köttets teologi.
Hälsn Rosie
Gabriella1
#8. Publicerat 2024-04-29 av Gabriella1
Här kommer tips på böcker om lidande och hur vi kan förhålla oss till livets svårigheter.
Lite svårt att välja med dessa är de bästa jag läst:

Den inre friheten av Jacques Philippe

Gud berör och förvandlar av Iain Matthew

Det förstörda livet av Etty Hillesum
Rosie
#9. Publicerat 2024-04-29 av Rosie
Hej igen! Det här är en bok som har betytt mycket för människor: Livet är hårt men Gud är trofast: hur man kan se Guds kärlek i svåra tider, av Sheila Walsh.
Hälsn Rosie
Loci
#10. Publicerat 2024-04-29 av Loci
Varmt tack för fler lästips, Gabriella!
smålänning i norr säger: https://www.crown.org/all-resources/7-ways-to-reset-your-finances/
Skriv Skriv här Skriv i megafonen