snömannen säger: Semestervecka,,, så blir man sjuk igen! Jaja,, tur de finns Alvedon o att man får ta de lugnt! ;) Ha en fin dag, njut av solen! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2024-01-29 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Vem är Herre i ditt liv?
Torpkonferensen är en underbar sommarkonferens. Har varit där många gånger eftersom det ligger så nära från där jag bor.
En midsommardag för flera år sedan frågade predikanten där "Vem är Herre i ditt liv"? Ville man att det skulle vara Jesus skulle man ställa sig upp och han skulle då välsigna beslutet vi gjorde. Han sa att då visar man alla människor, Gud och hela andevärlden vem som är Herre i mitt liv.

Jag visste att fast jag varit kristen hela livet älskade jag inte Jesus så som jag kunde se andra göra. Jag visste vad bibeln sa var rätt men jag ville ändå göra som jag själv ville. Gud hade svarat på mina böner och hjälpt mig många gånger men jag visste inombords att jag älskade inte honom helhjärtat eftersom jag själv ville bestämma när jag skulle lyda.

Jag ställde mig upp på hans uppmaning för jag ville så gärna att Jesus skulle vara Herre i mitt liv.
Jag var så trött på mina egna dåliga beslut. Där och då hände ingenting som jag märkte av. Jag minns bara att jag tänkte att nu ser alla mig och det kändes nästan lite pinsamt (vi satt långt fram och det var fullt). Men jag tänkte att det gör ingenting, för jag vill det här.

Jag förstod efteråt att i den stunden bröts någonting inom mig. Jag fick sådan kärlek till Jesus, till att be, att läsa bibeln och att lyda Jesus i det han visade mig. Jag fick frimodighet att tala om Jesus, människofruktan försvann.
En sak efter en annan ville/fick jag jag lägga bort i mitt liv, för jag fick sådan avsmak mot det.
För mig blev det en radikal omvändelse som följdes av stor kärlek till Jesus och att få göra hans vilja.

Jag tror det finns en viktig fråga vi alla behöver ställa oss.

Vem är Herre i vårt liv?

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2024-01-29 av Rosie
Hej! Gud välsigne dig för det du tar upp och berättar! Det ligger verkligen på Guds hjärta, är viktigare än allting annat, allt bottnar i hur mycket av hjärtat Gud får. Jag tror det finns frälsta som behöver läsa det du skriver, som kan känna igen sig, få hopp om en väg vidare, tillbaka till den första kärleken. Jag har hört frälsta berätta om hur de under perioder försummat Jesus, knappt bett till Gud, inte orkat läst Bibeln eller tillbe. Tillslut känns det knappt som om man är frälst längre, man tar tillbaka attityder, språk, intressen och behov man hade innan man blev frälst, slutar söka Guds vilja och vill inte lyda hans bud. Gud blir en jobbig krävande Gud, man vill det ska räcka med att bara tro lite lagom, vara privatreligiös, att Jesus finns och dog på korset sen ska nåden täcka allt annat. Men Bibeln säger att tro utan gärningar är död. Jesus säger: Den som älskar mig håller mina bud. En kvinna berättade att när hon läste det Jesus säger till församlingen i Laodicea blev hon rädd för vart hon var på väg, hon fick ett rejält styng i hjärtat, kände att hon blivit ljummen och kastade sig på knä och bad Gud förlåta henne och rena henne och inte ta Anden ifrån henne. Jesus säger livsviktiga saker till församlingarna i uppenbarelseboken 2 och 3: Efesos: Men jag har en sak emot dig: att du har övergett din första kärlek. Kom därför ihåg varifrån du har fallit, och vänd om och gör dina första gärningar. Sardes: Jag känner dina gärningar. Du har namn om dig att du lever, men du är död. Vakna upp och stärk det som är kvar, och som var nära att dö för jag har inte funnit dina gärningar fullkomliga inför min Gud. Laodicea: Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall ska jag spy ut dig ur min mun. Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Visa därför iver och vänd om!
Mvh Rosie
Tack Jesus att du älskar oss så mycket att du tillrättavisar och tuktar oss till rätt gärningar, tro och vilja. Det är kärlek, du vill vårt allra bästa enligt Faderns vilja. Ske den, inte vår egen. Inget kan rycka oss ur din hand, låt oss aldrig ljumna så att vi vill gå egna vägar bort från dina Jesus, amen!
Anonym
#2. Publicerat 2024-02-03 av Anonym
Vilken intressant reflektion/iaktagelse. Tack för att du delade.

Det är nog viktigt att tänka igenom och kanske bestämma sig för igen, ibland. Det är så lätt hänt att olika saker kan smyga sin i livet och tar fokus och blir som viktigare än det som egentligen är viktigast.
Sommarsol
#3. Publicerat 2024-03-20 av Sommarsol
När vi ärligt och ödmjukt ställer oss frågan "Vem är Herre i mitt liv" hamnar saker på plats inom oss, för det svaret är grunden för hur vi tänker och säger och hur vi handlar.
Om Jesus är Herre i mitt liv kommer allt vara påverkat av det.
Då är bibelns ord auktoritet för mig
För att jag vill älska Jesus mest

Om jag själv är Herre i mitt liv innebär det är jag kommer göra som jag själv vill.
Bibelns ord kommer inte vara auktoritet för mig utan jag kommer själv bestämma utifrån min egen vilja och känslor.
Men det ger oss också möjlighet att vända om.
Sommarsol
#4. Publicerat 2024-04-27 av Sommarsol
Vem som är Herre i vårt liv kan också jämföras med den första kärleken.
Vem älskar vi och hur uttrycker det sig?
caritas
#5. Publicerat 2024-04-27 av caritas
Vem är Herre i vårt liv?

Jag tänker att den eller det, som vi sätter vår tillit till, förtröstar på, är vår herre, vår gud. Jag gillar tanken på Guds olika "namn" i gamla testamentet. Som i andra mos 15:26 Jag är Herren din läkare, tex
Rosie
#6. Publicerat 2024-04-28 av Rosie
Hej! Så bra och viktiga saker ni skriver! Gud välsigne er! Ja vem älskar vi mest, först, högst, alltid? Vem längtar vi efter så det nästan gör ont i hjärtat? Vem törstar vi efter, likt den törst hjorten har efter vatten? Vem går vi till varje dag, för att vi just älskar att möta, känna närhet av, tala med, få ge vår kärlek till, uttrycka vår kärlek för, tacka och ösa vår dyrkan över? Vem vänder vi oss till när vi står inför val och behöver råd, ledning, stöd? Vem är vi villiga att lyda, följa, underordna, kapitulera inför? Vem längtar vi efter på morgonen när vi vaknat och på natten innan vi ska sova? Vems ord älskar vi att ta del av, glädja oss över, lyssna på i ständig uppmärksamhet och respekt, och så bevara i våra hjärtan som dyrbara skatter? Är svaret Kristus Jesus, Gud, är våra hjärtan behagliga inför honom. Söker vi komma dit, längtar och strävar efter att nå dit, är våra hjärtan behagliga inför honom. Då lever vi i helgelsen, kärleken och VILL att Kristus Jesus ska vara vår första kärlek. Gud genomskådar allt, ser alla våra tankar. Vi måste vara totalt ärliga mot honom, inte dölja saker och fara med osanningar. Gud längtar efter överlåtna hjärta, hellre såna med brister än högmodiga hjärtan som tror sig vara egentillräckliga och goda och starka i sig själva. Den första kärleken älskar med ett översvallande hjärta, som när en nyfrälst blir totalförälskad i sin frälsare och bara har ögonen för honom och vill göra hans vilja till hans glädje! Det är en andlig salighet, ja den enda i sitt slag som kan stilla ett hungrande och törstande hjärta och fylla det tomrum bara frälsaren kan fylla! Vi måste behålla den första kärleken, för Kristus skull, för Kristi kropp skull, för vår skull, för våra medmänniskor skull! Amen, kom Herre Jesus! Bruden och Anden säger: Kom!
I kärlek: Rosie
caritas
#7. Publicerat 2024-04-28 av caritas
Hej! Så bra och viktiga saker ni skriver! Gud välsigne er! Ja vem älskar vi mest, först, högst, alltid? Vem längtar vi efter så det nästan gör ont i hjärtat? Vem törstar vi efter, likt den törst hjorten har efter vatten? Vem går vi till varje dag, för att vi just älskar att möta, känna närhet av, tala med, få ge vår kärlek till, uttrycka vår kärlek för, tacka och ösa vår dyrkan över? Vem vänder vi oss till när vi står inför val och behöver råd, ledning, stöd? Vem är vi villiga att lyda, följa, underordna, kapitulera inför? Vem längtar vi efter på morgonen när vi vaknat och på natten innan vi ska sova? Vems ord älskar vi att ta del av, glädja oss över, lyssna på i ständig uppmärksamhet och respekt, och så bevara i våra hjärtan som dyrbara skatter? Är svaret Kristus Jesus, Gud, är våra hjärtan behagliga inför honom. Söker vi komma dit, längtar och strävar efter att nå dit, är våra hjärtan behagliga inför honom. Då lever vi i helgelsen, kärleken och VILL att Kristus Jesus ska vara vår första kärlek. Gud genomskådar allt, ser alla våra tankar. Vi måste vara totalt ärliga mot honom, inte dölja saker och fara med osanningar. Gud längtar efter överlåtna hjärta, hellre såna med brister än högmodiga hjärtan som tror sig vara egentillräckliga och goda och starka i sig själva. Den första kärleken älskar med ett översvallande hjärta, som när en nyfrälst blir totalförälskad i sin frälsare och bara har ögonen för honom och vill göra hans vilja till hans glädje! Det är en andlig salighet, ja den enda i sitt slag som kan stilla ett hungrande och törstande hjärta och fylla det tomrum bara frälsaren kan fylla! Vi måste behålla den första kärleken, för Kristus skull, för Kristi kropp skull, för vår skull, för våra medmänniskor skull! Amen, kom Herre Jesus! Bruden och Anden säger: Kom!
I kärlek: Rosie
Som Maria som satt vid Jesu fötter; som hade "valt det bästa" :)

Jag kommer förresten att att tänka på den danska journalisten som mötte Jesus i en kyrka i Spanien och skrev boken "Jag mötte Jesus - bekännelser från en motvilligt troende"
Roffe
#8. Publicerat 2024-04-28 av Roffe
Vem är Herre i vårt liv?

Jag tänker att den eller det, som vi sätter vår tillit till, förtröstar på, är vår herre, vår gud. Jag gillar tanken på Guds olika "namn" i gamla testamentet. Som i andra mos 15:26 Jag är Herren din läkare, tex
På Bibelns tid var ett namn mer än bara ett tilltalsnamn, det sa också något om personens karaktär och personlighet. De tre vanligaste namnen på Gud i Gamla Testamentet är El, Elohim och YHWH (Yahweh).

https://www.christianmolk.se/2014/05/guds-namn-och-titlar/

Roffe
#9. Publicerat 2024-04-28 av Roffe
Som Maria som satt vid Jesu fötter; som hade "valt det bästa" :)

Jag kommer förresten att att tänka på den danska journalisten som mötte Jesus i en kyrka i Spanien och skrev boken "Jag mötte Jesus - bekännelser från en motvilligt troende"
Jag mötte Jesus : bekännelser av en motvilligt troende (inbunden)

Journalisten Charlotte Rørth var inte en religiös eller andlig sökare, när Guds Son bokstavligen visade sig för henne och talade till henne i en landsortskyrka i Úbeda i Spanien. Erfarenheten kom som en mental och fysisk blixt och tvingade henne att ta sitt moderna rationella liv i beaktande. I boken Jag mötte Jesus. En motvilligt troendes bekännelser berättar Charlotte Rørth hur hon, som kritiskt granskande journalist plötsligt drabbas av det starka mötet med Jesus och hur hon hanterar upplevelsen efteråt. Det är fascinerande att läsa om hur hon gör allt för att rationellt förklara sin upplevelse: Kan det vara epilepsi? Stress? Lika intressant är att se hur omvärlden reagerar när hon berättar om sin upplevelse. Helt plötsligt ses hon, som tidigare ansetts som så rationell, skarp och begåvad som en skör, hopplös excentriker.

https://www.bokus.com/bok/9789188647085/jag-motte-jesus-bekannelser-av-en-motvilligt-troende/

caritas
#10. Publicerat 2024-04-28 av caritas
Ja precis den boken! Jätteintressant och fascinerande!
snömannen säger: Semestervecka,,, så blir man sjuk igen! Jaja,, tur de finns Alvedon o att man får ta de lugnt! ;) Ha en fin dag, njut av solen! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen