Höstlöv säger: Vore underbart med Dalhalla i sommar 24juli! Musiker-tips? Min f.d man är dalmas så jag har ofta varit i faggorna & i min barndom runt Avesta-Krylbo.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2024-03-14 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Lär vi våra barn vem Gud är?
Jag hörde för ett tag sen en mening, en uppmaning som berörde mig djupt. Jag vill därför uppmuntra dig som har barn att ta ditt andliga föräldraskap på allvar.
Det kanske du redan gör, men för den som inte tänker så mycket på det så vill jag ge dig ett råd och en uppmuntran.
Det är lättare när barnen är små att leda dem på den väg de skall vandra, men Gud är nådefull och god så de kan lyssna även när de blivit vuxna.

Om vi inte lär våra barn vem Gud är,
kommer någon annan att lära dem allt som inte Gud är!

Svar på inlägg

Huldah
#1. Publicerat 2024-03-14 av Huldah
Mycket kloka ord!
Rosie
#2. Publicerat 2024-03-14 av Rosie
Hej! Jätteviktigt ämne! Hör, min son, din fars förmaning och förkasta inte din mors undervisning, för de är en skön krans för ditt huvud och en vacker kedja för din hals. Min son, om du tar emot mina ord och bevarar mina bud inom dig så att ditt öra lyssnar till visheten och du böjer ditt hjärta till klokheten, ja, om du ropar efter insikten och höjer din röst efter klokheten, om du söker den som silver och letar efter den som efter skatter, då ska du förstå vad det är att vörda Herren och finna kunskapen om Gud. För det är Herren som ger vishet, från hans mun kommer kunskap och klokhet. Han har visa råd i förvar åt de ärliga, han är en sköld för dem som lever hederligt, han beskyddar det rättas stigar och bevarar sina frommas väg. Då ska du förstå vad som är rättfärdigt, rättvist och rätt, det godas alla vägar. För vishet ska komma in i ditt hjärta och kunskap bli ljuvlig för din själ, omdöme ska bevara dig och klokhet beskydda dig. Visheten ska rädda dig från det ondas väg, från dem som talar det som är förvridet, som överger det rättas stigar för att vandra på mörkrets vägar, som gläds över att göra det onda och fröjdar sig över ondskans förvrängningar, som följer krokiga stigar och går på villovägar. Ordspåksboken 1 och 2.
Mvh Rosie
Rosie
#3. Publicerat 2024-03-14 av Rosie
Hej igen! Jag har barnbarn och barnbarnsbarn som gått endera kristen friskola eller kommunal skola, och sett en skillnad i hur tron får hjälp även i en kristen friskola. Inte för att de sk hjärntvättas på förbjudet sätt enligt skollagen men för att de naturligt fått kompisar från frälsta familjer med den bibliska grunden. Lärare ber också för barnen på skolan, även om barnen inte direkt ser och hör det. Lärare ber för varandra med och stöttar varandra och delar samma värderingar och grundtro, en trygghet i arbetslaget och för eleverna. Jag har bara sett positivt med kristen friskola. Barn från frälsta familjer som tampas med det världsliga under känsliga åren i skolan kan få jobbigare med profana vänner som drar med dem på världsligheter och påverkar deras tro och livsåskådning. I vår släkt syns en skillnad. En medvetenhet är viktig hos föräldrar och släkt. Det är också lättare att få med barn och ungdomar på kyrkliga aktiviteter när klasskamrater följer med.
Mvh Rosie
HesaFredrik
#4. Publicerat 2024-03-14 av HesaFredrik
Eller så kan ni låta bli och låta barnen själva få bestämma vilka sagor de vill tro på.
Sjukt att ni alltid ska ge er på människor i nöd och de som är svaga.
Behåll era förvridna vanföreställningar för er själva och dra inte in barn i er sekt.
Alla som lurar eller tvingar in barn i organiserad religion skulle anmälas till Sociala myndigheter och få barnen omplacerade.
Sommarsol
#5. Publicerat 2024-03-14 av Sommarsol
Eller så kan ni låta bli och låta barnen själva få bestämma vilka sagor de vill tro på.
Sjukt att ni alltid ska ge er på människor i nöd och de som är svaga.
Behåll era förvridna vanföreställningar för er själva och dra inte in barn i er sekt.
Alla som lurar eller tvingar in barn i organiserad religion skulle anmälas till Sociala myndigheter och få barnen omplacerade.
Du har rätt till din åsikt men jag delar den inte.
Den som älskar Gud och älskar sitt barn vill lära dem det allra bästa, det som leder dem till ett gott liv med Gud.
Exempelvis lära dem att göra visa val i livet.
Citerar ord Rosie delat ovan:

"Visheten ska rädda dig från det ondas väg, från dem som talar det som är förvridet, som överger det rättas stigar för att vandra på mörkrets vägar, som gläds över att göra det onda och fröjdar sig över ondskans förvrängningar, som följer krokiga stigar och går på villovägar." Ordspåksboken 1 och 2.
Gideon I
#6. Publicerat 2024-03-14 av Gideon I
Eller så kan ni låta bli och låta barnen själva få bestämma vilka sagor de vill tro på.
Sjukt att ni alltid ska ge er på människor i nöd och de som är svaga.
Behåll era förvridna vanföreställningar för er själva och dra inte in barn i er sekt.
Alla som lurar eller tvingar in barn i organiserad religion skulle anmälas till Sociala myndigheter och få barnen omplacerade.
Jag hade kristendomsundervisning och psalmsång på Mellanstadiet. Ja, det var faktiskt Svenska kyrkan, på den tiden den var kristen, som startade folkskolan i Sverige. Universiteten grundades ursprungligen av katolska kyrkan. Likaså naturvetenskapen byggde på den kristna tron som uppmuntrade till studium av Guds skapelse. Kristendomen lade grunden för Västerlandet och dess framsteg inom alla områden, medan samhällen som präglades av de hedniska religionerna hela tiden var på efterkälken.

Som barn hade jag tillgång till både sagoböcker och bibelord, nämligen "lilla evangeliet" (Joh 3:16) på en tavla. Jag kunde välja och det är det senare jag minns som har följt mig sedan dess.

Alternativet till kristen tro är satanismen. Kastar man ut Gud så går satan in i stället, neutralitet finns inte på det andliga området. Så vilket är bäst för våra barn? De behöver objektiv bibelkunskap så att de får verktyg för livet precis som de behöver lära sig andra ting och praktiska saker av de vuxna. Kristen tro skulle förhindra mycket drogmissbruk, psykiska problem och självmord.
HesaFredrik
#7. Publicerat 2024-03-15 av HesaFredrik
1.Alternativet till kristen tro är satanismen. 2.Kastar man ut Gud så går satan in i stället, 3. neutralitet finns inte på det andliga området. Så vilket är bäst för våra barn? De behöver objektiv bibelkunskap så att de får verktyg för livet precis som de behöver lära sig andra ting och praktiska saker av de vuxna. 4. Kristen tro skulle förhindra mycket drogmissbruk, psykiska problem och självmord.
1. Fel. Vilket är att förvänta sig eftersom ni inte vet vad ni tillber eller vad ni pratar om. Ni kan inte ens ta in det faktum att er skrift är ett avkok av betydligt äldre och mer omfattande skrifter där liknande skapelseberättelser omnämns i olika form. Allt från det sk "syndafallet" till Noa och de "fallna änglarna" som egentligen var något helt annat. Er ökengud som ni kallad "fader" är Yahwe som var en krigsgud och en väldigt osympatisk figur på alla sätt. Och heller inte den vita rasens gud på något sätt.

2. Satan finns inte så som bibeln lär ut. Det finns däremot mörka energier som vill ha vår beundran och tillbedjan (änglar, andeguider och "hjälpare" inom New Age mm.) och det finns också de som lever på den negativa energi som vi avger när vi är i vissa sinnestillstånd så som ilska, depression - särskilt självmordstankar. Dessa väsen tar sig vilken form som helst för att få sitt ego tillgodosett. För er visar det sig som Jesus (blond och blåögd så som han avbildas överallt trotts att han var från sydligare breddgrader). För en Muslim visar de sig som Muhammed, för en Satanist som en demon eller liknande.

3. Det vet du inte. Det vet egentligen ingen. Men vad man kan veta är att dessa andevarelser ljuger för mänskligheten oavsett VAD de utger sig för att vara. Hade de haft mänsklighetens bästa i åtanke så hade bara EN sanning framförts i alla dessa andliga möten. Men så sker inte. Man kan se en predikant på YouTube stå och säga en sak och i nästa video står en annan predikant och säger tvärt om. Men båda två hävdar att de talar genom helig ande. Ser ni inte problematiken!!?
Bakom de andliga kulisserna pågår det ett spel som vi inte har ett dugg koll på. Och den enögdhet som organiserad religion står för är en farlig blindhet. Den medvetna okunskap som ni sprider är det mörkas främsta vapen. Och ni är detta mörkers främsat budbärare.

4. Du måste skoja!? Hur mycket lidande har inte er ökengud och ni som hans tillbedjare ställt till med?
Är det något som organiserad religion i allmänhet och kristendomen i synnerhet står för så är det väl psykiska problem, sexuella övergrepp och lidande i er "guds" namn. Är du fullständigt historielös!

Nä, ge fan bli barnen, helt enkelt!!
Rosie
#8. Publicerat 2024-03-15 av Rosie
Hej! Nej vi bryr oss om barnen, därför lär vi dem bli Jesus efterföljare i sanning och helighet. Däremot finns det många namnkristna som drar Kristus Jesus i smutsen när de följer mörkrets gärningar samtidigt som de bär titel kristen. Tror du på new age religionen alltså?
Mvh Rosie
Rosie
#10. Publicerat 2024-03-15 av Rosie
Hej igen! Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider. Människorna kommer att vara egenkära, pengakära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, GUDLÖSA, kärlekslösa, oförsonliga, skvallriga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, hänsynslösa och högmodiga. De kommer att älska njutning mer än Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem! 2 Tim 3. Vi lever i den här tiden, det är viktigt att se det här omkring oss, få upp ögonen för det bibliska som händer. Inte låta tidsandan och ogudaktiga dra våra barn bort från Gud. Tids nog flyttar de och väljer själva väg, då har de en biblisk grund att stå på som finns i hjärta och sinne. Med frälsta goda föräldrar får barnen de bästa förutsättningarna och förebilderna för kärlek, hopp och tro!
Mvh Rosie
Höstlöv säger: Vore underbart med Dalhalla i sommar 24juli! Musiker-tips? Min f.d man är dalmas så jag har ofta varit i faggorna & i min barndom runt Avesta-Krylbo.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen