Rosie säger: Hej! Tänk, vilken svindlande tanke, vi får nåden att ha allsmäktig Gud till vår egen Fader! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

MrAmour
Skapat 2023-09-22 av MrAmour, man, 60 år, Skåne län.
För sökare och nyfikna på Kristen tro
Tänkte att det kanske kunde underlätta för sökare och nyfikna på kristen tro om det fanns en tråd med tips och information från församlingsliv, bibeln, vittnesbörd; ja allt mellan himmel och jord som kan bidra med att någon hittar till Jesus....
Som en slags motpol till trådar som - jorden är platt; tänker att vissa intresserade av kristen tro, tittar in på forumet och tror att Kristna intresserar sig för ämnen som diskuterar om jorden är platt eller inte; kanske blir de avskräckta av att intressera sig mer för Kristen tro....
Jag börjar lite mjukt med att presentera tio filmer om eller med andemening/kristet budskap om kristen tro i lite olika genrer...
1. Come Sunday med Chiwetel Ejifor, ett drama och kanske den viktigaste kristna filmen hittils....
2. Jesus revolution ett drama men också lite feel good känsla om ungdomar som på 70 talet byter ut droger mot en tro på Jesus....
3. It´s a wonderful life (Livet är underbart från 1946) ett drama som än känslofullt ändå innehåller lite humor...
4. Selma en film om Martin Luther King och medborgarrättsrörelsen - ett starkt drama om marchen....
5. Ben Hur från 1959, en klassiker som fortfarande håller....
6. To kill a priest från 1988 är en slags drama thriller, om en katolsk präst i polen.
7. Grace om Aretha Franklin är en dokumentär som innehåller mycket musik....
8. Josef är en tecknad/animerad film som finns med svenskt tal....
9. Michael med Travolta är en komedi om en väldigt speciell ängel som kommer ner till jorden....
10. Musikaler är inte riktigt min grej men Les Misérables är bra och Hugh Jackman överraskar som en mycket bra sångare.

Svar på inlägg

MrAmour
#1. Publicerat 2023-09-22 av MrAmour

Alla evangelierna är det viktigaste men om man inte söker Gud eller omvändelse/frälsning och inte vill förstå skillnaden mellan andligt och oandligt utan endast vill försöka förstå Gud och vad kristna tror på så kan man börja med Markusevangeliet – det är den kortaste vägen om Jesus Kristus och det kristna budskapet.

MrAmour
#2. Publicerat 2023-09-23 av MrAmour
Från 400 talet och fram till 1950 talet kan man säga att kyrkan utsatts för splittring; även om det funnits olika viljor direkt efter Jesu död och även efter 1950 talet, men idag har vi något som kallas kyrkornas världsråd och det går nog att säga att det finns en större vilja att förstå sina kristna bröder och systrar.
Under 1200 talet kom Franciskus att föra den Kristna tron tillbaka till det Jesus undervisat om och i det Franciskanska livsidealet är det kristna livet präglat av att leva i enkelhet, bön, glädje och gemenskap, vård och omsorg om skapelsen, samt att motverka splittring både i kyrkan och i världen samt att verka för fred.
MrAmour
#3. Publicerat 2023-09-23 av MrAmour
Jag anser att man kan tala om en innersta kärna av Kristen tro som jag kallar de sju pelarna.
Jesu första bud: Första Pelaren: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, och med hela din själ, och med hela ditt förstånd, och med all din kraft.
Den allvetande, kärleksfulle Guden har genom Jesus Kristus gjort det möjligt för oss att vara Guds barn vilket bland annat innebär att vi aldrig är ensamma och att vi alltid har ett värde i Guds ögon.
Vingen
#4. Publicerat 2023-09-23 av Vingen
Jag anser att man kan tala om en innersta kärna av Kristen tro som jag kallar de sju pelarna.
Jesu första bud: Första Pelaren: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, och med hela din själ, och med hela ditt förstånd, och med all din kraft.
Den allvetande, kärleksfulle Guden har genom Jesus Kristus gjort det möjligt för oss att vara Guds barn vilket bland annat innebär att vi aldrig är ensamma och att vi alltid har ett värde i Guds ögon.
Vilket värde ser Gud i människan? Hur tänker du?
MrAmour
#5. Publicerat 2023-09-24 av MrAmour
Vilket värde ser Gud i människan? Hur tänker du?
Jag skulle spontant vilja svara som en förälder till ett älskat barn...
Men det är kanske bättre att Jesus svarar som jag kallar pelare två, det vill säga det andra budet:

Du ska älska din nästa som dig själv.

För de som är kristna är omtanken om andra något naturligt. För rätt troende kristna måste det kännas naturligt att värna om en bra miljö. En individ som värnar om vår planet och vill skydda djur och växtliv tycker naturligtvis inte om att döda, begå äktenskapsbrott, stjäla eller att vittna falskt. Respekten och omtanken om andra är grundläggande i det kristna budskapet.

När Jesus fick frågan av en farisé vilket som är det största budet i lagen svarade han med ett tillägg med budet att du skall älska din nästa som dig själv. På samma sätt som vi ska älska vår nästa som oss själva måste vi också kunna älska oss själva lika mycket som vår nästa. Jesus svar betyder alltså att vi ska älska och bry oss om oss själva lika mycket som andra.
MrAmour
#6. Publicerat 2023-09-25 av MrAmour
Tipsar om följande länk här på forumet

En TRO på Jesus räcker INTE för att bli frälst! - LYDNAD ingår!

Skapad 2022-05-18 kl 13:04 av Jimbo85, kille/man, 38år, Västra Götalands län. De flesta kristna runt om i världen tror att de inväntar evigt liv för att de har en simpel tro på Herren Jesus och att Han dog för oss. Men ack så fel dessa personer har och det kan även finnas folk på denna kristna sida som är trygga med att enbart ha sin tro på Jesus, att de tror den räcker för att ge dem evigt liv på yttersta dagen så de lutar sig tillbaka och lever i sin lögn att de är frälsta....


Förutom en TRO på Jesus så krävs total lydnad och omvändelse från sina synder. I Hebreerbrevet 5:9 står det t ex "När Jesus hade fullkomnats blev Han upphovet till evig frälsning för alla som LYDER Honom...."
MrAmour
#7. Publicerat 2023-09-25 av MrAmour
Pelare tre av sju:

Efterföljelse: Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.

I Johannesevangeliet står det skrivet att Jesus säger till lärjungarna ” Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.

Det innebär att som Kristen räcker det inte med att enbart älska sin nästa punkt slut; utan Jesus gör sig själv till ett föredöme och därmed måttstock för vad Kristi kärlek innebär. Det måste ha upplevts som ett provokativt uttalande för de som inte ville följa Jesus på den tid då han predikade. Men det är något som vi kristna troende tar som en självklarhet och många är det som säkert innefattar detta budskap i budet att älska din nästa. Jesus, Guds enfödde son kommer med ett nytt budskap från Gud även om det också finns de som hävdar att Jesus bara har förtydligat Guds vilja. Jag hävdar att Jesus kom med ett glädjebudskap; ett kärleksbudskap som var nytt. Att följa Jesus är att gå i medmänniskan – hjälparens fotspår, det är alltså kärlekens väg mot det fullkomliga. Hur kan då vi som människor vara fullkomliga; svaret är naturligtvis att vi inte kan det men målet är att vi ska försöka utifrån våra förutsättningar och förmågor att göra Guds vilja. Det innebär exempelvis att vi inte ska vara giriga, inte frossa, tygla vår vrede, Vidare att inte vara likgiltig inför världens problem eller gentemot vår nästa. Det innebär att kunna glädjas med andra utan att känna avund så det är således inte något för de lata.
MrAmour
#8. Publicerat 2023-09-27 av MrAmour
Pelare fyra och fem:

Pelare 4. Missionera och/eller evangelisera

Vi har ett ansvar att sprida det glada budskapet för att upplysa och ge individer möjlighet till gemenskap med Jesus Kristus.

Pelare 5. Betänk dopet så att du helgar det.

Dopet är ett av de så kallade sakramenten. Dopet har varit en ritual och sedvänja inom kristendomen i över två tusen år. Jag tycker det är viktigt att kristendomen manifesterar och fortsätter att sprida Jesu budskap. Dop och helig ande hör samman och i en förenklad sammanfattning om vad helig ande är: Helig ande är guds andedräkt. Man kan också se det i förlängningen av treenighetsläran som i förenklad form då sammanfattat blir att Jesu och Ande är andra namn på Gud.

För de som konverterar i vuxen ålder finns inte barndopet som ett alternativ och därför skall vi inte förringa eller förminska vuxendopets betydelse för som de låter sig döpas. Jag har själv träffat tidigare muslimer som låtit döpa sig i vuxen ålder och de har rätt att känna glädje och tillhörighet till den kristna gemenskapen genom dopet; alltså vi ska acceptera såväl barndop som vuxendop.

Growitz
#9. Publicerat 2023-09-27 av Growitz

Alla evangelierna är det viktigaste men om man inte söker Gud eller omvändelse/frälsning och inte vill förstå skillnaden mellan andligt och oandligt utan endast vill försöka förstå Gud och vad kristna tror på så kan man börja med Markusevangeliet – det är den kortaste vägen om Jesus Kristus och det kristna budskapet.

NEJ alla Böcker i NT är lika viktiga om man vill förstå vad ett liv i Jesus Kristus innebär men nu vill förstå vad kristen tro innnär och hur man lever ett kristet liv så ska man studera Rommerbrevet. Jag skulle vilja säga att evangelierna är ett vittnesbörd om Jesus Kristus och vad han gjorde för oss. Apostlargärningarna är vittnesbördet över hur dom första kristna spred det glada budskapet i den då kända världen. Såväl bland judar och hedningar. Men undervisningen och förståelsen för hur ett kristet liv fungerar får vi i breven som finns i bibeln och Romarbrevet är där man hitta mest information om ett kristet liv.
Growitz
#10. Publicerat 2023-09-27 av Growitz
Tipsar om följande länk här på forumet

En TRO på Jesus räcker INTE för att bli frälst! - LYDNAD ingår!

Skapad 2022-05-18 kl 13:04 av Jimbo85, kille/man, 38år, Västra Götalands län. De flesta kristna runt om i världen tror att de inväntar evigt liv för att de har en simpel tro på Herren Jesus och att Han dog för oss. Men ack så fel dessa personer har och det kan även finnas folk på denna kristna sida som är trygga med att enbart ha sin tro på Jesus, att de tror den räcker för att ge dem evigt liv på yttersta dagen så de lutar sig tillbaka och lever i sin lögn att de är frälsta....


Förutom en TRO på Jesus så krävs total lydnad och omvändelse från sina synder. I Hebreerbrevet 5:9 står det t ex "När Jesus hade fullkomnats blev Han upphovet till evig frälsning för alla som LYDER Honom...."
hur definierar du total lydnad?
Rosie säger: Hej! Tänk, vilken svindlande tanke, vi får nåden att ha allsmäktig Gud till vår egen Fader! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen