Rosie säger: Hej! Vem är vår första kärlek? Vem längtar du alltid efter? Vem tänker du mest på? Är svaret Jesus, en partner eller annan? Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Höstlöv
Skapat 2024-02-09 av Höstlöv, kvinna, 49 år, Skåne län.
Vilken Bibel har du tillgång till? Berätta gärna om dina upplevelser kring läsningen.
Hej!

Kom nyss på ett intressant ämne... hoppas inte jag plockar in något som någon redan lagt, då får ni väl skippa mitt inlägg.
Tänkte att vi kan väl kanske tipsa varandra om vilka Biblar vi läser, appar etc. Jag har just slutat jobbet nu så jag får återkomma senare med min lista men jag har flera Biblar. En gång hade jag just köpt Folkbibeln som kom för flera år sedan, bara hunnit bläddra i den och skrivit mitt namn så lånade jag ut den och vips så hamnade den i annans ägo. Den var nog ämnad att hamna där.

Men jag har en mängd Biblar, de finns lite överallt i hemmet även om min favorit är den jag fick som 10-åring och håller än idag. Det är lite svårt att släppa det där första (efter Barnbibeln som jag älskat och minns hur jag som barn tände levande ljus, lade andäktigt fram min Bibel på min lilla vackert målade kista från Dalarna och började läsa om skapelsen. Markerade sedan med blyerts hur långt jag kommit och fortsatte en annan dag. Hela tiden fick jag börja om från början då jag inte riktigt mindes vad jag tidigare läst men det kändes fint och rätt för mig, det var min tid och en viktig sådan. Som att gå in i sin kammare och be).
Jag har iaf. många Biblar och som jag kanske inte läser ur mer än ibland men är så tacksam över att ha i min "samling". Extra roligt med de Biblar som tillhört min släkt, men likaså psalmböcker. Helt underbara små exemplar från min mormors tid.

Jag älskar böcker även om jag är dålig på att ta mig tid att läsa och har mer eller mindre ett bibliotek, inte minst barnböcker och komiskt nog är ju mannen jag träffat här på KD bibliotekarie (och min tonårsdotter älskar att läsa sedan två år, tidigare typ ingenting) så det blir ju inte mindre av den varan. Även om min pojkvän hellre lånar än köper såklart. Jag älskar båda delarna. Snart bokrea!
Nu ska jag cykla hemåt, helgen är här, jippi!

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2024-02-09 av Roffe
Höstlöv
#2. Publicerat 2024-02-09 av Höstlöv
Vilken fin gest och tack för tipset, klart inspirerande att kolla vidare på. Lite teknisk är jag ju... bakgrundsmusik lät ju coolt.
Roffe
#3. Publicerat 2024-02-09 av Roffe
BoazNovax
#4. Publicerat 2024-02-09 av BoazNovax
Hej! Jag älskar att använda YouVersion och jag tror att du också skulle göra det. Du kan studera Guds ord, läsa eller titta på dagliga andakter, be tillsammans med dina vänner och mycket mer! Hämta den här:
https://www.bible.com/sv/app

Ovanstående text är färdigskriven delningstext.
Holy Bible med 11 svenska bibelöversättningar i samma app.
Höstlöv
#5. Publicerat 2024-02-09 av Höstlöv
Tack Boaz Novax, tittade som hastigast och hittade t.ex Jesus-filmen från 1979 och bara det är ju supernice!
Kul att se vilka olika vägar vi kan gå för att ta del av Bibelns ord och så smidigt vi kan leta upp olika kategorier av ämnen etc.
Anonym
#6. Publicerat 2024-02-09 av Anonym
Läser främst folkbibeln men varvar med lite olika biblar inklusive kärnbibeln. Använder mig främst av Logos bibel app...

Fick hem en bok om religonspsykologi idag som jag börjat läsa i, riktigt spännande :)
Roffe
#7. Publicerat 2024-02-10 av Roffe
Logos Bible Software är ett bibelstudieprogram perfekt för pastorer, präster, studenter och teologer. (Jag) har använt det i många år och är mycket nöjd.
https://www.christianmolk.se/logos-bible-software/

Höstlöv
#8. Publicerat 2024-02-10 av Höstlöv
Tack för vidare tips Kent och Roffe. Tror det kan glädja många att vi delar med oss till varandra.
Jag har full rulle med annat i helgen men de Biblar jag kommer rada upp (de jag kan tänkas finna, bohem som jag är) är i fysisk form.
Höstlöv
#9. Publicerat 2024-02-17 av Höstlöv
Sorry..
Ingen "lista" från mig än (sjukstuga här tyvärr) men ni hade kanske inte lockats av den ändå.
Mängder av fina barnbiblar, Handbok för livet, NIV - New International Version (som jag hade när jag gick bibelskola) osv.
Har nyligen köpt en kreativ bibel Inspirationsbibeln kallas den nog med bilder att färglägga, den tror jag många skulle uppskatta!

Den Bibel jag använder mig av i min vardag sedan 10-års ålder är iaf. Svenska Bibelsällskapet/Bibelkommissionen 1917 (GT) 1981 (NT)

Ha en fin helg!
Huldah
#10. Publicerat 2024-02-17 av Huldah
Jag är uppväxt med 1917 års svenska översättningen, den har varit till stor tröst i främmande land. Dess språk, fast ålderdomligt, är så vackert och beskrivande. Nu läser jag mest NW som har fördelen att Guds egennamn är återinsatt i hela Bibeln. Många experter anser att den är närmast grundtexten. Upp till var o en att bedöma!
Rosie säger: Hej! Vem är vår första kärlek? Vem längtar du alltid efter? Vem tänker du mest på? Är svaret Jesus, en partner eller annan? Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen